Zamknij

Dodaj komentarz

Nowe pieniądze, drony i konkretne decyzje. Samorząd Dolnego Śląska rusza do walki z nielegalnymi składowiskami

Lilla Sadowska Lilla Sadowska 10:59, 09.11.2025 Aktualizacja: 06:07, 07.11.2025
Skomentuj Paweł Gancarz (mat. prasowe) Paweł Gancarz (mat. prasowe)

Więcej pieniędzy, więcej kontroli i realne działania w miejsce deklaracji – tak zarząd województwa dolnośląskiego chce poprawić skuteczność systemu ochrony środowiska. Główne założenia nowej polityki samorządu województwa, zapowiedzieli marszałek Paweł Gancarz, wiceprzewodniczący sejmiku Marek Łapiński oraz radne Monika Włodarczyk i Karolina Hołownia-Twardowska.

 

Samorząd stawia na konkretne działania i inwestuje w skuteczniejszy nadzór

 

Dolny Śląsk ma dziś najwyższe w kraju koszty utylizacji odpadów. Chcemy to zmienić, dlatego przygotowujemy kompleksowe rozwiązania, które poprawią efektywność systemu i odciążą samorządy. Problem gospodarki odpadami na Dolnym Śląsku jest jednym z najważniejszych wyzwań obecnej kadencji – mówi Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

 

 

Zarząd województwa przeznaczył 500 tysięcy złotych na wzmocnienie kontroli składowisk i współpracy z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska. Dodatkowe środki pozwolą na zwiększenie liczby inspekcji, zakup nowoczesnego sprzętu oraz lepsze przygotowanie służb do reagowania na przypadki nielegalnego składowania odpadów. W ocenie samorządu to inwestycja, która ma przynieść nie tylko poprawę bezpieczeństwa ekologicznego regionu, ale też większą przejrzystość i skuteczność nadzoru.

 

W poprzednich latach system kontroli był niewystarczający. Teraz wzmacniamy kadry i wyposażenie. Kupujemy drony, kamery termowizyjne i inwestujemy w szkolenie pracowników. To nasza odpowiedź na nielegalne składowiska i nieprawidłowości, które niszczą środowisko i zagrażają zdrowiu mieszkańców – podkreśla Monika Włodarczyk.

 

Wspólna odpowiedzialność za środowisko ma przynieść realne efekty

 

Jak zaznacza samorząd, poprawa efektywności systemu ochrony środowiska wymaga współpracy wielu instytucji. Kluczową rolę odgrywają w tym procesie zarówno samorządy, jak i administracja rządowa oraz inspekcje. Marek Łapiński, przewodniczący sejmikowej komisji ochrony środowiska, przypomina, że działania obecnego zarządu są kontynuacją prac rozpoczętych w poprzedniej kadencji.

 

 Chcemy, by każdy organ wykonywał swoje zadania skutecznie i zgodnie z prawem. Ochrona środowiska to wspólna odpowiedzialność samorządu, inspekcji i służb państwowych – mówi Marek Łapiński.

 

Z jego inicjatywy komisja sejmikowa od kilku lat monitoruje zarówno legalne, jak i nielegalne składowiska. Efektem współpracy z wojewodą było m.in. zakupienie siedmiu samochodów za 1,3 mln zł dla Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, co znacząco usprawniło pracę inspektorów w terenie.

Dolnośląski samorząd zapowiada kontynuację działań w tym obszarze. Jeszcze w tym roku ma zostać podsumowany dotychczasowy etap programu oraz przedstawione kolejne kroki w ramach nowego Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami. Dokument ma określić priorytety na kolejne lata, takie jak przejrzystość działań kontrolnych, współpraca między instytucjami i realna poprawa bezpieczeństwa ekologicznego regionu.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%