Zamknij
Ważne

Pierwsza stacja tankowania wodoru na Dolnym Śląsku już działa. Wałbrzych stawia na czysty transport

Paula Lewandowska Paula Lewandowska 21:59, 01.08.2025
Skomentuj Stacja tankowania wodoru ORLEN w Wałbrzychu Stacja tankowania wodoru ORLEN w Wałbrzychu

W Wałbrzychu uruchomiono pierwszą na Dolnym Śląsku i jedyną w regionie stację tankowania wodoru. To dopiero trzecia taka stacja w Polsce. Obiekt umożliwia tankowanie zarówno samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężkich, co czyni go unikalnym w skali kraju. To ważny krok na drodze do zeroemisyjnego transportu w regionie.

Zasilanie dla autobusów miejskich

Głównym odbiorcą wodoru z wałbrzyskiej stacji będzie flota 20 autobusów miejskich, które już dziś kursują po ulicach miasta. Dzięki temu komunikacja publiczna w Wałbrzychu staje się bardziej przyjazna dla środowiska. Autobusy wodorowe nie emitują spalin, a jedynym produktem ich pracy jest para wodna.

Nadzieja z ograniczeniami

Choć wodór postrzegany jest jako paliwo przyszłości, jego rozwój – zarówno w Polsce, jak i w Europie – napotyka poważne bariery. Jedną z największych przeszkód jest brak infrastruktury. W całej Unii Europejskiej funkcjonuje obecnie zaledwie około 250 stacji tankowania wodoru, z czego większość znajduje się w Niemczech. W Polsce działa dosłownie kilka takich stacji.

To zdecydowanie zbyt mało, by realnie wspierać rozwój elektromobilności wodorowej. W efekcie, mimo dostępnych technologii, wiele firm transportowych i klientów indywidualnych rezygnuje z zakupu pojazdów na wodór właśnie z powodu trudności z ich tankowaniem.

 

[WIDEO]19864[/WIDEO]

 

Nie taki zielony wodór

Dodatkowym problemem jest pochodzenie dostępnego wodoru. Choć często mówi się o "zielonym wodorze", czyli takim, który powstaje z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii (np. elektrolizy wody zasilanej energią słoneczną lub wiatrową), w rzeczywistości niemal cały dostępny wodór w Polsce – i znaczna część w Europie – to wodór „szary”, produkowany z paliw kopalnych, głównie z gazu ziemnego. Proces ten nie tylko generuje emisje CO₂, ale też podważa sens ekologiczny takiego rozwiązania.

Czy wodór ma przyszłość?

Mimo tych wyzwań, niektóre samorządy, jak Wałbrzych, podejmują ryzyko inwestowania w technologię, która może – w dłuższej perspektywie – stać się filarem zeroemisyjnego transportu. Aby jednak wodór rzeczywiście stał się alternatywą dla diesla i elektryczności, potrzebne są nie tylko kolejne stacje, ale też zielone źródła jego produkcji oraz polityczne i finansowe wsparcie rozwoju tego sektora.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%