Emocje po wystąpieniu prezydenta Legnicy w sprawie trasy kolejowej nie opadają. Kupaj odpowiada komentującym, a naszą redakcję oskarża o zaangażowanie polityczne.
Prezydent Legnicy Maciej Kupaj znalazł się w ogniu krytyki po opublikowaniu apelu w sprawie inwestycji kolejowej na trasie Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. Zamiast uspokoić nastroje, jego działania wywołały kolejną falę emocji – tym razem w mediach społecznościowych.
Prezydent zdecydował się wziąć udział w dyskusjach w internecie, odpowiadając użytkownikom i próbując bronić swojej narracji. Niestety, nie obyło się bez nieprzyjemnych słów pod adresem naszej redakcji. Prezydent Maciej Kupaj zarzuca nam, że pomagamy "partyjnym kolegom", próbując łączyć naszą redakcję z konkretną partią polityczną. To znany mechanizm stosowany przez rządzących, którzy nie radząc sobie w trudnych sytuacjach, próbują zdyskredytować media poprzez przypisywanie im przynależności partyjnej. To oznaka słabości władz.. To zarzut, z którym trudno się zgodzić, dlatego postanawiamy pozostać przy faktach, unikając emocjonalnych ocen.
W apelu prezydenta czytamy o „planowanej inwestycji kolejowej”. Tymczasem – jak wiedzą mieszkańcy regionu – inwestycja ta jest już realizowana. Jej początki sięgają 2023 roku, kiedy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z INFRAKOL SP. Z O.O. SP. K.. Na miejscu prowadzono intensywne prace: demontowano starą trakcję i usuwano zużyte torowiska. Wszystko wskazywało na to, że projekt nabiera tempa i wkrótce ruszą zasadnicze prace budowlane. Tymczasem z dnia na dzień z placu budowy zniknęli robotnicy, a na miejscu pozostały puste nasypy.
Jeszcze w maju 2024 roku Prezydent Kupaj – na prośbę PKP PLK – zachęcał mieszkańców do proponowania nazwy dla nowego przystanku kolejowego przy ul. Chojnowskiej. Wtedy nie padło ani jedno słowo o rzekomych zagrożeniach inwestycji dla miasta. Wręcz przeciwnie – mieszkańcy mogli odnieść wrażenie, że prezydent wspiera przedsięwzięcie.
Nie sposób nie odnieść się również do innej strategicznej inwestycji w mieście – terminala przeładunkowego, który KGHM planuje uruchomić na terenie Huty Miedzi Legnica. W komunikacie Zarządu spółki czytamy m.in.:
„Powstanie Baza Obrotu Złomem na terenie HML, która zapewni materiał wsadowy oraz kilkadziesiąt miejsc pracy. Równocześnie trwają prace nad stworzeniem Terminala Przeładunkowego z transportu kolejowego na transport samochodowy, co także przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy.”
[ZT]108538[/ZT]
Zapowiedzi te jasno wskazują na wzmożony ruch kolejowy i samochodowy w mieście. Czy prezydent wtedy zareagował? Nie. Zabrakło publicznego stanowiska, być może dlatego, że projekt realizuje spółka nadzorowana przez politycznych sojuszników prezydenta. Trudno nie zauważyć selektywnego podejścia do inwestycji, które – choć potencjalnie uciążliwe – nie spotkały się z żadnym sprzeciwem ze strony władz miasta.
W momencie, gdy prace przy linii kolejowej zostały wstrzymane, sprawą zainteresowali się parlamentarzyści PiS. W mediach zaczęto mówić o porażce rządu w realizacji prostej – jak mogłoby się wydawać – inwestycji infrastrukturalnej. W ślad za tym Klub Radnych Prawa i Sprawiedliwości w Sejmiku Dolnośląskim przygotował apel do rządu w sprawie przyspieszenia prac na linii 284. Sejmik odrzucił wniosek radnych PiS po burzliwej dyskusji
W tym właśnie momencie pojawia się apel prezydenta Kupaja. Jego przekaz – wbrew wcześniejszym wypowiedziom i sygnałom płynącym z magistratu – przedstawia inwestycję jako zagrożenie dla miasta, wskazując m.in. na ryzyko paraliżu komunikacyjnego, blokadę dojazdu do cmentarza oraz zagrożenie dla zajezdni autobusowej.
Czy nie jest to polityczne koło ratunkowe rzucone rządzącej ekipie, aby rozmyć odpowiedzialność za opóźnienia? Zdaniem wielu komentatorów – tak. Wizerunkowo prezydent zdecydowanie bardziej szkodzi projektowi, niż staje w obronie interesów mieszkańców.
