Od Nowego Roku wchodzą wyższe stawki opłaty paliwowej. Zmiany nie wynikają z decyzji politycznej, ale z przepisów. W praktyce oznaczają droższe paliwo i presję na ceny w transporcie, sklepach i usługach.
Od 1 stycznia 2026 roku zaczną obowiązywać nowe, wyższe stawki opłaty paliwowej. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, wzrost obejmie wszystkie najpopularniejsze paliwa – benzynę, olej napędowy oraz LPG. Choć podwyżki liczone są w groszach na litrze, ich skutki mogą być znacznie szersze niż tylko droższe tankowanie.
Nowe stawki opłaty paliwowej na 2026 rok oznaczają wzrost:
W przeliczeniu na pojedynczy litr są to niewielkie kwoty, ale opłata paliwowa jest jednym z elementów ceny końcowej. Trafia do niej automatycznie wraz z akcyzą i VAT-em, a jej wzrost zwiększa całkowity koszt paliwa w hurtowym obrocie.
Wbrew częstym komentarzom, tegoroczna podwyżka nie jest efektem doraźnej decyzji rządu. Stawki opłaty paliwowej są co roku automatycznie indeksowane na podstawie inflacji, zgodnie z ustawą o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Minister infrastruktury jedynie ogłasza nowe kwoty w formie obwieszczenia.
To oznacza, że nawet przy stabilnych cenach ropy naftowej, jeden z elementów ceny paliwa i tak rośnie z mocy prawa.
Dla przeciętnego kierowcy osobowego wzrost opłaty paliwowej może być mało zauważalny przy pojedynczym tankowaniu. Inaczej wygląda to w transporcie zawodowym.
Firmy transportowe, kurierskie i logistyczne tankują paliwo w tysiącach litrów miesięcznie. Każdy wzrost kosztów paliwa oznacza dla nich wyższe koszty działalności, które bardzo często są przenoszone dalej – na producentów, hurtownie i sklepy.
Transport drogowy odpowiada za większość dostaw w Polsce. Gdy rośnie koszt paliwa, rośnie też koszt przewozu żywności, materiałów budowlanych, odzieży czy elektroniki. Efekt nie jest natychmiastowy, ale systemowy.
Podwyżki opłaty paliwowej najbardziej odczuwają branże, w których paliwo stanowi kluczowy składnik kosztów – transport, rolnictwo i przetwórstwo. W praktyce oznacza to presję na ceny w sklepach, nawet jeśli sam wzrost na stacji wydaje się symboliczny.
Nowe stawki opłaty paliwowej zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Choć same podwyżki nie są spektakularne, ich skumulowany wpływ może być odczuwalny w całej gospodarce – od transportu, przez rolnictwo, po ceny na sklepowych półkach.
Dla kierowców oznacza to jedno: paliwo nie tanieje systemowo, nawet jeśli ceny ropy chwilowo stoją w miejscu.
Źródło zdjęcia głównego: Obraz Engin Akyurt z Pixabay
12 zł za litr10:52, 19.12.2025
Niech sobie podnosi. Tysiace kierowców przesiada sie na elektryki. Im benzyna nie jest potrzebna.
Będzie blok operacyjny, pediatria, kardiologia
Toż to porażka ! Na Śląsk Wrocław miasto Wrocław lekką ręką daje 12 miliny co roku. W 2024 umorzyli im dług 8 milionów PLN. Jakby wywalić skorumpowanych polityków z Wrocławia to 100 ,milionów byłoby spokojnie na szpitale.
Piotr
13:14, 2025-12-19
Podziękowania dla sponsorów Legnickiego Dyktanda
Przestańcie doklejoną pokazywać. Nikt już jej oglądać nie chce.
Odechciało mi się
12:50, 2025-12-19
Biskup legnicki w areszcie śledczym
Odwiedził skazanych księży pe do fili i aferzystów?
Nn
12:37, 2025-12-19
Prezydent Legnicy kontra dziennikarz Republiki
Tak pisowskie *%#)!& niszczący naród Polski dzisiaj stara mohera przy ulicy Neptuna na osiedlu Kopernika w Legnicy drze mordę wojna będzie hahaha wojny stara umierająca *%#)!& świnia w Meksyku wojny narkotykowe mam puścić całe nagranie wobec struszki zapewne głosującą na alfonsa pierwszego i Grzegorza dziwke Downa nie Braun tak pisowska szczujnia wyprała mózgi starym umierającym trupom i bezmózgim istotom drobnym przestępcom narkomanom głosujących na konfidentow oddział pisuarow z dziwka Braunem sorki Downem gdzie siostra i brat lata wstecz w młodości zmienili nazwiska fajnie i podstawiający haka Macierewicz to nie boisko i drzacy mordę Bakiewicz jak Alfons od szmaty Józefa Piłsudskiego Batyr największe pośmiewisko świata wojna hahaha chyba w majtkach state umierające trupy
Anonim211
12:20, 2025-12-19