Elektromobilność w Polsce rozwija się dynamicznie, choć mogłaby rozwijać się lepiej, a jej tempo jest znacznie słabsze niż oczekują tego zwolennicy elektromobilności. Dane z najnowszego raportu za październik 2024 roku pokazują jednak, że park pojazdów elektrycznych, w tym osobowych, dostawczych i ciężarowych, osiągnął imponującą liczbę 76 240 sztuk, co oznacza wzrost o 46% w skali roku.
Według danych z końca października 2024 roku, w Polsce było zarejestrowanych 76 240 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez dziesięć miesięcy 2024 roku ich liczba zwiększyła się o 19 763 sztuki, czyli o 5% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM.
Pod koniec października 2024 roku po polskich drogach jeździło 132 812 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Wśród nich:
Dodatkowo, liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych wyniosła 7 639 szt., a flota elektrycznych motorowerów i motocykli wzrosła do 23 027 szt..
Segment autobusów zeroemisyjnych również odnotował wzrost – ich liczba wyniosła 1 428 szt., z czego:
Największym segmentem wciąż pozostają hybrydy – liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych wyniosła 904 104 szt..
Równolegle do wzrostu liczby pojazdów elektrycznych, rozwija się również infrastruktura ładowania. Na koniec października 2024 roku w Polsce działało 8 184 ogólnodostępnych punktów ładowania (4 528 stacji).
Jednym z kluczowych wydarzeń ostatnich tygodni było skierowanie do zaopiniowania nowego programu dofinansowania zakupu pojazdów zeroemisyjnych w ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Nowy program zakłada:
Całkowity budżet programu to ponad 1,6 mld zł. Prezes PZPM, Jakub Faryś, zwrócił uwagę, że 90% pojazdów elektrycznych w Polsce jest kupowanych przez firmy, dlatego postulowano, by część środków przeznaczyć na finansowanie flot firmowych oraz podnieść maksymalny próg cenowy dla pojazdów.
Pomimo dynamicznego wzrostu liczby rejestracji pojazdów elektrycznych, tempo rozwoju nadal nie spełnia oczekiwań. Infrastruktura ładowania wciąż wymaga rozbudowy, a koszty pojazdów pozostają wysokie. Nowy program dofinansowań może jednak znacząco wpłynąć na zwiększenie dostępności i popularności samochodów zeroemisyjnych wśród polskich kierowców.
Polska wciąż jest na drodze do ekologicznego transportu, a najnowsze dane pozwalają wierzyć, że kolejne miesiące przyniosą dalsze pozytywne zmiany.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz