27 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Teatru, święto uchwalone w 1961 roku podczas 9. światowego kongresu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego w Helsinkach. Datę wybrano na pamiątkę otwarcia Teatru Narodów w Paryżu w 1957 roku. Tradycją Międzynarodowego Dnia Teatru jest, że Międzynarodowy Instytut Teatralny publikuje orędzie wybitnego artysty skierowane do środowiska teatralnego. W tym roku jego autorem jest wybitny grecki reżyser i dramatopisarz, założyciel Teatru Attis, Theodoros Terzopoulos.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru składamy życzenia dyrektorowi Jackowi Głombowi oraz całemu zespołowi Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Dziękujemy za teatr, który od lat nie unika trudnych tematów i nie chowa się za kurtyną poprawności. Za scenę, która nie tylko gra, ale i mówi głośno, odważnie, z pełną świadomością swojej roli w świecie. Za konsekwentne budowanie legnickiego modelu teatru, zakorzenionego lokalnie, a jednocześnie rozpoznawalnego w całym kraju. Życzymy Wam dalszych sukcesów, inspirujących premier, wiernej publiczności i niegasnącej twórczej siły.
Poniżej publikujemy pełną treść orędzia, przetłumaczoną na język polski przez Julię Mark:
Czy teatr może usłyszeć sygnały SOS wysyłane przez dzisiejsze czasy, w świecie zubożałych obywateli, zamkniętych w celach wirtualnej rzeczywistości, zagubionych w dusznej prywatności? W świecie zrobotyzowanych istnień uwięzionych w totalitarnym systemie kontroli i represji obejmującym wszystkie aspekty życia?
Czy teatr jest zaniepokojony niszczeniem środowiska, globalnym ociepleniem, poważną utratą różnorodności biologicznej, zanieczyszczeniem oceanów, topnieniem lodowców, wzrostem pożarów lasów i ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi? Czy teatr może stać się aktywną częścią ekosystemu? Teatr zauważa od wielu lat wpływ człowieka na planetę, ale nie radzi sobie z tym problemem.
Czy teatr troszczy się o kondycję człowieka, jaka kształtowana jest w XXI wieku, w którym jednostką manipulują interesy polityczne i ekonomiczne, sieci informacyjne i opiniotwórcze korporacje? W którym media społecznościowe z jednej strony ułatwiają komunikację, z drugiej stanowią dla niej doskonałe alibi, zapewniając niezbędną bezpieczną odległość od Innego? Wszechobecne poczucie lęku przed Innym, odmiennym, Obcym, dominuje w naszych myślach i działaniach.
Czy teatr może stać się laboratorium współistnienia różnic za cenę lekceważenia otwartej rany?
Krwawiąca rana wzywa nas do rekonstrukcji mitu. Jak to określił Heiner Müller: „Mit jest agregatem, maszyną, do której można podłączać wciąż nowe i nowe maszyny. Dostarcza on energię, dopóki narastające przyspieszenie nie wysadzi w powietrze kręgu kultury”; i dodałbym – kręgu barbarzyństwa.
Czy reflektory teatralne mogą rzucić światło na społeczną traumę, zamiast zwodniczo oświetlać same siebie?
To pytania, na które nie ma ostatecznych odpowiedzi, ponieważ teatr od wieków istnieje i trwa dzięki pytaniom bez odpowiedzi.
Pytania te prowokuje Dionizos przechodząc przez miejsce swoich narodzin, mijając scenę starożytnego teatru, kontynuując w milczeniu swoją uchodźczą podróż poprzez krajobrazy wojny, dzisiaj, w Międzynarodowym Dniu Teatru.
Spójrzmy w oczy Dionizosa, ekstatycznego boga teatru i mitu, boga, który łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, dziecka narodzonego dwukrotnie, z Semele i z Zeusa, wyraziciela płynnych tożsamości, kobiecej i męskiej, gwałtownej i łagodnej, boskiej i zwierzęcej, pomiędzy szaleństwem a rozsądkiem, porządkiem i chaosem – akrobaty na granicy życia i śmierci.
Dionizos stawia fundamentalne pytanie ontologiczne: „O co w tym wszystkim chodzi?”, pytanie, które popycha twórcę w stronę coraz to głębszego badania korzeni mitu i wielu wymiarów zagadki człowieka.
Potrzebujemy nowych sposobów narracji, by pielęgnować pamięć i kształtować nową etyczną i polityczną odpowiedzialność, która pomoże nam uwolnić się z rozmaitych form dyktatury współczesnego średniowiecza.
Zapolnik show! Miedź przegrała z Bruk-Betem
Ale przynajmniej pokazałem misiom z trybuny C czego nauczyłem się na warsztatach miłości analnej w stolycy pod patronatem tęczowego Bążura. Chej mieć!
Nn
04:43, 2025-05-20
Polacy masowo ruszyli do urn. Historyczny rekord
Byle nie PO! Zapewnie Trzask-plask przegra, ponieważ Ci co głosowali na Memcena i Strażaka Sama na Trzaska nie pójdą oddać głosu, tylko na Nawrockiego. Obaj to przygłupy, jeden fanatyk fałszowania historii, drugi fanatyk IV Rzeszy Unijnej. Te pierwsze można przeboleć, to drugie... No cóż... Polexit
Po hif
01:47, 2025-05-20
Abonament za parkowanie? Wyniki naszej sondy
Uśmiechajcie się szeroko kolorowe misie. Wszystko to dla waszego dobra! Podatki, podatki i jeszcze raz podatki!
Fuck po
01:39, 2025-05-20
Zapolnik show! Miedź przegrała z Bruk-Betem
bo gosc od transferow dawno powinien poleciec. Naciaga tylko wlasciciela klubu na kase, sprowadzajac od lat nieudacznikow kopania. Ja bym tylko sprawdzil czy umie gosc podac pilke i strzelic na bramke, a reszte do trenera nalezy. Jak widac po zawodnikach miedzi, te 2 kluczowe elementy to jednak poziom mistrzowski nie do ogarniecia
jozin
23:07, 2025-05-19
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz