Radna Katarzyna Odrowska nie odpuszcza tematu wykluczenia komunikacyjnego rejonu Dworca Legnica Północ i ponownie interpeluje w sprawie utworzenia przystanku autobusowego przy tunelu kolejowym. Odpowiedź magistratu, zawierająca odmowę i przykład nieistniejącej już linii nr 17, dokładnie przeanalizowała, wykazując jej niedoskonałości. Zdaniem radnej powodem niepowodzenia tamtego rozwiązania była nieatrakcyjna trasa i niedostosowany rozkład jazdy. W nowej interpelacji przedstawia alternatywy, wskazuje możliwe pętle nawrotne i proponuje wykorzystanie krótszych autobusów, które miasto już posiada w swoim taborze.
Radna Katarzyna Odrowska wraca do sprawy braku przystanku autobusowego w rejonie Dworca Legnica Północ. Pierwszą interpelację w tej sprawie złożyła 3 lipca, na wniosek mieszkańców oraz osób pracujących w rejonie ulic Ścinawskiej, Gliwickiej i Wałów Rzecznych. Jak zaznacza, w tym obszarze znajdują się m.in. domy, zakłady pracy, szkoła podstawowa „Dar Losu” dla dzieci w spektrum autyzmu, hotel pracowniczy czy boisko. Najbliższy przystanek znajduje się aż za kładką na ul. Pocztowej, a dojście do niego prowadzi przez tunel kolejowy, który według relacji mieszkańców, „budzi grozę” i nie ma w nim monitoringu.
W odpowiedzi na interpelację, podpisanej przez Jacka Baszczyka, zastępcę prezydenta Legnicy, wskazano, że po przeprowadzonej kilka lat temu „optymalizacji układu tras i rozkładów jazdy” nie ma możliwości wydłużenia lub utworzenia nowej linii w tym rejonie z powodu m.in. braku pętli nawrotnej. Jako argument przytoczono przykład zlikwidowanej linii nr 17, która kursowała w tym rejonie w latach 2007–2009, ale została wycofana ze względu na niską frekwencję.
Katarzyna Odrowska nie przyjęła tej odpowiedzi bezkrytycznie. Po analizie trasy i rozkładu jazdy linii 17 naprawdę rozumiem, że frekwencja była niska i wcale się temu nie dziwię – komentuje radna.
Jak wyjaśnia, trasa linii była nielogiczna. Przejazd z ul. Ścinawskiej do ul. Witelona zajmował autobusowi 15 minut, czyli tyle samo, ile zdrowej osobie dorosłej zajmuje pokonanie tego odcinka pieszo. Dodatkowo kursy odbywały się co godzinę, nie zapewniały dojazdu do pracy na godz. 6.00, nie funkcjonowały w weekendy, a ostatni autobus odjeżdżał przed 22.00. Kolejna wersja rozkładu była jeszcze bardziej okrojona.
Radna podkreśla, że od likwidacji linii 17 sytuacja w tej części miasta znacząco się zmieniła, powstały nowe osiedla mieszkaniowe, zakłady pracy, hotel, a społeczeństwo starzeje się, co sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na dostępny i sprawny transport publiczny.
W ponowionej interpelacji Katarzyna Odrowska przedstawia konkretne propozycje możliwego poprowadzenia trasy autobusowej. Wskazuje dwa potencjalne miejsca nawrotu: trójkąt u zbiegu ulic Gliwickiej, Kobylińskiej i Ścinawskiej oraz układ ulic Ścinawska – Wały Rzeczne – Bytomska – Gliwicka. Proponuje także wykorzystanie autobusów niskopojemnych, jak Mercedes Sprinter czy Solaris Urbino 8,9, które miasto już posiada w taborze.
Taki tabor byłby skuteczny nie tylko tutaj, ale również na innych legnickich osiedlach, jak np. Piekary, gdzie autobusy kursują tylko skrajem osiedla, zmuszając mieszkańców do długiego dojścia do przystanku. Jeśli zapewnimy realny komfort i częstotliwość kursów, ludzie wybiorą komunikację miejską – przekonuje radna Koalicji Obywatelskiej.
Koyot09:35, 30.07.2025
A Ordowska to jakieś analizy przeprowadziła czy akademia chłopskiego rozumu?
Pisanie na akord09:38, 30.07.2025
Kobieto weź się za pisanie wspomnień. Współczuje urzędnikom, którzy ciągle muszą odpisywać na bzdety.
I bardzo dobrze!09:42, 30.07.2025
Żadnego autobusu! Zbędny wydatek. A mieszkańcy i wyrobnicy niech sobie kupią samochody, a jak ich nie stać, to rowery!
