Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne testuje elektryczny autobus Solaris Urbino 12. Do 4 października legniczanie mogą sprawdzić jego walory, jeżdżąc linią 24. W planach jest zakup takich pojazdów.
Miasto planuje w 2022 r. kupić cztery elektroautobusy. A docelowo zwiększyć ich flotę do co najmniej 20. Przymierzając się do tych inwestycji, MPK testuje, jak zachowają się te pojazdy na legnickich ulicach.
Testowany elektryczny autobus Solaris Urbino 12 electric to zwycięzca prestiżowego konkursu na autobus roku – Bus of the Year 2017. Do jego napędu służy oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy. Energia potrzebna do napędzania pojazdu magazynowana jest w bateriach Solaris High Energy o pojemności 240 kWh. Do jej uzupełniania przeznaczono wbudowaną ładowarkę (on board charger).
Bezemisyjny pojazd polskiego producenta zapewni podróż 75 pasażerom, 30 z nich na miejscach siedzących. Aż 16 foteli dostępnych jest z niskiej podłogi, co uczyni podróż znacznie bardziej komfortową dla osób starszych oraz cierpiących na dolegliwości ruchowe. MPK szacuje, że autobusy na jednym doładowaniu pokonać mogą nawet 150 km.
Anonimowy Gość08:00, 02.10.2019
kiedy mpk pada to wyrzucanie pieniędzy
Anonimowy Gość08:00, 02.10.2019
Nie ma czegoś takiego jak zero emisyjność , komuś dymi elektrownia koło np Bogatyni, żeby ktoś inny mógł opowiadać o ekologii i zero emisyjność.
Anonimowy Gość08:00, 02.10.2019
Niby świat walczy o czyste środowisko i o zdrowe życie ludzi na ZIemi.
Jednocześnie świat wie, że w każdym samochodzie elektrycznym (ale również w telefonach i laptopach) jest kobalt, wydobywany w Afryce przez dzieci w nieludzkich warunkach.
Kobalt jest składnikiem elektrod w bateriach litowo-jonowych, a połowa światowego kobaltu pochodzi z Konga.
Jego wydobycie będzie wzrastać i dlatego pogarszać się będzie sytuacja dzieci w Afryce.
Przy okazji warto zwrócić uwagę na świetne wystąpienie Grety Thunberg na temat ochrony środowiska podczas szczytu ONZ w Nowym Jorku.
https://www.youtube.com/watch?v=e3DfEP2lQp8
Anonimowy Gość08:00, 02.10.2019
[quote="Tvn_48"]Nie ma czegoś takiego jak zero emisyjność , komuś dymi elektrownia koło np Bogatyni, żeby ktoś inny mógł opowiadać o ekologii i zero emisyjność.[/quote]
naiwni nabierają się na takie bajki
Anonimowy Gość09:00, 02.10.2019
Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (IARC) uznała kobalt za czynnik prawdopodobnie rakotwórczy
Anonimowy Gość09:00, 02.10.2019
Elektryczne samochody i autobusy są zagrożeniem dla naszych ukochanych samochodów spalinowych. Nie ma już tego mruczenia silnika tylko jakieś takie ziuuuuu ziuuu a potem cisza i co to ma być za atrakcja.
Jeszcze dadzą nam elektryczne BMW i jak tym szpanować ...no jak ?
Anonimowy Gość09:00, 02.10.2019
Ciekawe jak działa ogrzewanie w takim elektryku. Nawet osobowe Tesle elektryczne mają problem by podróżować w cieple. Po włączeniu ciepełka jest ok ale to wszystko odbywa się kosztem krótszej trasy. Powiat pewnie kupił najtańsze wersje elektryków z podstawowymi akumulatorkami.
Jakie będą koszty ładowania tych autobusów ?
Anonimowy Gość10:00, 02.10.2019
Autobusy elektryczne a huta miedzi smrodzi i truje ha ha ha. Zbędny wydatek panie Prezesie.
Anonimowy Gość10:00, 02.10.2019
Co plebsowi do tego, pan kupił bo mu się tak podobało, klaskać, tańczyć i śpiewać.
Anonimowy Gość10:00, 02.10.2019
Tylko broń Boże przez Kartuską niech nie jeździ, bo na tej patolskiej dzielnicy, to jeszcze go spalą, w najlepszym wypadku wymontują części, albo poobgryzają w środku, bo wszystkiego się tam można spodziewać :D
Anonimowy Gość11:00, 02.10.2019
[quote="Gość"]Niby świat walczy o czyste środowisko i o zdrowe życie ludzi na ZIemi.
Jednocześnie świat wie, że w każdym samochodzie elektrycznym (ale również w telefonach i laptopach) jest kobalt, wydobywany w Afryce przez dzieci w nieludzkich warunkach.
Kobalt jest składnikiem elektrod w bateriach litowo-jonowych, a połowa światowego kobaltu pochodzi z Konga.
Jego wydobycie będzie wzrastać i dlatego pogarszać się będzie sytuacja dzieci w Afryce.
Przy okazji warto zwrócić uwagę na świetne wystąpienie Grety Thunberg na temat ochrony środowiska podczas szczytu ONZ w Nowym Jorku.
https://www.**..**.com/watch?v=e3DfEP2lQp8[/quote]
Pogięło cię? Wariatkę ktoś wpuścił na salony i co z tego?
Anonimowy Gość11:00, 02.10.2019
Jaki ma sens ten wydatek, cały tabor MPK powinien składać się z autobusów elektrycznych, zakaz wjazdu samochodów spalinowych do centrum, wygasić hutę, w parku postawić tężnie solankowe, wybudować sanatoria i będziemy mieszkać jak Ciechocinku. Jaja sobie z nas robią, jeden elektryczny autobus, a w koło brud smród i ubóstwo. Ot cała nasza metropolia. Jeszcze niech nie zapomną go ochlapać, żeby się nie psuł.
Anonimowy Gość12:00, 02.10.2019
W MPK nie umieli założyć mu kasowników i przejazd jest za darmo. Później MPK płacze, że wpływy z biletów spadły. Rewelacja.
Anonimowy Gość12:00, 02.10.2019
[quote="Gość"]W MPK nie umieli założyć mu kasowników i przejazd jest za darmo. Później MPK płacze, że wpływy z biletów spadły. Rewelacja.[/quote]
Dla twojej informacji to jest pojazd testowy i niejest wyposażony w kasownik i kasę fiskalna. To nie nasze mpk wyposaża w to autobusy tylko producent. Niemasz pojęcia to niepisz bzdetow
Anonimowy Gość12:00, 02.10.2019
[quote="Gość"]Elektryczne samochody i autobusy są zagrożeniem dla naszych ukochanych samochodów spalinowych. Nie ma już tego mruczenia silnika tylko jakieś takie ziuuuuu ziuuu a potem cisza i co to ma być za atrakcja.
Jeszcze dadzą nam elektryczne BMW i jak tym szpanować ...no jak ?[/quote]
Ale ty durny jesteś. Nie chodzi o atrakcje czy szpan, ale o to, że pojazdy elektryczne pojazdy są ekologiczne tylko w miejscu użytkowania. Za to cały proces ich produkcji i energii do ich użytkowania, już nie ma wiele wspólnego z ekologią. Ktoś tu już wspomniał o warunkach w jakich wydobywa się kobalt. Do tego dochodzi fakt, że w Polsce jakieś 90 % energii elektrycznej pochodzi ze spalania węgla. No ekologia w ch...
Anonimowy Gość12:00, 02.10.2019
[quote="ferrari88"]Jaki ma sens ten wydatek, cały tabor MPK powinien składać się z autobusów elektrycznych, zakaz wjazdu samochodów spalinowych do centrum, wygasić hutę, w parku postawić tężnie solankowe, wybudować sanatoria i będziemy mieszkać jak Ciechocinku. Jaja sobie z nas robią, jeden elektryczny autobus, a w koło brud smród i ubóstwo. Ot cała nasza metropolia. Jeszcze niech nie zapomną go ochlapać, żeby się nie psuł.[/quote]
Niemcy jakiś czas temu zakazali wjazdu do centrów niektórych miast starszym dieslom. I co? G...o. Ostatnie badania czystości powietrza pokazały, że nie ma dużej różnicy. Wniosek jest prosty: zanieczyszczenia z samochodów to jest marginalny problem. A już w tak małym mieście jak Legnica to w ogóle bez sensu wydane pieniądze, na te autobusy elektryczne. Tym bardziej, że jest jakieś 3 x droższy od standardowego. Do tego trzeba też wydać ładnych parę baniek na stacje ładowania. Jak mieszkańcy Starych Piekar, Bielan i innych osiedli, gdzie są domki przestaną palić syfem w swoich piecach to dopiero będzie czyste powietrze w mieście. Nawet huta tyle zanieczyszczeń nie emituje, bo od dawna są założone filtry.
