Zamknij

Pierwszy pociąg hybrydowy szykuje się w podróż

23:22, 20.09.2021
Skomentuj

Pierwszy z sześciu pociągów hybrydowych zamówionych przez Koleje Dolnośląskie dotarł do legnickiej bazy technicznej przewoźnika. Po zakończeniu testów w październiku wyjedzie na tory. Pociągi hybrydowe Impuls II zostały zakupione w ramach przetargu od nowosądeckiego Newagu. Sześć składów kosztowało w sumie 170 mln zł. Ekologiczna inwestycja Kolei Dolnośląskich przyspieszy podróżowanie i zwiększy jego komfort.

Nowe pojazdy wyróżnia dwusystemowy napęd elektryczno-spalinowy, umożliwiający obsługę każdego rodzaju tras, w tym zupełnie niezelektryfikowanych. Pociąg hybrydowy osiąga prędkość 160 km/h, poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym. Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwala również na redukcję emisji spalin.

– Koleje Dolnośląskie od zawsze stawiały na najnowocześniejszą technologicznie flotę. Kontrakt z Newagiem czy jeszcze wcześniej z bydgoską Pesą potwierdza obrany kurs rozwojowy, który chcemy kontynuować. Niebawem przewidziane są kolejne dostawy, które wzmocnią nasz park taborowy. Wszystkie zamówione pojazdy zostaną dostarczone w pierwszym półroczu 2022 roku – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Pierwszy z zakupionych przez KD Impulsów 2 właśnie szykuje się w pierwszą podróż. W legnickiej bazie technicznej przechodzi przez uzupełniające badania i testy. Impulsy 2 składają się z trzech członów. Każdy może zabrać na pokład ponad 300 pasażerów. Niskopodłogowe składy dostosowane są do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Funkcjonalności taboru służyć będzie ogólnodostępny, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także kosze do segregacji odpadów. W celu zwiększenia komfortu podróży pociągi wyposażone zostały w klimatyzację, specjalne miejsca do przewozu rowerów, gniazdka elektryczne oraz porty USB, a także podokienne stoliki.

Nowe pociągi Kolei Dolnośląskich wyróżniają się pod względem ekologicznych rozwiązań.

- Jest to pojazd niskoemisyjny zarówno w trakcji elektrycznej, jak i spalinowej, spełnia najnowsze normy emisji spalin - wylicza Łukasza Zgółka, zastępca dyrektora ds. technicznych w KD.

Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwalającej na redukcję emisji spalin nie jest jedynym ekorozwiązaniem w nowych pociągach. Po raz pierwszy na świecie wykorzystano w nich technologię elektronicznego papieru jako informacji dla pasażerów, zastępując tym samym drukowane plakaty, które były dostępne w pojazdach. To rozwiązanie oszczędza energię elektryczną, dając możliwość zdalnego zarządzania wyświetlaną treścią.

- Jako pierwsi na świecie mogliśmy dostarczyć pojazdom szynowym system opierający się na technologii e-papieru. Dzięki pracy naszych specjalistów z zakresu mechaniki i informatyki oraz współpracy z firmą Newag, udało nam się stworzyć dla Kolei Dolnośląskich unikalny produkt służący do emisji treści, w tym regulaminów czy map – podkreśla Paweł Korczakowski, inżynier sprzedaży ds. systemów IT w Ledatel, firmy, zajmującej się opracowywaniem systemów dla transportu szynowego.

System, który zastąpił drukowane plakaty, składa się z kolorowych wyświetlaczy oraz platformy do zdalnego zarządzania wyświetlaną treścią. Urządzenia pobierają minimalną ilość energii elektrycznej, tylko w momencie zmiany wyświetlanej zawartości (poza tym obraz jest prezentowany bez potrzeby zasilania). Wysoka jakość kontrastu nie męczy oczu (podobnie jak zwykły papier). Platforma może być wykorzystywana w urządzeniach mobilnych i na komputerach PC. Umożliwia zarządzanie czasem emisji komunikatów, grupowanie urządzeń, a także diagnozowanie poprawnością ich działania.

Nowe pojazdy hybrydowe dołączą do obecnie użytkowanych 27 elektrycznych Impulsów. Podpisana ze spółką Newag umowa pozwala regionalnemu przewoźnikowi na zamówienia dodatkowych dwóch pojazdów na warunkach zamówienia podstawowego.

(AG(lca.pl),KD)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(21)

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

E-paper (elektroniczny papier) stosuje się na kolei (i nie tylko) na tablicach informacyjnych od wielu lat. Więc nie przesadzałbym, że KD stosuja go jako pierwsze na świecie.

08:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

Brzydkie te dzisiejsze pociągi, jakby to projektował jakiś inwalida.

09:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

No i co z tego. Nowe pociągi spowodują punktualne odjazdy? Czy 16.25 z Wrocławia do Legnicy nie będzie odjeżdżał z półgodzinnym opóźnieniem? Czy 5.41 z Legnicy do Wrocławia będzie punktualny a nie 10, 15 minut opóźniony? Jeśli tak to się cieszę.

09:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

Jak zwykle w tym kraju wszystko robi się od d.upy strony. Pociągi niby nowoczesne, a kolejki do kasy jak za komuny. O biletomatach można pomarzyć.

09:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

[quote="Gość"]Jak zwykle w tym kraju wszystko robi się od d.upy strony. Pociągi niby nowoczesne, a kolejki do kasy jak za komuny. O biletomatach można pomarzyć.[/quote]

dlatego ja wolę podróże moją skodziną a nie jakimiś pociągami

09:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MarduKMarduK

0 0

Przynajmniej tabor kupiony od polskiego producenta a nie Niemca czy Włocha.

09:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

[quote="MarduK"]Przynajmniej tabor kupiony od polskiego producenta a nie Niemca czy Włocha.[/quote]

Wygląda OK ale personel trzeba będzie pozyskać w Azji bo Polacy za takie super pensje nie chcą pracować. KD płaci mało. Ci co się złapią na obiecanki i przejdą szkolenie po kilku miesiacach uciekaja do konkurencji która płaci lepiej.

09:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

[quote="MarduK"]Przynajmniej tabor kupiony od polskiego producenta a nie Niemca czy Włocha.[/quote]

Bilety bez problemu kupisz przez internet

10:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

[quote="MarduK"]Przynajmniej tabor kupiony od polskiego producenta a nie Niemca czy Włocha.[/quote]
A ty od kiedy, qwa, taki PATRIOTA gospodarczy jesteś???

10:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

[quote="Gość"][quote="MarduK"]Przynajmniej tabor kupiony od polskiego producenta a nie Niemca czy Włocha.[/quote]

Bilety bez problemu kupisz przez internet[/quote]

Zanim coś napiszesz sprawdź wcześniej. Nie wszystkie bilety kupisz przez internet.

10:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

uważajcie na bilety kupione w netach bo czasami tak jest że KD podstawi za mały skład i ludzie zostają na peronie. Wtedy część niezadowolonych chce oddać i tu NAGLE w Kasie pani krzyczy ... NIE DAM PANU PIENIEDZY ZA TEN BILET BO JEST KUPIONY W INTENECIE
następnie daje kwity do wypełnienia by odzyskać CZĘŚĆ KASY bo wiadomo ...bilet internetowy
a TY masz za chwilę wylot z WRO do jakiegoś innego kraju na świecie

( tak miałem jakiś czas temu wiec wolę podróżować samochodem do Wrocławia a potem po zaparkowaniu autka mogę udać się na lotnisko )

10:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

[quote="MarduK"]Przynajmniej tabor kupiony od polskiego producenta a nie Niemca czy Włocha.[/quote]

A auto jakie masz? Pewnie niemieckie, włoskie lub francuskie. Zresztą pytanie z jakich komponentów są robione te "polskie" pociągi? Wątpię że są w 100% pl

11:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

[quote="Gość"]Jak zwykle w tym kraju wszystko robi się od d.upy strony. Pociągi niby nowoczesne, a kolejki do kasy jak za komuny. O biletomatach można pomarzyć.[/quote]

Skąd głupku możesz wiedzieć jak było za komuny? Było zdecydowanie lepiej niż dziś, a kolejki inteligencie z mosiny były, są i będą na całym świecie

11:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

[quote="Gość1"][quote="Gość"]Jak zwykle w tym kraju wszystko robi się od d.upy strony. Pociągi niby nowoczesne, a kolejki do kasy jak za komuny. O biletomatach można pomarzyć.[/quote]

Skąd głupku możesz wiedzieć jak było za komuny? Było zdecydowanie lepiej niż dziś, a kolejki inteligencie z mosiny były, są i będą na całym świecie[/quote]

Tak, prosty jak budowa cepu człowieku, był raj na ziemi, zwłaszcza w latach osiemdziesiątych.

11:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

z tekstu wynika, że zakup to efekt pracy obecnego Zarządu KD. Tymczasem dokumentacje przetargowa i sam przetarg zorganizował poprzedni Zarząd KD z P. Piotrem Rachwalskim. Aktualny Zarząd nie działa nic w tym kierunku. Ponadto hybrydy pojada na trasę Trzebnica-Wrocław-Świdnica i o Legnicę nawet nie będą się ocierać ( tylko jako podesłanie taboru).

12:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

[quote="Gość"][quote="Gość1"][quote="Gość"]Jak zwykle w tym kraju wszystko robi się od d.upy strony. Pociągi niby nowoczesne, a kolejki do kasy jak za komuny. O biletomatach można pomarzyć.[/quote]

Skąd głupku możesz wiedzieć jak było za komuny? Było zdecydowanie lepiej niż dziś, a kolejki inteligencie z mosiny były, są i będą na całym świecie[/quote]

Tak, prosty jak budowa cepu człowieku, był raj na ziemi, zwłaszcza w latach osiemdziesiątych.[/quote

Był raj do puki te szm@ty z Solidarności nie wetknęły swoich 5gr. Za lata 80 i to jaka bieda była po 89 roku należy im podziękować. Każdy Solidaruch powinien wisieć na szubienicy a Wałęsa zamordowany w okrutny sposób.

02:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

Polska musi opuścić UE. Dość tego luksusu !

08:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

Dla mnie jest to dziwne. Pociąg hybrydowy jest droższy od samego spalinowego lub samego elektrycznego. Po co zatem coś takiego wypuszczać w trasę, skoro wiadomo które są zelektryfikowane a które nie ? A skoro chcą składów uniwersalnych to już przecież były, czyli lokomotywa i skład wagonów, wystarczy zmienić lokomotywę i jechać w zależności od rodzaju trakcji. Było to też racjonalne, bo jak się zepsuła lokomotywa to ją wymieniano na sprawną a wagony mogły być użytkowane dalej. Teraz w przypadku awarii jednostki napędowej a jest nią cały skład, traci się możliwość przewozu kilkuset pasażerów danym składem i trzeba podstawić następny. Nie jest to ani logiczne ani ekonomiczne.

08:00, 21.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

[quote="Gość"]uważajcie na bilety kupione w netach bo czasami tak jest że KD podstawi za mały skład i ludzie zostają na peronie. Wtedy część niezadowolonych chce oddać i tu NAGLE w Kasie pani krzyczy ... NIE DAM PANU PIENIEDZY ZA TEN BILET BO JEST KUPIONY W INTENECIE
następnie daje kwity do wypełnienia by odzyskać CZĘŚĆ KASY bo wiadomo ...bilet internetowy
a TY masz za chwilę wylot z WRO do jakiegoś innego kraju na świecie

( tak miałem jakiś czas temu wiec wolę podróżować samochodem do Wrocławia a potem po zaparkowaniu autka mogę udać się na lotnisko )[/quote] Takie jest życie i wszystko się może zdarzyć . Na autostradzie będzie wypadek , korek czy zator i sutkiem też nie dojedziesz na czas na lotnisko zamiast tego będziesz stać 2 godziny w korku. Szczególnie na naszej A4 gdzie korki wypadki to niemal codzienność . Na DK94 też różnie bywa i też jest mocno zatłoczona szczególnie gdy A4 stoi .

05:00, 23.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

[quote="Gość"]Dla mnie jest to dziwne. Pociąg hybrydowy jest droższy od samego spalinowego lub samego elektrycznego. Po co zatem coś takiego wypuszczać w trasę, skoro wiadomo które są zelektryfikowane a które nie ? A skoro chcą składów uniwersalnych to już przecież były, czyli lokomotywa i skład wagonów, wystarczy zmienić lokomotywę i jechać w zależności od rodzaju trakcji. Było to też racjonalne, bo jak się zepsuła lokomotywa to ją wymieniano na sprawną a wagony mogły być użytkowane dalej. Teraz w przypadku awarii jednostki napędowej a jest nią cały skład, traci się możliwość przewozu kilkuset pasażerów danym składem i trzeba podstawić następny. Nie jest to ani logiczne ani ekonomiczne.[/quote] Tak samo jak samochód hybrydowy jest droższy od spalinowego a elektryczny jeszcze droższy . Koszty produkcji pojazdów włosa niestety takie jakie są . Skoro tu jest napęd elektryczny i spalinowy to siła rzeczy pojazd jest bardziej skomplikowany i tym samym droższy w produkcji . Co do uniwersalności lokomotywy i wagonów owszem ale w przypadku awarii zespołu trakcyjnego można podstawić komunikację zastępczą czyli inny skład . Ostatecznie autobus . W przypadku awarii lokomotw też zdążały się komunikację zastępcze w postaci autobusu . Nie jest prawdą że ciężki skład wagonowy jest tańszy od zespołu trakcyjnego czy typowego szynobusu bo jest on dużo lżejszy i bardziej ekonomiczny a mając mniejszy nacisk na oś płaci się mniejsze pieniądze za przejazd takiego składu na danym szlaku niż za tradycyjny skład kolejowy . Pozdrawiam.

05:00, 23.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anonimowy GośćAnonimowy Gość

0 0

a to nie było takich lokomotyw co miały siniki dizla i elektryczne?
co to niby za "nowość"?
czym to różni się od szynobusów?

teraz do byle czego przypnie się tablliczkę "eco" i cena szybuje pod niebiosa :/

12:00, 28.09.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

W okresie ciszy wyborczej tj. w okresie 24 godzin poprzedzających dzień wyborów i aż do chwili zakończenia głosowania zabronione jest prowadzenie agitacji wyborczej na rzecz kandydatów w jakiejkolwiek formie. Publikacja na portalu internetowym jakichkolwiek komentarzy mających charakter agitacji wyborczej może zostać uznana za naruszenie przepisów ustawy Kodeks Wyborczy oraz stanowi czyn zagrożony karą grzywny (art. 498 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 684 z późn. zm.).

Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%