Coraz więcej wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. Policja testuje nowe urządzenie, które może zmienić sposób kontroli kierowców w całej Polsce.
Problem przerabianych hulajnóg elektrycznych narasta – coraz więcej jednośladów osiąga prędkości znacznie wyższe niż dopuszczalne, stwarzając zagrożenie zarówno dla kierujących, jak i pieszych.
Policja w Wielkopolsce rozpoczęła właśnie testy urządzenia, które może to zmienić. Jeśli sprawdzi się w praktyce, niewykluczone, że wkrótce trafi na wyposażenie jednostek w całej Polsce.
Komenda Wojewódzka Policji w Poznaniu zaprezentowała mobilną hamownię – sprzęt, który pozwala w kilka chwil sprawdzić maksymalną prędkość hulajnóg i rowerów elektrycznych. To odpowiedź na rosnącą liczbę kolizji i wypadków z udziałem takich pojazdów.
Tylko w pierwszym półroczu 2025 roku na wielkopolskich drogach odnotowano 109 kolizji i 69 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. Zginęła jedna osoba, a 58 zostało rannych. Najczęstsze przyczyny to przekroczenie dozwolonej prędkości oraz nieustąpienie pierwszeństwa.
Mobilna hamownia ma prostą zasadę działania – pozwala umieścić na niej pojazd elektryczny i w warunkach kontrolowanych sprawdzić, jaką prędkość jest w stanie rozwinąć. To kluczowe w przypadku podejrzeń, że hulajnoga została przerobiona lub odblokowana.
Podobne rozwiązania funkcjonują już w Holandii, Belgii i Irlandii. Polska policja liczy, że dzięki nim szybciej wyeliminuje z ruchu pojazdy zagrażające bezpieczeństwu innych uczestników drogi.
Choć testy prowadzone są w Wielkopolsce, zainteresowanie nową technologią wyrażają również inne miasta. Skalę problemu widać w statystykach ogólnopolskich: liczba zdarzeń z udziałem hulajnóg elektrycznych rośnie lawinowo wraz ze wzrostem popularności tego środka transportu.
Eksperci wskazują, że przerabianie hulajnóg stało się niepokojącym trendem – w sieci bez trudu można znaleźć poradniki i zestawy do „odblokowania” pojazdu, co pozwala osiągać prędkości nawet kilkudziesięciu kilometrów na godzinę.
Na razie nie wiadomo, czy mobilne hamownie trafią do masowego użytku. Sprzęt musiałby przejść procedury prawne i legalizacyjne, a policjanci odpowiednie szkolenia. Jednak już sama informacja o testach może zadziałać prewencyjnie – osoby przerabiające hulajnogi muszą liczyć się z możliwością kontroli i mandatu.
dzieje się19:12, 01.08.2025
Na świecie są juz dostępne drony kierowane przez ludzi jakby analogowo. Można sobie fruwać takim dronem i mieć przyjemność z latania. Tak jak kiedyś wchodziły Quady tak teraz wchodzą fixed-wingi
Hulajnogi też są fajne ale fixed-wingi będą przebojem
Typ 19:44, 01.08.2025
A mnie ciekawi jak to będzie rozpatrywane ,bo mam hulajnogę, odblokowaną, ale mam też 3 biegi,i na pierwszym jedzie tylko 20 /h na drugim 35, i trzeci powyżej 50
To jak powiem że ja tylko na 1 biegu jeżdżę to mi odpuszczą?
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Strażacy uczcili pamięć Powstańców Warszawy
Psa mi wystraszyli.
Yanek
07:32, 2025-08-02
Legnickie Warsztaty Terapii Zajęciowej protestują
Komu zabrać żeby im dać ?
Nn
07:30, 2025-08-02
Trzy parkingi w Legnicy od 1 sierpnia bezpłatne
Takie miejsca jak płatny strzeżony parking som poprostu potrzebne ale jak ktoś ma dom ma gdzie bezpiecznie zaparkowac na noc i utrzymuje się z naszych podatków to jak to ma zrozumieć
Mągoł
06:19, 2025-08-02
Trzy parkingi w Legnicy od 1 sierpnia bezpłatne
Tylko zobaczie że na gurniczej jak był płatny to był praktycznie cały zajęty a teraz od dwuch miesięcy jest darmowy może połowa miejsc jest zajęta bo każdy staje jak najbliżej domu poco ma tam stawać i iść 500czy ile tam metrów z zakupami jak i tak niestrzeżony *%#)!& normalnie zobaczymy jak komuś szybę wybijom czy się poprostu zepsuje zamek od drzwi i gdzie wtedy postawi pootwieranego na ulicy
Prezes
06:09, 2025-08-02