Niestety, Legnica nie ma szczęścia do dużych inwestycji. Wstrzymana obwodnica południowo-wschodnia to tylko jeden z przykładów. Przypomnijmy też historię łącznika od ronda przy cmentarzu w Jaszkowie do ul. Kołobrzeskiej – inwestycję zakończono w połowie, co – jak sugerują lokalne środowiska – miało utrudnić realizację planów poprzedniego prezydenta. Krążyła wówczas plotka, że realizację inwestycji w pełnym zakresie miał zablokować ówczesny poseł Platformy Obywatelskiej. Choć nie zostało to nigdy oficjalnie potwierdzone, przekonanie to przez lata funkcjonowało w lokalnej debacie.
Dziś mieszkańcy Ziemi Złotoryjskiej z nadzieją patrzyli na rewitalizację linii kolejowej jako na okno na świat – nową szansę dla miasta i regionu. Zamiast tego otrzymali polityczną awanturę.
Prezydent Kupaj najpierw wszedł w otwarty spór z sąsiednimi gminami Miłkowice i Krotoszyce w sprawie gruntów pod cmentarz, teraz wchodzi na kurs kolizyjny z samorządami, które liczą na odbudowę połączeń kolejowych. W tych okolicznościach trudno nie odnieść wrażenia, że Legnica zamiast stać się regionalnym liderem współpracy – zamyka się we własnym konflikcie.
[ZT]105506[/ZT]
My się po prezydencie Kupaju niczego innego nie spodziewaliśmy – atak na media był do przewidzenia. Nie jest to pierwszy prezydent, który zarzuca nam partyjną współpracę. Tym bardziej, że prezydent Kupaj znany jest z tego, że w sieci potrafi posunąć się za daleko. To niepokojący styl prowadzenia debaty publicznej, który naszym zdaniem nie przystoi gospodarzowi miasta.
[ZT]107450[/ZT]
Zostawiamy naszym Czytelnikom ocenę, kto w tej sytuacji działa politycznie i z jakich pobudek. Faktem jest jedno – apel prezydenta to poważny zwrot w sprawie, która powinna łączyć, a nie dzielić. Apel i medialna awantura to naszym zdaniem przejaw politycznej słabości prezydenta Kupaja, który jako reprezentant Koalicji Obywatelskiej nie potrafi – korzystając z kontaktów ze swoimi partyjnymi kolegami – skutecznie rozwiązać problemu w zaciszu gabinetów. Przypomnijmy: Koalicja Obywatelska rządzi zarówno w Sejmiku Dolnośląskim, jak i posiada swoich przedstawicieli w rządzie centralnym. Tymczasem zamiast działań – mamy pokaz medialnej szarpaniny.
[WIDEO]18021[/WIDEO]
W naszej ocenie ta zawierucha służy rządzącej partii, która ma ewidentny problem z doprowadzeniem do końca inwestycji potrzebnej mieszkańcom regionu.. Faktem jest jedno – apel prezydenta to poważny zwrot w sprawie, która powinna łączyć, a nie dzielić.
[WIDEO]18012[/WIDEO]
Tyle samo, a często więcej, mieszkańcy tracą w Legnicy na czerwonym świetle.
Czy i jak zostanie rozwiązana ta sytuacja, nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że pociąg do Złotoryi nie pojedzie wcześniej niż pod koniec 2028 roku.
nic sie nie stało09:16, 11.07.2025
Takie działanie może doprowadzić do likwidacji huty w Legnicy. PiS chce rozwoju miasta ale pewnie lokatorom deweloperskich mieszkań to sie nie podoba bo będzie hałas i większy ruch nie tylko po drogach.
kamyk zielony09:18, 11.07.2025
Pociągi i tak pojadą w kierunku Złotoryi by przywieźć do Legnicy robotników, młodzież która będzie uczyła sie w legnickich szkołach oraz turystów. To tylko kwestia czasu.
?09:23, 11.07.2025
Jak widzę te pisowskie gęby, to nie dziwię się, że prezydent coś pisowskiego blokuje.
Zaś ja,09:44, 11.07.2025
gdy widzę twój charakterystycznie wykrzywiony pysk, mam odruch wymiotny.
Lilla Holecka09:26, 11.07.2025
znowu nadaje🤣
TW Stokrotka09:52, 11.07.2025
dalej łże. Szkoła Urbana. 🤣
lca.pis09:28, 11.07.2025
Chyba pod ostrzałem pisowców, prawda Lilko?🙂
Może tunel albo nasy09:30, 11.07.2025
Słuchałem wypowiedzi i moim zdaniem intencje były dobre , ale samo oświadczenie jest słabo napisane stąd ten efekt. Prezydent próbuje po prostu uniknąć zakorkowania miasta.
