Nowy prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy, Marcin Borys, przyznał, że spółka stoi przed poważnymi problemami finansowymi. Podczas ostatniej sesji rady miejskiej nie krył, że w nadchodzących latach MPK może utracić płynność finansową. Prezydent Maciej Kupaj zapewnił, że nie dopuści do zapaści spółki i zapowiedział rewolucję.
Borys poprosił radnych o uwzględnienie trudnej sytuacji przy corocznych głosowaniach nad rekompensatą za usługi komunikacyjne. Kupaj podkreślił, że likwidacja spółki nie wchodzi w grę.
Według Marcina Borysa, na koniec ubiegłego roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zanotowało skumulowaną stratę w wysokości 28 mln zł, co przekracza połowę wartości kapitału zakładowego. Gdyby spółka działała na zasadach rynkowych, oznaczałoby to bankructwo, jednak miasto, jako właściciel, nie dopuści do takiego scenariusza.
Prezydent zapowiedział, że spółka będzie wymagała znaczących nakładów finansowych w nadchodzących latach.
Borys zaznaczył, że miejski przewoźnik boryka się także z problemami kadrowymi. Załoga jest doświadczona, ale starzeje się, a pozyskanie nowych pracowników, szczególnie mechaników i kierowców, jest trudne przy oferowanych stawkach wynagrodzeń. Dodatkowo MPK posiada najstarszą w Polsce flotę autobusów, a baza spółki nie była modernizowana praktycznie od początku jej istnienia.
Zdaniem Kupaja, miasto zbyt długo zwlekało z inwestycjami w MPK, a brak wniosków o unijne dofinansowania na zakup nowych pojazdów odbija się teraz na sytuacji spółki. Do 2028 roku Legnica musi zakupić 30 autobusów elektrycznych, aby spełnić normy ekologiczne, co oznacza koszty rzędu 3 mln zł za pojazd. Dodatkowo potrzebne będą nowe autobusy z napędem konwencjonalnym lub hybrydowym, co wiąże się z kolejnymi wydatkami.
Prezydent zapowiada rewolucję w MPK, podkreślając, że przed miastem stoją ogromne wyzwania finansowe. Ekipa Tadeusza Krzakowskiego zakupiła sześć autobusów elektrycznych. Pięć już wozi legniczan, a szósty dołączy wkrótce. Spółka złożyła również wniosek o dofinansowanie na zakup kolejnych pojazdów.
Jerzy1234510:37, 02.10.2024
Przydałoby się dokonać badania efektywności kursów. Na niektórych liniach można zredukować częstotliwość kursów bez sentymentów, bo to puste przebiegi lub zbytni komfort dla garstki pasażerów. Będzie psioczenie, ale legniczanie dostosują się do realiów. Warto także zrewidować politykę ulg czy wręcz przejazdów bez biletów (darmowe). Np. dzieci i młodzież mają wsparcie finansowe państwa (różne "plusy"), a błędem jest uczyć ich, że coś jest za darmo. Nie ma darmo - wszystko kosztuje.
Joda12:23, 02.10.2024
We Wrocku dają 7000 na początek
Ograniczyć ilosc kur13:06, 02.10.2024
Ograniczyć kursy wszystkich linii i zlikwidować nocne.
aaaaaa15:20, 02.10.2024
Firma na skraju bankructwa zmuszona jest do kupowania tych badziewnych elektryków, jakby to miało rozwiązać wszystkie problemy. Eurokomuchy wszystkich wykończą.
Stachu przewozy 18:58, 03.10.2024
Nic dziwnego niech Urząd miasta wyda jeszcze więcej licencji dla Bolta i całej reszty aplikacji ,jeżdżą po mieście taniej niż bilet w autobusie i nawet na dwóch kołach na czerwonym czasami z d🤣palaczem 🙄
także niebawem autobusy będą zbędne 🤣
EWAL23:42, 03.10.2024
Ujawniając na sesji rady miejskiej fatalny stan MPK stojącego na krawędzi bankructwa, prezes sypie piach w tryby prezydenta Kupaja, który wprowadzając kartę miejską chce zabrać MPK 11 mln zł z przychodów ze sprzedaży biletów. W przeciwieństwie do radnego Niemca, prezes MPK ma jaja, twardo walcząc w dobrej sprawie. Niemiec zwinął ogon pod siebie i uciekła z pola walki o interes mieszkańców Legnicy
bbb08:10, 04.10.2024
więcej elektryków ! budżet wytrzyma !
Restrukturyzacja13:34, 09.10.2024
Wytnijcie jeszcze więcej kursów, a potem narzekajcie, że ludzie nie chcą jeździć komunikacją miejską.
Odkąd, przy okazji kolejnej "rewolucji", na moim przystanku autobus pojawia się pięć razy na dobę, przestałem korzystać z usług MPK.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
0 1
Totalna bzdura!!! Aby MPK bylo konkurencją dla prywatnych samochodów to musi być tanie i jeździć tak często wszędzie tam gdzie tylko jest potrzeba !!!
Poza tym autobusy głównie wożą ludzi do pracy i z pracy do domu, więc pracodawcy ze strefy, KGHM i wszystkie inne duże firmy powinny sponsorować transport publiczny na mocy uchwały Rady Miejskiej i problem będzie rozwiązany !