Anonimowy Gość12:00, 02.10.2019
[quote="Stefan"][quote="Gość"]W MPK nie umieli założyć mu kasowników i przejazd jest za darmo. Później MPK płacze, że wpływy z biletów spadły. Rewelacja.[/quote]
Dla twojej informacji to jest pojazd testowy i niejest wyposażony w kasownik i kasę fiskalna. To nie nasze mpk wyposaża w to autobusy tylko producent. Niemasz pojęcia to niepisz bzdetow[/quote]
Nie masz pojęcia, to nie krytykuj. Przykręca się kasowniki na tymczasowe obejmy, okablowanie wzdłuż poręczy. Wypożyczenie nawet starszego SRG3000P to nie problem. Ewentualnie same dziurkacze.
Nasze zdolne inaczej MPK wypuściło darmowy autobus na swój koszt na jakieś 16 kursów między 6 a 17. Na linii o zmniejszonej niedawno częstotliwości. Jak będzie płacz że wpływy spadają trzeba będzie przypomnieć ten idiotyzm.
Anonimowy Gość12:00, 02.10.2019
[quote="olo2456"][quote="ferrari88"]Jaki ma sens ten wydatek, cały tabor MPK powinien składać się z autobusów elektrycznych, zakaz wjazdu samochodów spalinowych do centrum, wygasić hutę, w parku postawić tężnie solankowe, wybudować sanatoria i będziemy mieszkać jak Ciechocinku. Jaja sobie z nas robią, jeden elektryczny autobus, a w koło brud smród i ubóstwo. Ot cała nasza metropolia. Jeszcze niech nie zapomną go ochlapać, żeby się nie psuł.[/quote]
Niemcy jakiś czas temu zakazali wjazdu do centrów niektórych miast starszym dieslom. I co? G...o. Ostatnie badania czystości powietrza pokazały, że nie ma dużej różnicy. Wniosek jest prosty: zanieczyszczenia z samochodów to jest marginalny problem. A już w tak małym mieście jak Legnica to w ogóle bez sensu wydane pieniądze, na te autobusy elektryczne. Tym bardziej, że jest jakieś 3 x droższy od standardowego. Do tego trzeba też wydać ładnych parę baniek na stacje ładowania. Jak mieszkańcy Starych Piekar, Bielan i innych osiedli, gdzie są domki przestaną palić syfem w swoich piecach to dopiero będzie czyste powietrze w mieście. Nawet huta tyle zanieczyszczeń nie emituje, bo od dawna są założone filtry.[/quote]
Jakbyś żył na kredytach to by cię nie było stać na gaz lub eko groszek i byś jeździł 20-letnim VW z niemieckiego szrotu.
Anonimowy Gość12:00, 02.10.2019
[quote="Goścu"]
Jakbyś żył na kredytach to by cię nie było stać na gaz lub eko groszek i byś jeździł 20-letnim VW z niemieckiego szrotu.[/quote]
Dlatego pół taboru to 20-letnie neoplany. Były poniemieckie przegubowce ze szrotu, Bakinowski je kupił za ikarusy, ale poszły z dymem.
Anonimowy Gość01:00, 02.10.2019
A mnie zastanawia te 150km na jednym ladowaniu. Wszystko fajnie ale wedle mapy (http s://ww w.openstreetmap.org/directions?engine=fossgis_osrm_car&route=51.2090%2C16.1337%3B51.2099%2C16.2173#map=14/51.2059/16.1791) z Domejki do szpitala jest okolo 7km.
Czy miejskie autobusy roba mniej czy wiecej niz 21 przejazdow w ciagu dnia? Czy elektryk bedzie tylko jezdzil na tych mniej uczeszczanych trasach i dlatego byly ostatnie ciecia w rozkladzie jazdy?
Anonimowy Gość01:00, 02.10.2019
Autobus elektryczny w normalnej eksploatacji posiada pantograf na dachu jak trolejbus i jest doładowywany na pętli np. na przerwie posiłkowej.
rzeszow-news.pl/solaris-testuje-ladowanie-elektrycznych-autobusow-w-rzeszowie-kiedy-wyjada-na-ulice/
Ten chyba też ma pantograf. Tylko pewnie ładują go w MPK jak samochód tesla z kabla, jeśli mają na warsztacie gniazdka na "siłę" (3 fazy).
Anonimowy Gość01:00, 02.10.2019
Show dla głupich, żeby zamydlić nowy rozkład jazdy.
"Finalnie wyniki analizy finansowej i ekonomicznej wskazują na przewagę kosztów nad korzyściami płynącymi z eksploatacji autobusów zeroemisyjnych w Legnicy. To oznacza, że Legnica może nie realizować obowiązku minimalnego udziału autobusów zeroemisyjnych wynikającego z ustawy o elektromobilności."
Czytaj więcej: http://infobus.pl/jakie-elektryczne-aut ... 08200.html
Anonimowy Gość03:00, 02.10.2019
Na złom z tym szmelcem
Anonimowy Gość03:00, 02.10.2019
[quote="Gość"]Na złom z tym szmelcem[/quote]
Lepiej nie, te akumulatory są trujące.
Anonimowy Gość09:00, 02.10.2019
Ludzie gadają ze elektryczny autobus może razić prądem a nawet wytwarzać pioruny !
uważajmy na te cuda techniki
Anonimowy Gość10:00, 02.10.2019
Zabieg medialny mający przykryć aferę z ograniczeniem dostępności komunikacji miejskiej dla mieszkańców Legnicy. Dla porządku pytam: ile kosztuje to testowanie?
Anonimowy Gość10:00, 02.10.2019
Wszystkie znaki na niebie i na ziemi wskazują, że w 2022 roku nie będą potrzebne żadne elektrobusy. Więc dzisiaj można opowiadać fantazje o tym co wydarzy się za trzy lata. A tymczasem sprawy komunikacji nabierają tempa. Za 2 lata MPK upadnie. Za 3 lata nie będzie Bakinowskiego, nie będzie Krzakowskiego, a mieszkańcy będą uprawiać spacery dla zdrowotności.
Anonimowy Gość10:00, 02.10.2019
[quote="Gość"]Wszystkie znaki na niebie i na ziemi wskazują, że w 2022 roku nie będą potrzebne żadne elektrobusy. Więc dzisiaj można opowiadać fantazje o tym co wydarzy się za trzy lata. A tymczasem sprawy komunikacji nabierają tempa. Za 2 lata MPK upadnie. Za 3 lata nie będzie Bakinowskiego, nie będzie Krzakowskiego, a mieszkańcy będą uprawiać spacery dla zdrowotności.[/quote]
Za późno.
Anonimowy Gość11:00, 02.10.2019
[quote="Gość"]Ciekawe jak działa ogrzewanie w takim elektryku. Nawet osobowe Tesle elektryczne mają problem by podróżować w cieple. Po włączeniu ciepełka jest ok ale to wszystko odbywa się kosztem krótszej trasy. Powiat pewnie kupił najtańsze wersje elektryków z podstawowymi akumulatorkami.
Jakie będą koszty ładowania tych autobusów ?[/quote]
Co tu gdybać o kosztach ładowania, jak nie ma gdzie ładować tych obiecanych 4 autobusów. Po drugie niech Krzakowski powie ile kosztuje taki elektryk i skąd weźmie pieniądze na ich zakup.
Anonimowy Gość11:00, 02.10.2019
Baju, baju będziesz w raju. Jeden elektryk tego typu kosztuje blisko 3 bańki bez VAT. MPK po prostu rzyga gotówką. Nie mam więcej uwag.
Anonimowy Gość01:00, 04.10.2019
uważam, ze pojazdy hybrydowe obecnie bardzo lobbowane. I raczej nie chodzi tu o ochronę środowiska A o duuuze pieniądze.Ciekawe kto będzie płacił za utylizacja zużytych batterii.
Jechałam tym autobusem i wcale tak cicho nie jest. Widziałam także jak go holowali więc bez awarii się nie obyło.
150 km na ładowaniu jak na autobus to noe za wiele:(
Legnica aktualizuje strategię 2030 Plus
Dziura bez perspektyw i z długami. Prowincja zagranicznego kapitału dla wyrobników z Polski, upadliny a nawet ciemniejszych zakątków świata. Jedyne co uratuje tą wiochę to spychacze.
Legnicki burdel
23:01, 2025-07-24
3. urodziny z Queen Scarlet Medycyna Estetyczna
Może w ramach urodzin zafundujecie powiększenie ust Maskotce? To byłaby świetna promocja miasta.
Qpa
22:15, 2025-07-24
Legniccy pogranicznicy w akcji
Won z nimi z Polski.
Olo
22:10, 2025-07-24
Rekordowe środki na bezpieczeństwo Dolnego Śląska
Nalezy budować nowe schrony . Na bogato a nie byle jak
dae3
21:43, 2025-07-24