chutmik09:37, 11.07.2025
ja, chutmik z dziada pradziada powiadam Wam: nie ma sensu robić wincyj miejsc pracy na uzdrowisku huta legnica. dlaczego? otóż w PółMiećFrans brakuje ludzi, na uzdrowisku huta legnica w większości pracują imigranci (ci z łukrajiny to tyż imigranci) więc po co tam wincyj miejsc pracy? tam cza wincyj pracy dla swojaków, w ludzkich warunkach bo co chwila któs dostaje raka ( Marek, Daniel i wielu innych). Klepsydry na bramie zawsze w okolicy 50 lat.....
a terminal kontenerowy? przeca na samym uzdrowisku huta legnica mijesca jest w piiiiip. cza tylko posprzątać, spójrzta na mapy satelitarne, albo geoportal, wszystko widać.
a bajki o zwiększaniu miejsc pracy? za długo siedzę i widzę że co inwestycja to skala kolesiostwa i..... (reszty się domyślcie) jest coraz większa.....
Pa rówa dalej z tym cwaniaczkiem z "jugosławi" się po ramionkach klepią? a zastanówcie sie dlaczego?
Wiki09:40, 11.07.2025
Nie próbuje unikać zakorkowanego miasta a pomaga przyjacielem z PO. Jak by unikał to pisał by do KGHM bo to ich transporty będą blokować miast. Do Złotoryi będą dwa pociągi na godzinę i zamkną przejazd na łącznie 4 min. To nie spowoduje korków. Co widać dobitnie na filmie.
Redaktorzy09:43, 11.07.2025
lca.pl to chyba mają helikopter do dyspozycji, skoro nie boją się dalszego zakorkowania Legnicy i lobbują wespół z pisowcami za obecną wersją tej inwestycji.
Narut z partiom09:45, 11.07.2025
Niech rzyje prezydęt! Chórrra!
Ghjjk09:46, 11.07.2025
Szambo lca nadaje. Lokalna tv russpublika
Stul japę,09:51, 11.07.2025
analfabeto bez szkoły.
Ghjjk09:52, 11.07.2025
Do budy dyżurny głu ku pisowski.
Yanek 09:46, 11.07.2025
Danuta Holecka nadaje. Lilka marzy o tv russpublika.
kochamleg09:47, 11.07.2025
kocham nasze miasto, dolny śląsk i nasz kraj, byłem złodziejem, rozrabiałem i swoje odsiedziałem
ale to co te kur przy korycie robią to trgedia, POLSKA a w szczegulności dolny śląsk to najładniej wyglądała
przed wojną. Ale to też wina nasza bo wybieramy durni i aparytczyków.
Pozdrawiam uśmiechniętych i bardzo wam dziekuje
Kirioo10:01, 11.07.2025
Akurat z tą koleją i ul.Chojnowska to wydaje mi się że po prostu znajomy Królika pewien deweloper ma w tym rejonie inwestycje na ziemi która sprzedał mu Królik no i jak może być że pod oknami będzie pociąg jeździł a tym bardziej halsowal i inwestycja na tym straci😉
@ Kirioo10:07, 11.07.2025
Najbardziej hałasują obecnie kursujące długie i ciężkie składy towarowe, więc niestety strzelasz ślepakami🙂Chodzi o to, by nie dalej nie pogarszać sytuacji na Chojnowskiej (podczas przejazdu pociągu korki czasami pod Ferio).
STOP10:09, 11.07.2025
Lokatorzy będą protestować i blokować cokolwiek. Oni nie chcą patrzeć z okien na pociągi i samochody.
@ STOP10:20, 11.07.2025
To jest teoria z dvpy, ale gdyby nawet była prawdziwa - to wiesz, że owi lokatorzy, to również płacący podatki legniczanie?
Typ 10:53, 11.07.2025
Coś mi się wydaje że już gdzieś powstaje,,taczka,, dla pana Kupaja
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
ZDM zapowiada nocne asfaltowanie na Muzealnej
Super. Jak dla mnie wszystkie prace mogą być wykonywane nocą.
Gość.
11:01, 2025-07-11
Prezydent Kupaj pod ostrzałem internautów
Coś mi się wydaje że już gdzieś powstaje,,taczka,, dla pana Kupaja
Typ
10:53, 2025-07-11
Prezydent Kupaj pod ostrzałem internautów
To jest teoria z dvpy, ale gdyby nawet była prawdziwa - to wiesz, że owi lokatorzy, to również płacący podatki legniczanie?
@ STOP
10:20, 2025-07-11
Ogromny magazyn trefnego towaru pod Legnicą
Podwyższanie akcyzy i podatków tak jak całkowita prohibicja rodzi pokusę kontrabandy i naruszania prawa dla wysokich zysków. A może by obniżyć akcyzę i podatki.
Ghjkk
10:19, 2025-07-11
8 0
pojadą - jednakże inwestycja wymaga modyfikacji, bo w obecnej wersji grozi dalszym zakorkowaniem zachodniej Legnicy. Pozdrawiam🙂