Trwają prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ustawa ma wdrożyć do polskiego prawa unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej.
Przyjrzyjmy się tym zmianom w kontekście wynagrodzenia dla kierowców. Według proponowanych zmian pensja zasadnicza ma zostać zrównana z pensją minimalną, w obrębie całej gospodarki. Nikt jednak nie bierze pod uwagę przepisów dotyczących wynagradzania kierowców, które jak wiemy jest bardzo specyficzne.
Największą kontrowersję w zrównaniu pensji zasadniczej z minimalną wzbudzają przepisy dotyczące wynagrodzenia za dyżur o wartości 50%. Przypomnijmy, że taki dyżur występuje głównie w naliczaniu wynagrodzeń dla kierowców i występuje w dwóch przypadkach:
a) 30 minut w momencie odbierania przez kierowców pauzy - 30 minut, co wynika z przepisu w UOCPK,
b) w momencie pracy w załodze, tzw. podwójnej obsadzie, kiedy kierowca nie prowadzi pojazdu, a siedzi obok jako pasażer.
Dla zrozumienia problemu, w kontekście branży transportowej, przyjrzyjmy się bliżej następującym dwóm przypadkom:
Dlaczego? Popatrzcie uważnie na przywołane dwie sytuacje, które pokazujemy poniżej.
Przykład 1 (stan na chwilę obecną)
Kierowca w ciągu miesiąca prowadził pojazd 107 godzin. Praca inna wynosiła 21 godzin, a przerwy zaliczone do czasu pracy 4 godziny - razem mamy 132 godziny.
Ze względu na umowę o pracę kierowcy należy się wynagrodzenie za pełen etat, pomimo tego, że nie został on wypracowany. Do tego kierowca przejechał jako pasażer 102 godziny i otrzymał wynagrodzenie zaliczone do wynagrodzenia minimalnego i ponad jego minimum, co daje łącznie wynagrodzenie kierowcy 4565,11 zł brutto.
Po zmianach kierowca otrzyma - 5365,11 brutto
Przykład 2 (stan na chwilę obecną)
Kierowca w ciągu miesiąca prowadził pojazd 138 godzin. Praca inna wynosiła 23 godziny, a przerwy zaliczone do czasu pracy 3 godziny, co daje razem164 godziny.
Ze względu na umowę o pracę, kierowcy należy się wynagrodzenie za pełen etat pomimo tego, że nie został on wypracowany. Do tego kierowca przejechał jako pasażer 81 godzin i otrzymał za to wynagrodzenie zaliczone do wynagrodzenia minimalnego i ponad jego minimum, co daje łącznie wynagrodzenie kierowcy 4345,35 zł brutto .
Po zmianach kierowca otrzyma 5145,35 brutto.
Reasumując, kierowca, który przepracował więcej o 31 godzin zarobił mniej o 219,76 zł., czyli jego stawka za godzinę pracy to 7,09 zł brutto.
Jak widać, zmiany w ustawie nie są doprecyzowane względem pracy kierowcy i mogą stworzyć bardzo niebezpieczny trend w momencie pracy w podwójnej obsadzie – mówi Wojciech Romaniuk, prezes MaWo Group.
Projekt ustawy zmienia również zasady naliczenia nadgodzin, co w przypadku firm transportowych kolejny raz zwiększy koszt wynagradzania, a tym samym koszt obciążenia związanym z ZUS i PIT-4. Dodając do tego ostatnie dwa lata kryzysu naszej branży, to może zwiększyć ryzyko upadłości kolejnych firm transportowych – zaznacza Wojciech Romaniuk.
Podsumowując, zmiany proponowane przez ustawodawcę nie są do końca przemyślane i nie biorą pod uwagę rzeczywistości branży transportowej. Ta zmiana nie jest korzystna, zarówno dla kierowców, jak i pracodawców – właścicieli firm transportowych. Mawo Group stara się prowadzić dialog m.in. z Ministerstwem Infrastruktury na temat zmian, np. w kwestii naliczania wynagrodzeń dla kierowców. Transportowcy mają się co raz gorzej, a zmiany proponowane przez rząd nie odzwierciedlają prawdziwych problemów naszej branży – podsumowuje Wojciech Romaniuk, prezes MaWo Group.
dzidek2310:09, 26.09.2024
Po pierwsze, serio ... to jest news na pierwszą stronę?
Po drugie, nie rozumiem, w czym rzecz? Że firmy będą musiały płacić więcej kierowcom, a jedynie w pewnych sytuacjach kierowcy trochę na tym stracą?
Jakoś nie widziałem artykułu, w którym firmy transportowe lamentują nad brakiem kierowców. Zawsze wychodziliście z tego, zatrudniając ludzi ze wschodu. A im dalej ze wschodu, tym mniej było i płacone.
Może wreszcie kierowcy będą dostawać uczciwe pieniądze za tygodnie spędzone w kabinie.
Dura lex, sed lex...
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Miedź ma już plan przygotowań do nowego sezonu
Ma ktoś numer do papryka bo mi kryształ potrzebny a coś go nie ma pod kebabem
Pikolak óml
21:43, 2025-06-05
Hefra, która przejęła Lefanę, w likwidacji
Kupujcie dalej chiński rakotwórczy badziew. Polskie firmy i fabryki miały by jak najbardziej sens nakładając cło i podatki na zagraniczne gówna.
PolEXIT
21:40, 2025-06-05
Mapa zagrożeń bezpieczeństwa w maju
Wandalizm, używki, alkohol? Toż to parówy z óml i starej wary. Jeszcze w tym zestawieniu brakuje nie obyczajnego zachowania w miejscach publicznych, czyli zachowania erotyczne samców czy pijackie machanie fujarą.
Skarpeta ÓML
21:36, 2025-06-05
Mapa zagrożeń bezpieczeństwa w maju
Zakaczawie czyli matecznik wyborczy alfonsa batyra przoduje.
Jkkl
21:09, 2025-06-05