Burzenie stereotypów jest znakiem naszych czasów. Kto powiedział, że tramwaj musi jeździć po szynach albo że w ogóle powinien wozić pasażerów.
Przejmując kilkanaście lat temu opiekę nad wozem tramwajowym nr 2 z liczbą boczną 031 dyrektor muzeum wziął na siebie odpowiedzialności za stan techniczny, bezpieczeństwo i opiekę powierzonego mu symbolu legnickiej komunikacji. Wystarczyło się tym obiektem interesować na bieżąco, dokonywać niezbędnych napraw, a nie czekać tyle lat, aż stopień degradacji tramwaju przekroczy wszelkie normy i koszty.
W pobliskiej Jeleniej Górze analogiczny tramwaj wypielęgnowany, otwarty dla turystów stoi przed ratuszem i przynosi miastu profity. Na naszych oczach runął stereotyp muzealnej opieki nad zabytkiem. Oto szlachetny obywatel Legnicy prezes MPK Zdzisław Bakinowski z własnej nieprzymuszonej woli, wrażliwy na historię komunikacji nad Kaczawą, postanawia ocalić doprowadzony do stanu przedzawałowego tramwaj i zabiera go z miejsca upokorzenia na teren MPK. I nie przerażają go dwuznaczne ostrzeżenia dyrektora muzeum, który mówi: ”za remont trzeba zapłacić z miejskiej kasy”. Ciekawe ile razy w ciągu 16 lat muzeum występowało o środki w tej kwestii.
Czyn pana prezesa, to dobry znak, aby atrakcyjny poznawczo i turystycznie tramwaj wrócił na swoje opustoszałe torowisko w zabytkowej części ulicy Wrocławskiej, gdzie jak podkreśla Wojciech Morawiec wciąż są sprawne zwrotnice i łatwo jest przywrócić techniczne walory torowiska. Dobrze by było cały odcinek ulicy i jego unikalny charakter otoczyć opieką konserwatorską. Warto to zrobić dla Legnicy, którą tak drastycznie okaleczono burząc stare miasto na przełomie lat 50. i 60. minionego wieku.
Zapewne trudno jest chronić przestrzeń estetyczną miasta przed nawiedzonymi nowatorami. To istotny problem. Warto uruchomić mechanizmy obywatelskiej debaty nad każdą kwestią, która dotyczy zmian w estetycznym i historycznym kształcie miasta zarówno w odniesieniu do urbanistyki, architektury jak i poszczególnych obiektów.
Ostatnie fantastyczne odkrycia badaczy Legnicy, doprowadziły do zidentyfikowania zabytkowego poniemieckiego wagonu tramwajowego typu Herbranda, który został zamieniony w składzik – garaż. Obawiam się, że w kwestii przyszłości Herbranda może nam grozić ból głowy i spychanie tematu na margines. Chyba Stanisław Jachowicz trafnie opisał tę sytuację: „Cudze chwalicie, swego nie znacie sami nie wiecie, co posiadacie”.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
W Dobrzejowie spłonął dach opuszczonego domu
ogarnij się kobito, w tytule masz sobotę, a piszesz o piątkowym wydarzeniu!
Liloooo
00:40, 2025-06-08
Gruszka Cup 2025 w Kunicach
żeby nie zabezpieczyć jednak sali. Ma lać.
Granda
23:46, 2025-06-07
Legnickie maluchy zyskają nowe place zabaw
Każdy żłobek musi posiadać taki plac.
dla dzieci
23:08, 2025-06-07
Ulica Spółdzielcza po remoncie
za poprzedniego prezydenta takie remonty nie były możliwe.
było słabo
22:41, 2025-06-07
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz