Pierwszy z sześciu pociągów hybrydowych zamówionych przez Koleje Dolnośląskie dotarł do legnickiej bazy technicznej przewoźnika. Po zakończeniu testów w październiku wyjedzie na tory. Pociągi hybrydowe Impuls II zostały zakupione w ramach przetargu od nowosądeckiego Newagu. Sześć składów kosztowało w sumie 170 mln zł. Ekologiczna inwestycja Kolei Dolnośląskich przyspieszy podróżowanie i zwiększy jego komfort.
– Koleje Dolnośląskie od zawsze stawiały na najnowocześniejszą technologicznie flotę. Kontrakt z Newagiem czy jeszcze wcześniej z bydgoską Pesą potwierdza obrany kurs rozwojowy, który chcemy kontynuować. Niebawem przewidziane są kolejne dostawy, które wzmocnią nasz park taborowy. Wszystkie zamówione pojazdy zostaną dostarczone w pierwszym półroczu 2022 roku – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Pierwszy z zakupionych przez KD Impulsów 2 właśnie szykuje się w pierwszą podróż. W legnickiej bazie technicznej przechodzi przez uzupełniające badania i testy. Impulsy 2 składają się z trzech członów. Każdy może zabrać na pokład ponad 300 pasażerów. Niskopodłogowe składy dostosowane są do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Funkcjonalności taboru służyć będzie ogólnodostępny, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także kosze do segregacji odpadów. W celu zwiększenia komfortu podróży pociągi wyposażone zostały w klimatyzację, specjalne miejsca do przewozu rowerów, gniazdka elektryczne oraz porty USB, a także podokienne stoliki.
Nowe pociągi Kolei Dolnośląskich wyróżniają się pod względem ekologicznych rozwiązań.
- Jest to pojazd niskoemisyjny zarówno w trakcji elektrycznej, jak i spalinowej, spełnia najnowsze normy emisji spalin - wylicza Łukasza Zgółka, zastępca dyrektora ds. technicznych w KD.
Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwalającej na redukcję emisji spalin nie jest jedynym ekorozwiązaniem w nowych pociągach. Po raz pierwszy na świecie wykorzystano w nich technologię elektronicznego papieru jako informacji dla pasażerów, zastępując tym samym drukowane plakaty, które były dostępne w pojazdach. To rozwiązanie oszczędza energię elektryczną, dając możliwość zdalnego zarządzania wyświetlaną treścią.
- Jako pierwsi na świecie mogliśmy dostarczyć pojazdom szynowym system opierający się na technologii e-papieru. Dzięki pracy naszych specjalistów z zakresu mechaniki i informatyki oraz współpracy z firmą Newag, udało nam się stworzyć dla Kolei Dolnośląskich unikalny produkt służący do emisji treści, w tym regulaminów czy map – podkreśla Paweł Korczakowski, inżynier sprzedaży ds. systemów IT w Ledatel, firmy, zajmującej się opracowywaniem systemów dla transportu szynowego.
System, który zastąpił drukowane plakaty, składa się z kolorowych wyświetlaczy oraz platformy do zdalnego zarządzania wyświetlaną treścią. Urządzenia pobierają minimalną ilość energii elektrycznej, tylko w momencie zmiany wyświetlanej zawartości (poza tym obraz jest prezentowany bez potrzeby zasilania). Wysoka jakość kontrastu nie męczy oczu (podobnie jak zwykły papier). Platforma może być wykorzystywana w urządzeniach mobilnych i na komputerach PC. Umożliwia zarządzanie czasem emisji komunikatów, grupowanie urządzeń, a także diagnozowanie poprawnością ich działania.
Nowe pojazdy hybrydowe dołączą do obecnie użytkowanych 27 elektrycznych Impulsów. Podpisana ze spółką Newag umowa pozwala regionalnemu przewoźnikowi na zamówienia dodatkowych dwóch pojazdów na warunkach zamówienia podstawowego.
Anonimowy Gość08:00, 21.09.2021
E-paper (elektroniczny papier) stosuje się na kolei (i nie tylko) na tablicach informacyjnych od wielu lat. Więc nie przesadzałbym, że KD stosuja go jako pierwsze na świecie.
Anonimowy Gość09:00, 21.09.2021
Brzydkie te dzisiejsze pociągi, jakby to projektował jakiś inwalida.
Anonimowy Gość09:00, 21.09.2021
No i co z tego. Nowe pociągi spowodują punktualne odjazdy? Czy 16.25 z Wrocławia do Legnicy nie będzie odjeżdżał z półgodzinnym opóźnieniem? Czy 5.41 z Legnicy do Wrocławia będzie punktualny a nie 10, 15 minut opóźniony? Jeśli tak to się cieszę.
Anonimowy Gość09:00, 21.09.2021
Jak zwykle w tym kraju wszystko robi się od d.upy strony. Pociągi niby nowoczesne, a kolejki do kasy jak za komuny. O biletomatach można pomarzyć.
Anonimowy Gość09:00, 21.09.2021
[quote="Gość"]Jak zwykle w tym kraju wszystko robi się od d.upy strony. Pociągi niby nowoczesne, a kolejki do kasy jak za komuny. O biletomatach można pomarzyć.[/quote]
dlatego ja wolę podróże moją skodziną a nie jakimiś pociągami
MarduK09:00, 21.09.2021
Przynajmniej tabor kupiony od polskiego producenta a nie Niemca czy Włocha.
Anonimowy Gość09:00, 21.09.2021
[quote="MarduK"]Przynajmniej tabor kupiony od polskiego producenta a nie Niemca czy Włocha.[/quote]
Wygląda OK ale personel trzeba będzie pozyskać w Azji bo Polacy za takie super pensje nie chcą pracować. KD płaci mało. Ci co się złapią na obiecanki i przejdą szkolenie po kilku miesiacach uciekaja do konkurencji która płaci lepiej.
Anonimowy Gość10:00, 21.09.2021
[quote="MarduK"]Przynajmniej tabor kupiony od polskiego producenta a nie Niemca czy Włocha.[/quote]
Bilety bez problemu kupisz przez internet
Anonimowy Gość10:00, 21.09.2021
[quote="MarduK"]Przynajmniej tabor kupiony od polskiego producenta a nie Niemca czy Włocha.[/quote]
A ty od kiedy, qwa, taki PATRIOTA gospodarczy jesteś???
Anonimowy Gość10:00, 21.09.2021
[quote="Gość"][quote="MarduK"]Przynajmniej tabor kupiony od polskiego producenta a nie Niemca czy Włocha.[/quote]
Bilety bez problemu kupisz przez internet[/quote]
Zanim coś napiszesz sprawdź wcześniej. Nie wszystkie bilety kupisz przez internet.
Anonimowy Gość10:00, 21.09.2021
uważajcie na bilety kupione w netach bo czasami tak jest że KD podstawi za mały skład i ludzie zostają na peronie. Wtedy część niezadowolonych chce oddać i tu NAGLE w Kasie pani krzyczy ... NIE DAM PANU PIENIEDZY ZA TEN BILET BO JEST KUPIONY W INTENECIE
następnie daje kwity do wypełnienia by odzyskać CZĘŚĆ KASY bo wiadomo ...bilet internetowy
a TY masz za chwilę wylot z WRO do jakiegoś innego kraju na świecie
( tak miałem jakiś czas temu wiec wolę podróżować samochodem do Wrocławia a potem po zaparkowaniu autka mogę udać się na lotnisko )
Anonimowy Gość11:00, 21.09.2021
[quote="MarduK"]Przynajmniej tabor kupiony od polskiego producenta a nie Niemca czy Włocha.[/quote]
A auto jakie masz? Pewnie niemieckie, włoskie lub francuskie. Zresztą pytanie z jakich komponentów są robione te "polskie" pociągi? Wątpię że są w 100% pl
Anonimowy Gość11:00, 21.09.2021
[quote="Gość"]Jak zwykle w tym kraju wszystko robi się od d.upy strony. Pociągi niby nowoczesne, a kolejki do kasy jak za komuny. O biletomatach można pomarzyć.[/quote]
Skąd głupku możesz wiedzieć jak było za komuny? Było zdecydowanie lepiej niż dziś, a kolejki inteligencie z mosiny były, są i będą na całym świecie
Anonimowy Gość11:00, 21.09.2021
[quote="Gość1"][quote="Gość"]Jak zwykle w tym kraju wszystko robi się od d.upy strony. Pociągi niby nowoczesne, a kolejki do kasy jak za komuny. O biletomatach można pomarzyć.[/quote]
Skąd głupku możesz wiedzieć jak było za komuny? Było zdecydowanie lepiej niż dziś, a kolejki inteligencie z mosiny były, są i będą na całym świecie[/quote]
Tak, prosty jak budowa cepu człowieku, był raj na ziemi, zwłaszcza w latach osiemdziesiątych.
Anonimowy Gość12:00, 21.09.2021
z tekstu wynika, że zakup to efekt pracy obecnego Zarządu KD. Tymczasem dokumentacje przetargowa i sam przetarg zorganizował poprzedni Zarząd KD z P. Piotrem Rachwalskim. Aktualny Zarząd nie działa nic w tym kierunku. Ponadto hybrydy pojada na trasę Trzebnica-Wrocław-Świdnica i o Legnicę nawet nie będą się ocierać ( tylko jako podesłanie taboru).
Anonimowy Gość02:00, 21.09.2021
[quote="Gość"][quote="Gość1"][quote="Gość"]Jak zwykle w tym kraju wszystko robi się od d.upy strony. Pociągi niby nowoczesne, a kolejki do kasy jak za komuny. O biletomatach można pomarzyć.[/quote]
Skąd głupku możesz wiedzieć jak było za komuny? Było zdecydowanie lepiej niż dziś, a kolejki inteligencie z mosiny były, są i będą na całym świecie[/quote]
Tak, prosty jak budowa cepu człowieku, był raj na ziemi, zwłaszcza w latach osiemdziesiątych.[/quote
Był raj do puki te szm@ty z Solidarności nie wetknęły swoich 5gr. Za lata 80 i to jaka bieda była po 89 roku należy im podziękować. Każdy Solidaruch powinien wisieć na szubienicy a Wałęsa zamordowany w okrutny sposób.
Anonimowy Gość08:00, 21.09.2021
Polska musi opuścić UE. Dość tego luksusu !
Anonimowy Gość08:00, 21.09.2021
Dla mnie jest to dziwne. Pociąg hybrydowy jest droższy od samego spalinowego lub samego elektrycznego. Po co zatem coś takiego wypuszczać w trasę, skoro wiadomo które są zelektryfikowane a które nie ? A skoro chcą składów uniwersalnych to już przecież były, czyli lokomotywa i skład wagonów, wystarczy zmienić lokomotywę i jechać w zależności od rodzaju trakcji. Było to też racjonalne, bo jak się zepsuła lokomotywa to ją wymieniano na sprawną a wagony mogły być użytkowane dalej. Teraz w przypadku awarii jednostki napędowej a jest nią cały skład, traci się możliwość przewozu kilkuset pasażerów danym składem i trzeba podstawić następny. Nie jest to ani logiczne ani ekonomiczne.
Anonimowy Gość05:00, 23.09.2021
[quote="Gość"]uważajcie na bilety kupione w netach bo czasami tak jest że KD podstawi za mały skład i ludzie zostają na peronie. Wtedy część niezadowolonych chce oddać i tu NAGLE w Kasie pani krzyczy ... NIE DAM PANU PIENIEDZY ZA TEN BILET BO JEST KUPIONY W INTENECIE
następnie daje kwity do wypełnienia by odzyskać CZĘŚĆ KASY bo wiadomo ...bilet internetowy
a TY masz za chwilę wylot z WRO do jakiegoś innego kraju na świecie
( tak miałem jakiś czas temu wiec wolę podróżować samochodem do Wrocławia a potem po zaparkowaniu autka mogę udać się na lotnisko )[/quote] Takie jest życie i wszystko się może zdarzyć . Na autostradzie będzie wypadek , korek czy zator i sutkiem też nie dojedziesz na czas na lotnisko zamiast tego będziesz stać 2 godziny w korku. Szczególnie na naszej A4 gdzie korki wypadki to niemal codzienność . Na DK94 też różnie bywa i też jest mocno zatłoczona szczególnie gdy A4 stoi .
Anonimowy Gość05:00, 23.09.2021
[quote="Gość"]Dla mnie jest to dziwne. Pociąg hybrydowy jest droższy od samego spalinowego lub samego elektrycznego. Po co zatem coś takiego wypuszczać w trasę, skoro wiadomo które są zelektryfikowane a które nie ? A skoro chcą składów uniwersalnych to już przecież były, czyli lokomotywa i skład wagonów, wystarczy zmienić lokomotywę i jechać w zależności od rodzaju trakcji. Było to też racjonalne, bo jak się zepsuła lokomotywa to ją wymieniano na sprawną a wagony mogły być użytkowane dalej. Teraz w przypadku awarii jednostki napędowej a jest nią cały skład, traci się możliwość przewozu kilkuset pasażerów danym składem i trzeba podstawić następny. Nie jest to ani logiczne ani ekonomiczne.[/quote] Tak samo jak samochód hybrydowy jest droższy od spalinowego a elektryczny jeszcze droższy . Koszty produkcji pojazdów włosa niestety takie jakie są . Skoro tu jest napęd elektryczny i spalinowy to siła rzeczy pojazd jest bardziej skomplikowany i tym samym droższy w produkcji . Co do uniwersalności lokomotywy i wagonów owszem ale w przypadku awarii zespołu trakcyjnego można podstawić komunikację zastępczą czyli inny skład . Ostatecznie autobus . W przypadku awarii lokomotw też zdążały się komunikację zastępcze w postaci autobusu . Nie jest prawdą że ciężki skład wagonowy jest tańszy od zespołu trakcyjnego czy typowego szynobusu bo jest on dużo lżejszy i bardziej ekonomiczny a mając mniejszy nacisk na oś płaci się mniejsze pieniądze za przejazd takiego składu na danym szlaku niż za tradycyjny skład kolejowy . Pozdrawiam.
Anonimowy Gość12:00, 28.09.2021
a to nie było takich lokomotyw co miały siniki dizla i elektryczne?
co to niby za "nowość"?
czym to różni się od szynobusów?
teraz do byle czego przypnie się tablliczkę "eco" i cena szybuje pod niebiosa :/
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Bonaventura trzeci w Must Be the Music!
Zaklińscy - 60. Wstyd za tydh pasożytów. Przepraszamy za nich. Legnica. ul Kraszewskiego - tam mieszka najgorszesze ściewro i jeszcze ten Mateusz Zaklińsk = Konfidet n
Ybać
00:16, 2025-05-17
Bonaventura trzeci w Must Be the Music!
Mateusz Zakliński to to największy konfident na całą Legnicę. Serio jak siedzicie ztą 60-ką to ani mru mru/.A la; ltoś coć chlanie to będzie na was bo t j---a papua co idzie na za ppan z prokuraturą
Dołek 2137
00:03, 2025-05-17
Bonaventura trzeci w Must Be the Music!
Obrażał ludzi a tu sam bandziora zgrywaał i jeszcze sam ro===ł Ten pasożyt z Kraszewskiego. Sprzedał kogo się da żeby wyjść na swoje
PRAWILNY
23:51, 2025-05-16
Bonaventura trzeci w Must Be the Music!
MATEUSZ ZAKLIŃSKI = STOP 60. JEBANA 60-KA.
PRAWILNY
23:37, 2025-05-16