Platformę Usług Elektronicznych (PUE) uruchomił 14 czerwca br. legnicki Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dzięki niej wiele spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi będzie można zrealizować przez internet.
Profil PUE można spersonalizować zgodnie z potrzebami. Dlatego dla różnych grup klientów przygotowano poszczególne panele PUE: panel ubezpieczonych, panel świadczeniobiorców, panel płatników składek. Dla przedsiębiorców przeznaczono także moduł ePłatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik), dzięki któremu przez portal pue.zus.pl można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki.
PUE to także Centrum Obsługi Telefonicznej (COT). Można tu zasięgnąć informacji, zarezerwować wizytę w placówce, czy złożyć niektóre wnioski, niewymagające podpisu elektronicznego. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowanych informacji nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej (niezbędne jest podanie identyfikatora i PIN). Część usług będzie dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego telefonicznego systemu informacyjnego.
Platforma Usług Elektronicznych to także system kierowania ruchem w salach obsługi klientów placówek ZUS w Polsce. Umieszczone tam dyspensery (biletomaty) pozwalają wybrać rodzaj sprawy i wydają bilet do właściwego jej załatwienia przy stanowisku obsługi klientów. Duże ekrany multimedialne wskazują stanowisko, przy którym można załatwić swoją sprawę, oraz podają najważniejsze informacje i aktualności dotyczące ubezpieczeń społecznych. System umożliwia także skorzystanie z rezerwacji wizyty dokonanej poprzez portal pue.zus.pl
Żeby skorzystać z PUE najpierw należy zarejestrować się na portalu pue.zus.pl. Podczas rejestracji otrzymuje się login i wybiera hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki temu profilowi uzyskuje się dostęp, trzeba jeszcze potwierdzić swoją tożsamość i dopiero wtedy profil PUE zostaje aktywowany. Klienci, którzy posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości (uwierzytelnienia) już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą w tym celu osobiście odwiedzić jednostkę ZUS. Aby móc wysyłać do ZUS i odbierać z ZUS wnioski, pisma i inne dokumenty, trzeba mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na www.epuap.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS przy okazji uwierzytelniania profilu PUE.
Płatnicy składek, którzy chcą z modułu ePłatnik wysyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe, muszą zgodnie z obecnymi przepisami posługiwać się podpisem elektronicznym weryfikowanym przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego, którym mogą też podpisywać i inne wysyłane do ZUS dokumenty.
Źródło:ZUS
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz