Galeria Sztuki w Legnicy zaprasza na wystawę prac Jana Tarasina, którą można będzie obejrzeć od 5 lipca do 9 września.
Anna Budzałek – kurator wystawy
Jan Tarasin (1926–2009) był wybitnym malarzem, grafikiem, fotografem, a także autorem esejów filozoficznych. W latach 1946–1951 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach malarstwa profesorów Zygmunta Radnickiego, Wacława Taranczewskiego i Zbigniewa Pronaszki oraz w pracowniach grafiki profesorów Andrzeja Jurkiewicza i Konrada Srzednickiego. Jako student uczestniczył w 1948 roku w 1. Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Od 1962 roku był członkiem Grupy Krakowskiej. W latach 1963–1967 wykładał na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1967 roku związał swe życie zawodowe z Warszawą, gdzie w 1974 roku objął Samodzielną Pracownię Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych. W 1985 roku otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego tej uczelni, a w 1987 został wybrany jej rektorem. Zmarł 8 sierpnia 2009 roku w Warszawie.
Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody im. Jana Cybisa (1985), Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida - za najlepszą wystawę indywidualną w Warszawie (1976), III Nagrody na Międzynarodowej Wystawie Młodych Plastyków, Tokio (1964), nagrody „Przekroju” za malarstwo, Kraków (1962), I nagrody na I Biennale Grafiki, Kraków (1960), nagrody na Wystawie Młodej Plastyki, Arsenał, Warszawa (1955), III nagrody na I Ogólnopolskiej Wystawie Plakatu (1953).
Prace zaczął wystawiać jeszcze jako student. Do 1998 roku prezentował swoją twórczość na wystawach indywidualnych w całej Polsce oraz Wielkiej Brytanii, Niemczech, Czechach, Japonii, Belgii, Szwecji, Holandii, Francji, uczestniczył też w wystawach zbiorowych w kraju i poza jego granicami, np. w Niemczech, Szwecji, Francji, Rumunii, Holandii, San Marino, Słowenii, Izraelu, Islandii, Argentynie, Brazylii, Japonii, Egipcie, Indiach.
Prace Jana Tarasina znajdują się w zbiorach m.in. polskich muzeów narodowych: w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, w zbiorach muzealnych w Łodzi, Bydgoszczy, Olsztynie, Chełmie, Radomiu i in., a także w muzeach w Holandii, Niemczech, Rosji, na Węgrzech, w Japonii, USA i na Kubie. Jego dzieła znajdują się również w kolekcjach prywatnych w Europie, jak również w Brazylii i Stanach Zjednoczonych.
* * *
Jan Tarasin w wywiadzie z 1959 r., zamieszczonym w „Przeglądzie kulturalnym” w ten sposób ujął sedno swej twórczości: „...każda twórczość ma źródła subiektywne, a tworzenie formy artystycznej jest ich obiektywizacją. Forma artystyczna bez względu na swe źródło ma postać obiektywną, jest namacalna, jest jednocześnie zapisem, dowodem naszego istnienia. Twórczość zaczyna się od momentu pokonywania przez naszą wyobraźnię agresywności lub biernego oporu tego wszystkiego, co nas do twórczości skłania, z czym mamy w czasie pracy do czynienia".
Z kolei, we wstępie do katalogu wystawy w Galerii Krzywe Koło w roku 1960 Aleksander Wojciechowski tak pisał o drodze twórczej artysty: „Przedmioty bezinteresowne, przedmioty policzone pojawiają się od kilku lat na płótnach Tarasina. Układa je rytmicznie na śmiało rozmalowanej płaszczyźnie. Znajduje dla nich miejsce po dłuższej rozwadze. Czasem szybko przygważdża wymykającą się smugę, plamę, kreskę... Napięcie zawarte jest w ruchu przedmiotów. W skupieniu drobnych elementów wokół formy centralnej, która zostaje przez nie osaczona, atakowana niepokojona z różnych stron. Natomiast układ kompozycyjny obrazu, rozłożenie akcentów, ścisłe określenie formy brył i płaszczyzn jest wyrazem dążności do harmonii i równowagi".
W roku 1965, w wywiadzie przeprowadzonym przez Barbarę Majewską, zamieszczonym w czasopiśmie „Współczesność”, Tarasin o swojej sztuce mówił: „Tak jak dawniej, interesuje mnie pewien typ przedmiotowości doprowadzonej do abstrakcji. Moje obrazy to są w końcu pejzaże panoramiczne, wnętrza, martwe natury. Chcę malować sprawy konkretne. Chcę, by przedmioty – elementy moich obrazów były materialne i by różniły się między sobą jak różnią się drzewo i woda. Jak w obrazach Vermeera, staram się odkryć i zachować hierarchię, jaka istnieje w naturze (...). Człowiek jako obiekt dla malarstwa jest według mnie już całkowicie wyeksploatowany anatomicznie i psychologicznie (...). Stale traktujemy człowieka jako pępek świata. Jest to nieuzasadniona megalomania. Trzeba starać się wmontować świat do malarstwa, ale na innych zasadach, skromniej, jak to robili w kulturach Wschodu".
2 czerwca rusza nabór projektów do LBO 2026
Komunistyczny system agitacji
vv
07:27, 2025-05-29
Fundacja Gugali szuka zaginionych rzeźb z parku
Szukają? Tj. spodziewają się znaleźć pomniczki i je rewindykować?
ickick
06:33, 2025-05-29
Akcesoria, które ratują w podróży i pracy
Hi, Contact us : https://www.ajflyinghome.com/
AJ Flying Home
05:02, 2025-05-29
Powody, dla których wizyta u dentysty się opłaca
o tak ... tylko ulubiony jest we Wrocławiu ale bardziej ulubiony będzie w Nowym Yorku a ci z Legnicy ... no cóż
a gdzie nasi
23:33, 2025-05-28
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz