Jesienią ubiegłego roku Prezydent Tadeusz Krzakowski rozpoczął - wraz z podległymi mu służbami, a szczególnie Wydziałem Rozwoju Miasta, kierowanym przez Ryszardę Jagodzińską – prace nad stworzeniem Strategii Rozwo
długofalowe cele do osiągnięcia, obejmuje ono także Raport z realizacji planów rozwojowych z lat 1993 – 2003, a oparte jest na analitycznym dokumencie „Baza społeczno – ekonomiczna Legnicy”, który określa zarówno mocne, jak i słabe strony miasta. Prezydent Tadeusz Krzakowski uroczyście wręczył „Strategię” Przewodniczącemu Rady Czesławowi Kozakowi już 4 marca. Przedłożył też Radzie Miejskiej projekt Uchwały o jej przyjęciu, nad którym radni debatować będą na najbliższej sesji ( 29 bm. ).
Poprzedni dokument określający cele rozwojowe miasta opracowany był w 1992 roku przez Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej w Warszawie. Wykonano go na zlecenie ratusza. Powstanie nowej „Strategii” nie pociągnęło za sobą żadnych wydatków z miejskiej kasy.
Dokument, na podstawie analizy marketingowej podstawowych sfer społeczno – gospodarczego życia miasta oraz obserwowanych tendencji ich rozwoju, określa główne bariery i czynniki rozwojowe. Generalna wizja oraz misja miasta wyznaczają cele strategiczne i sposoby ich osiągania w praktyce. Wskazywane są także potencjalne i realne źródła finansowania przedsięwzięć.
Przeprowadzona przez autorów „Strategii” analiza SWOT diagnozuje mocne i słabe strony Legnicy. Mocne strony, to:
- położenie geograficzne,
- potencjał gospodarczy miasta,
- Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna,
- dostępna siła robocza,
- młode i wykształcone społeczeństwo,
- ulgi i preferencje dla inwestorów,
- wysoka jakość oferty kulturalnej,
- imprezy międzynarodowe.
Słabe strony Legnicy stanowią:
- niskie nakłady na inwestycje,
- słabo rozwijające się budownictwo mieszkaniowe,
- niezadowalający stan układu komunikacyjnego,
- wysokie bezrobocie,
- brak środków publicznych na rewitalizację i zagospodarowanie zdegradowanych terenów przemysłowych,
- brak lobbingu miasta i regionu,
- brak poczucia bezpieczeństwa w mieście,
- niewystarczająca oferta pracy i spędzania wolnego czasu dla ludzi młodych,
- brak miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla atrakcyjnych inwestycyjnie terenów,
- niewykorzystany atut miasta – teren lotniska.
Nakreślone w „Strategii” wizja i misja rozwoju Legnicy przewidują, że w ciągu najbliższych 10 lat będzie to miasto o wysokiej jakości środowiska przyrodniczego, z odrestaurowaną historyczną zabudową, stanowiące liczący się, ponadregionalny ośrodek akademicki i kulturalny. Materialne warunki życia mieszkańców ulegną zdecydowanej poprawie dzięki tworzeniu nowych miejsc pracy i wyraźnemu ograniczeniu zjawiska bezrobocia. Legnica stanie się miejscem przyjaznym dla mieszkańców i gości, bezpiecznym, a standard zamieszkania i obsługi lokalnej społeczności będzie wyraźnie poprawiony.
Dokument formułuje cztery podstawowe cele strategiczne. Są nimi:
- Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności miasta na tle regionu i kraju;
- Kreowanie wizerunku miasta o wysokiej jakości życia;
- Ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczego;
- Podnoszenie poziomu warunków życia mieszkańców.
Ze szczegółami bardzo obszernego dokumentu, jakim jest „Strategia rozwoju miasta Legnicy na lata 2004 – 2014” każdy zainteresowany może zapoznać się na stronie internetowej Urzędu Miasta www.legnica.um.gov.pl.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz