Nowoczesne diesle nadają się bardziej na dłuższe dystanse, nie bardzo zaś do typowej jazdy miejskiej. Auta flotowe, ciężarowe, służbowe napędzane są najczęściej olejem napędowym.
Podpowiadamy, gdzie sprawdzą się najlepiej dzisiejsze diesle.
Nowoczesne, wysokoprężne diesle, niejednokrotnie w założeniach przeznaczone na małe autko miejskie, nie do końca spełniają tę funkcję. Okazuje się, że wysokoprężne silniki źle znoszą jazdę po miejskich ulicach. Przyczyną awaryjności tych silników jest najczęściej filtr cząsteczek stałych, DPF, zatrzymujący cząstki sadzy. Jego zastosowanie wymuszone jest europejskimi normami emisji spalin, dotyczy samochodów różnych marek. Filtr DPF wymaga oczyszczenia co jakiś czas. Procedura oczyszczania filtra DPF jest nieco skomplikowana i wymaga odpowiednich warunków.
Filtr cząsteczek stałychFiltr oczyszcza się podczas pracy na podwyższonych obrotach, kiedy to układ paliwowy podaje większą niż zwykle ilość paliwa. Spaliny osiągają wysoką temperaturę, wypalając zanieczyszczenia. Do tego sytuacji nie dojdzie wówczas, gdy auto będzie ciągle zwalniać lub przyspieszać. Element ten odpowiada za oczyszczanie spalin, im dłuższa trasa i większa prędkość tym jest bardziej efektywny. Im jedziesz wolniej, stoisz w korkach, hamujesz, tym szybciej filtr się zapycha. Efektem będzie rozrzedzenie oleju w misce olejowej oraz wzrost jego poziomu. Nieoczyszczony filtr wymaga interwencję serwisu samochodowego, a auta, użytkowane tylko i wyłącznie w mieście, często trafiają na nieplanowane czyszczenie.
Ekonomika aut zasilanych dieslemSilnik wysokoprężny przez wiele lat sprawdzał się zamiast benzyny jako samochód przedstawicieli handlowych, auto flotowe, zwłaszcza, ze względów ekonomicznych. Koszty związane z utrzymaniem diesla okazywały się zdecydowanie niższe niż z utrzymaniem chociaż podczas jazdy po mieście niższe spalanie nie wyo regułą. Faktem jest, że kilka lat temu cena litra oleju napędowego była zdecydowanie niższa niż cena benzyny, co również przekładało się na realne oszczędności.
Awaryjność na krótkich dystansachOprócz filtra cząsteczek stałych na awarie narażone są wtryskiwacze, dla których zagrożeniem jest słabej jakości paliwo. Nowe wtryskiwacze kosztują krocie, a zaleca się wymianę wszystkich. Inną częścią, której naprawa kosztuje masę pieniędzy jest turbosprężarka, której naprawa, a właściwie wymiana, może okazać się zupełnie nieopłacalna z punktu widzenia ekonomii właściciela auta.
Dzisiejszy,nowoczesny diesel to auto droższe w zakupie od auta napędzanego benzyną. Do tego, elementy, które podnoszą koszt zakupu diesla, uchodzą jednocześnie za dość awaryjne i kosztowne w eksploatacji.
Teoretycznie rzecz biorąc, prawidłowa technika jazdy oraz poprawna eksploatacja samochodu powinna zminimalizować ryzyko usterek poszczególnych części, przedłużając żywotność samochodu, jednak kupując auto, warto kierować się nie tylko kosztami tankowania, ale też planowanym przeznaczeniem auta. W przypadku miejskiej dżungli silnik wysokoprężny nie będzie w stanie wykazać swoich wszystkich zalet.
Autor artykułu: Artykuł przygotowany przez firmę AUTO-HOL Grzegorz Gliński oferującą całodobową pomoc drogową na terenie Warszawy: http://pomocdrogowawaw.pl |
0 0
Nowoczesny diesel .... o nie nie
do miasta najlepsze sa samochody elektryczne. Hybrydy jako przejściowa forma do elektryczności na drodze są OK
0 0
[quote="portal"]Nowoczesne diesle nadają się bardziej na dłuższe dystanse, nie bardzo zaś do typowej jazdy miejskiej. Auta flotowe, ciężarowe, służbowe napędzane są najczęściej olejem napędowym.[url]http://moto.lca.pl/legnica,news,62908,Nowoczesny_diesel_do_miasta_.html[/url][/quote]
jakby to tylko spalinowy silnik miało to OK ( zaletą jest że silniki benzynowe są jeszcze "starą" konstrukcją ) ... ale po grzyba komu komplikacja auta miejskiego tego to ja nie mogę pojąć.
Rozumiem jak toyota stosowała hybrydy do leksusa 450h przy V8 dało to spadek spalania w mieście w porywach do 50%-60% ( spadek z 18l do 7 - 10 l).. ale małe 4 cylindrowce ;) ... mała wartość auta, wiec inwestycja pochlania już znaczą część wartości auta ( wymaga to stosowania automatycznej skrzyni - i stosują bezstopniowe ).
A i weźmy pod uwagę że baterie musza się naładować .. więc nie mamy 100% jazdy ze wspomaganiem silnika elektrycznego. Zakup hybrydy w Polsce są bez sensu - nie ma upustów w czasie zakupu i eksploatacji ( jak Niemcy np. w czasie zakupu dopłacają 3 - 5 tys. Euro).
0 0
[quote="Gość"]Nowoczesny diesel .... o nie nie
do miasta najlepsze sa samochody elektryczne. Hybrydy jako przejściowa forma do elektryczności na drodze są OK[/quote]
Komplikacja konstrukcji ... ma być jeden napęd ... hybrydy mają automatyczne skrzynie i to dla niektórych może być problem, bo nawet w toyocie jest to zespół nie dożywający tyle ile silnik .. a naprawa bezstopniowej to pewnie już będzie droższa niż takie małe auto.
0 0
Jest blad w tekscie bo: nie od dzis wiadomo ze diesle mozna taniej kupic niz benzyne z tego samego rocznika. Podaz diesli jest tez wieksza i latwiej o zadbany samochod. Wolnossacych bezyniakow jest malo ( przewaznie same slabe do 100KM), dieslow z moca powyzej 150KM nie brakuje. Robi sie dylemat. Bo czy nie lepiej miec mocne auto? Oczywiscie mozna kupic benzyne z turbo, tylko ze ona tez ma dwumase i wlasnie turbo, do tego mala pojemnosc. Widze tylko jedno rozwiazanie hybrydy.
0 0
No zdecydowanie hybrydy to super sprawa, szkoda tylko że większości naszego społeczeństwa na nie nie stać. A co do diesli to na pewno są one do dłuższych tras, ale nawet wtedy trzeba zajmować się czyszczeniem filtra cząsteczek stałych. A co dopiero w samochodach z dieslem które tylko po mieście jeżdżą. A jest na przykład taki Serwis Regeneracji filtrów DPF do którego i ja jeżdżę.
0 0
a może marka Mini? Paceman jest super, Countryman, sama mam właśnie Countrymana. Kupiliśmy w Katowickim salonie Bawaria Motors Mini, zaufana marka, autka małe, bezpieczne, rewelacyjne do miasta
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz