Zamknij

Rozwój Elektromobilności w Polsce – Październik 2024

Paula LewandowskaPaula Lewandowska 20:59, 23.11.2024
Skomentuj

Elektromobilność w Polsce rozwija się dynamicznie, choć mogłaby rozwijać się lepiej, a jej tempo jest znacznie słabsze niż oczekują tego zwolennicy elektromobilności. Dane z najnowszego raportu za październik 2024 roku pokazują jednak, że park pojazdów elektrycznych, w tym osobowych, dostawczych i ciężarowych, osiągnął imponującą liczbę 76 240 sztuk, co oznacza wzrost o 46% w skali roku.

 

 

Polski rynek samochodów elektrycznych wciąż na plusie

Według danych z końca października 2024 roku, w Polsce było zarejestrowanych 76 240 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez dziesięć miesięcy 2024 roku ich liczba zwiększyła się o 19 763 sztuki, czyli o 5% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM.

Pod koniec października 2024 roku po polskich drogach jeździło 132 812 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Wśród nich:

  • 68 634 szt. to w pełni elektryczne pojazdy osobowe (BEV – Battery Electric Vehicle),
  • 64 178 szt. to hybrydy typu plug-in (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle).

Dodatkowo, liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych wyniosła 7 639 szt., a flota elektrycznych motorowerów i motocykli wzrosła do 23 027 szt..

Segment autobusów zeroemisyjnych również odnotował wzrost – ich liczba wyniosła 1 428 szt., z czego:

  • 1 348 szt. to pojazdy całkowicie elektryczne,
  • 80 szt. to pojazdy z napędem wodorowym.

Największym segmentem wciąż pozostają hybrydy – liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych wyniosła 904 104 szt..

Dynamiczny rozwój infrastruktury ładowania

Równolegle do wzrostu liczby pojazdów elektrycznych, rozwija się również infrastruktura ładowania. Na koniec października 2024 roku w Polsce działało 8 184 ogólnodostępnych punktów ładowania (4 528 stacji).

  • 30% z nich to szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC),
  • 70% to punkty ładowania prądem przemiennym (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Nowy program dofinansowania do zakupu pojazdów zeroemisyjnych

Jednym z kluczowych wydarzeń ostatnich tygodni było skierowanie do zaopiniowania nowego programu dofinansowania zakupu pojazdów zeroemisyjnych w ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Nowy program zakłada:

  • Dotacje dla osób fizycznych, w tym prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą,
  • Finansowanie zakupu gotówkowego, leasingu oraz wynajmu długoterminowego,
  • Wsparcie w wysokości od 18 750 zł do 30 000 zł, z możliwością dodatkowych środków za złomowanie starego pojazdu lub przy dochodach nieprzekraczających 120 tys. zł rocznie,
  • Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 000 zł,
  • Limit ceny brutto finansowanego pojazdu: 225 000 zł.

Całkowity budżet programu to ponad 1,6 mld zł. Prezes PZPM, Jakub Faryś, zwrócił uwagę, że 90% pojazdów elektrycznych w Polsce jest kupowanych przez firmy, dlatego postulowano, by część środków przeznaczyć na finansowanie flot firmowych oraz podnieść maksymalny próg cenowy dla pojazdów.

Wyzwania i perspektywy

Pomimo dynamicznego wzrostu liczby rejestracji pojazdów elektrycznych, tempo rozwoju nadal nie spełnia oczekiwań. Infrastruktura ładowania wciąż wymaga rozbudowy, a koszty pojazdów pozostają wysokie. Nowy program dofinansowań może jednak znacząco wpłynąć na zwiększenie dostępności i popularności samochodów zeroemisyjnych wśród polskich kierowców.

Polska wciąż jest na drodze do ekologicznego transportu, a najnowsze dane pozwalają wierzyć, że kolejne miesiące przyniosą dalsze pozytywne zmiany.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%