Nn09:43, 30.07.2025
Mam wrażenie, że ta radna jest wykluczona z rzeczywistości.
dobry kierunek09:47, 30.07.2025
Bardzo dobry pomysł. Nawet jakby miał kosztować miliony to warto dla kilku podróżnych uruchomić trasę
Brydż,.09:48, 30.07.2025
Może za swoje a nie z moich podatków
Co ktoś sobie przypo09:47, 30.07.2025
Jak w tym mieście ma być dobrze?potańcówki, tabliczki na drzewach, trawa w parku ……………
Dobry kierunek Pani 09:57, 30.07.2025
Bardzo dobry dok sprawy Pani Kasiu. Bo z fotela urzędnika- Prezydenta, czy Dyrektora MPK nie widać rzeczywistych potrzeb. Aby MPK zarabiało, nie wystarczy sprzedać bilety. Trzeba trasy reklamować, promować w toku ciągłym, by pasażerów przybywało, by wiedzieli, że taki autobus jest i jeździ. Trzeba taką informację przekazywać miejscowym, lokalnym odbiorcom(przedsiębiorcy, mieszkańcy, instytucje, handel), by nie było mowy o niskiej i ponoć nieopłacalnej frekwencji, a ją pobudzać. Linia ta, jak inne są potrzebne, a potencjalni pasażerowie idą piechotą, bo nie ma wystarczającej informacji. To nie ŁASKA urzędników, a powinność, by służyć mieszkańcom i powodować, by transport publiczny, miejski zarabiał, a nie tworzył słupki do przymusowego dotowania, bo nie ma frekwencji. Popieram Pani petycję, monitowanie sprawy i działanie na rzecz lokalnej społeczności, bo to my potrzebujemy transportu realnie. Urzędnicy w większości robią tylko, co muszą, a nie co lud potrzebuje. Bardzo dobra robota Pani Radna.
Brigid10:15, 30.07.2025
Jest radną może się przejść do pana prezesa MPK i opowiadać o swoich pomysłach a tu pisanie ciągle wygląda jak pod publiczkę
Popieram p. Katarzyn10:01, 30.07.2025
Pora skończyć NIEDASICTWO w legnickim urzędzie. Bardzo dobry kierunek działań w zakresie tego przystanku.
Byle zaistnieć 10:26, 30.07.2025
Robią tyle co krzak przez dwie kadencje nie był wstanie zrobić więc da się.
tam nic nie ma10:16, 30.07.2025
Lokatorzy z ul. Gumińskiego też proszą o małą stację kolejową PKP
chyba10:41, 30.07.2025
przystań pontonową na tym "holyłudzie"
kiedy pada deszcz11:26, 30.07.2025
czy ul. Gumińskiego doczeka się " MAŁEJ MARINY - imienia Gumińskiego " ?????
Ble ble 12:24, 30.07.2025
A to czasem nie chodzi o wieże ciśnień?
TN14:57, 30.07.2025
Dobry pomysł. Będzie jak dojechać na mecz Zakaczawia.
Tylko, że15:25, 30.07.2025
za charakterystycznie wykrzywiony r.y.j cena biletu jest potrójna...
MH00:02, 31.07.2025
I tu dochodzimy do sedna: GDZIE JEST UMIEJSCOWIONA WIEŻA CIŚNIEŃ, której właścicielką jest Radna Odrowska ? No gdzie ? A kiedy Pani stała się jej właścicielką i w jakich okolicznościach przyrody ? A kto był wtedy preziem KD ? A kim był dla tej pani wtedy ten pan ?
„Nie ma możliwości” nie przekonuje radnej
I tu dochodzimy do sedna: GDZIE JEST UMIEJSCOWIONA WIEŻA CIŚNIEŃ, której właścicielką jest Radna Odrowska ? No gdzie ? A kiedy Pani stała się jej właścicielką i w jakich okolicznościach przyrody ? A kto był wtedy preziem KD ? A kim był dla tej pani wtedy ten pan ?
MH
00:02, 2025-07-31
Colas Kruszywa chce wejść do geoparku UNESCO
Nie Colas to inna firma to przejmie. Ktoś to będzie i tak wydobywać bo złoża na Dolnym Śląsku się kończą. Placzecie że obcy kapitał, okej ale czy polski się w ogóle tym zainteresował? Polakom się nie opłaca a Niemiec to robi i zarabia. Potem płacz że drogi trzeba robić i nie ma czym, potem placz że kilometr będzie kosztował 5x tyle co obecnie. Kopalnia to nie fabryka że można postawić w dowolnym miejscu w Polsce. Mieszkańcy nie mogą udawać zdziwienia, można łatwo sprawdzić od kiedy to złoże zostało udokumentowane a jest od dawna jawne. Teraz tylko chodzi o interesy lokalnej społeczności, która poczuła się zagrożona wobec tej inwestycji.
Anon
23:53, 2025-07-30
Zakończono zmianę organizacji ruchu w Spalonej
znak mówi że można pędzić zygzakiem 30 km na godzinę. Wielu nie da rady i pokona te zapory raz dwa
na raz
22:52, 2025-07-30
Tour de Pologne 2025 zbliża się wielkimi krokami!
Autorka zapomniała podać datę:)))
Komar
22:49, 2025-07-30
1 2
Tępa dzida