Często przychodzi nam do głowy, że dobrze byłoby napisać testament. Nie wiemy jednak, jak się do tego zabrać. Zastanawiamy się, czy potrzebujemy do tego notariusza, czy też możemy zrobić to sami. Jak zatem powinien by
Poza tym w jednym testamencie może być zawarta wola tylko jednej osoby. Jeśli więc np. małżonkowie chcą napisać testament, w którym rozporządzą swoim majątkiem, każdy z nich musi sporządzić odrębny testament.
Sporządzający testament musi spełnić kilka warunków, aby podpisany przez niego dokument był ważny. Po pierwsze, musi mieć pełną zdolność do czynności prawnych – musi mieć zatem ukończone 18 lat i nie może być ubezwłasnowolniony (testament musi być podpisany osobiście, nie może tego zrobić np. pełnomocnik czy przedstawiciel). Dalej, osoba sporządzająca testament musi tego chcieć, czyli wykazać wolę jego sporządzenia i mieć świadomość, jakie skutki wywoła jego podpisanie. Poza tym testament musi być sporządzony w jednej z prawem przewidzianych form.
Najczęściej sporządza się testamenty w formach zwykłych. W większości przypadków będzie to testament własnoręczny (inaczej holograficzny). Rzadziej spotyka się testament w formie aktu notarialnego lub testament allograficzny.
W przypadku testamentu własnoręcznego spadkodawca zapisuje odręcznym pismem swoją wolę, a więc wskazuje, kogo obdarowuje swoim majątkiem, podpisuje tak wyrażoną wolę i opatruje dokument datą. Należy pamiętać, że treść takiego testamentu nie może być napisana na maszynie czy mieć formy wydruku komputerowego – musi to być odręczne pismo.
Możemy także skorzystać z pomocy notariusza. Notariusz spisuje wtedy treść testamentu (naszą wolę), a my go podpisujemy. Testament otrzymuje wtedy postać aktu notarialnego, a jego oryginał jest przechowywany u notariusza w kancelarii.
Testament allograficzny jest z kolei dokumentem sporządzonym w obecności ściśle określonych osób urzędowych (np. kierownika urzędu stanu cywilnego, wójta, burmistrza itd.); w tym przypadku spadkodawca oświadcza ustnie swoją wolę wobec wymienionych osób, oświadczenie zostaje odczytane spadkodawcy i spisane w formie protokołu. Następnie protokół podpisują: spadkodawca, świadkowie i dany urzędnik.
Powtarzając więc: aby testament był ważny, musimy nie tylko mieć pełną zdolność do czynności prawnych oraz być świadomymi wywoływanych skutków lecz także sporządzić ten dokument w jednej z tych trzech form. W wyjątkowych przypadkach testament może mieć formę szczególną. Mowa o testamencie ustnym, sporządzanym np. w obawie rychłej śmierci spadkodawcy. Spadkodawca składa wtedy ustne oświadczenie w obecności trzech świadków. Testament taki musi być jednak spisany przed upływem roku od złożenia takiego oświadczenia.
Najprościej jest więc napisać dokument własnoręcznie (czyli sporządzić testament holograficzny); spisujemy odręcznym pismem wolę rozporządzenia majątkiem. Dokument nie musi mieć nazwy „Testament”, gdyż najważniejsza jest jego treść – jeśli dokument będzie zawierał postanowienia odnoszące się do naszego majątku i zostanie przez nas podpisany, będzie właśnie testamentem, choćbyśmy zapomnieli go tak nazwać. Co do podpisania dokumentu, musimy podać swoje nazwisko oraz imię (lub pierwszą literę imienia). Podpisujemy się w momencie, gdy wszystkie postanowienia są już wymienione (pod nimi); podpis oznacza bowiem akceptację treści znajdującej się wyżej. Dobrze byłoby także podać na dokumencie datę, unikniemy w ten sposób niepotrzebnych wątpliwości.
Testament jest nieważny, gdy sporządzający go znajdował się pod wpływem np. groźby – czyli, gdy np. ktoś nas zmusił do zapisania mu określonych wartości lub gdy nie działaliśmy świadomie.
Warto wspomnieć, że spadkodawca może w każdej chwili odwołać testament, przez napisanie nowego, w którym należy zaznaczyć, że odwołuje się poprzedni testament. Także zniszczenie testamentu oznacza jego odwołanie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz