Radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Piotr Karwan domaga się od Zarządu Województwa wyjaśnień dotyczących przyszłości rewitalizacji linii kolejowej nr 284 Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. Chodzi o coraz większe rozbieżności w sprawie terminu zakończenia prac i dodatkowe komplikacje, które pojawiły się w trakcie realizacji inwestycji.
Umowa mówi o 2026 roku, minister o 2028
Inwestycja ruszyła w październiku 2023 roku, kiedy podpisano umowę z wykonawcą na zasadzie „projektuj i buduj”. Zgodnie z dokumentem, roboty miały zakończyć się do października 2026 roku. Tymczasem w lipcu minister Robert Kropiwnicki ogłosił, że zakończenie zadania planowane jest dopiero na koniec 2028 roku.
Karwan wskazuje, że mieszkańcy regionu są wprowadzani w błąd, bo w przestrzeni publicznej funkcjonują sprzeczne informacje. W jego ocenie potrzeba jasnych odpowiedzi, czy termin 2026 jest nadal realny, czy jednak należy przygotować się na dwa lata opóźnienia.
Kolizje i dodatkowe prace
Do przesunięcia terminu przyczyniły się m.in. problemy techniczne. PKP PLK ujawniło kolizję z linią energetyczną LPN, która przebiega tuż obok torowiska i wymaga dodatkowych uzgodnień. Pojawiła się też konieczność rozszerzenia zakresu robót – m.in. przebudowy peronów, korekty geometrii torów i budowy nowych przejazdów kolejowo-drogowych, tak by docelowo pociągi mogły osiągać prędkość 120 km/h. Wspomnieć należy, że prędkość ta planowana była od początku.
Zdaniem Piotra Karwana fakt, że takie kwestie wykryto dopiero w trakcie realizacji, budzi wątpliwości i stawia pytanie o przygotowanie inwestycji.
Pytania radnego do Zarządu Województwa Dolnośląskiego
W swoim zapytaniu radny Karwan prosi o odpowiedzi na dwa zasadnicze pytania:
- czy Województwo Dolnośląskie podpisało już z PKP PLK stosowne porozumienie dotyczące zmian w inwestycji i jaki ma ono wpływ na koszty oraz harmonogram,
- czy obecna umowa z wykonawcą gwarantuje zakończenie zadania do końca 2028 roku, jak zapowiadał minister Robert Kropiwnicki.
Spór wokół kolei
[ZT]111228[/ZT]
Rewitalizacja linii 284 budzi też inne emocje. Prezydent Legnicy Maciej Kupaj apelował o wstrzymanie inwestycji, argumentując, że uruchomienie pociągów może sparaliżować komunikację w mieście, chodzi m.in. o przejazdy na ul. Chojnowskiej czy Działkowej. To stanowisko spotkało się z krytyką radnych i samorządowców z regionu, którzy podkreślają, że przywrócenie kolei do Złotoryi to kluczowa inwestycja przeciwko wykluczeniu komunikacyjnemu.
Piotr Karwan zaznacza, że mieszkańcy czekają na konkrety, a nie polityczne przepychanki.
Potrzebne są jednoznaczne informacje, bo dzisiaj opinia publiczna dostaje sprzeczne komunikaty. To rodzi niepewność i zniechęcenie – podsumowuje radny sejmiku Piotr Karwan.
Złotoryja, do tej pory wykluczona z pasażerskiej sieci kolejowej, już wkrótce odzyska swoje miejsce na kolejowej mapie Dolnego Śląska. Rozpoczęły się prace nad rewitalizacją linii kolejowej Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój, która przywróci miastu dostęp do połączeń pasażerskich.
2025-07-22
Kropiwnicki straszy PiS-em, Kupaj tłumaczy i przyznaje się do błędu
2025-07-16
Samorządy niepokoją się o przyszłość linii do Złotoryi. Piszą do Posłów i Senatorów RP
2025-07-16
Kolej do Złotoryi znów w centrum politycznego zamieszania
2025-07-10
Po ostrej dyskusji Sejmik Województwa Dolnośląskiego odrzucił apel ws. linii Legnica–Złotoryja
Dzięnikasz14:48, 23.08.2025
Odpowiedź na to zapytanie została już udzielona 8 i 28 maja 2025 roku.
Może Pani tanim kosztem skomponować piękny artykuł:
bip.dolnyslask.pl/a,139221,zapytanie-radnego-piotra-karwana
pato15:01, 23.08.2025
Ta władza nie jest w stanie zrobić nic dobrego dla Polaków, ani centralnie, ani lokalnie
Anna_S16:47, 23.08.2025
PiS rządził przez osiem lat. Sprawą linii kolejowej Legnica - Jerzmanice zajęli się pod koniec drugiej kadencji. Pokazówka???
Effka 15:06, 23.08.2025
Tv russpublika nadaje.
Ghhj15:07, 23.08.2025
A gdzie był ten radny jak rządził pis przez 8 lat ?
ja go znam19:48, 23.08.2025
Lizał doope pisiorom żeby się dostać do koryta.
sumienie17:16, 23.08.2025
... ale , na gejów to pieniądze mają !!!
tak mówią18:46, 23.08.2025
Lokatorzy z nowego domku z Chojnowskiej mówią NIE dla żelaznej drogi
Legniczanin98719:59, 23.08.2025
Obecna władza wie, że nie będzie rządziła za 3 lata więc to przeciąga aby tematem zajęli się inni. Tylko Ci inni też już byli i nie zmienili przepisów podtrzymujących korupcje, kolesiostwo m.in. przez nieograniczone kadencje w organach samorządów zawodowych zawodów regulowanych. A te wszystkie samorządy kolesi wypadałoby zlikwidować!!!
marci20:21, 23.08.2025
Te pociągi tylko zakorkują ul Chojnowską i poboczne, co za tym idzie więcej hałasu i spalin.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Karwan pyta o konkrety ws. kolei do Złotoryi
Te pociągi tylko zakorkują ul Chojnowską i poboczne, co za tym idzie więcej hałasu i spalin.
marci
20:21, 2025-08-23
Karwan pyta o konkrety ws. kolei do Złotoryi
Obecna władza wie, że nie będzie rządziła za 3 lata więc to przeciąga aby tematem zajęli się inni. Tylko Ci inni też już byli i nie zmienili przepisów podtrzymujących korupcje, kolesiostwo m.in. przez nieograniczone kadencje w organach samorządów zawodowych zawodów regulowanych. A te wszystkie samorządy kolesi wypadałoby zlikwidować!!!
Legniczanin987
19:59, 2025-08-23
Sprawca pomalowania samochodów zatrzymany
Kowaliński, ten co podpalił kilka lat temu skup złomu w Rzeszotarach i uniknął odpowiedzialności na stan zdrowia?
Mateuszz
19:48, 2025-08-23
Maciej Kupaj odwołał Jerzego Konopskiego
Weź jędruś chłopie kupajowy nie kompromituj się na forach i komentarzach. Ustawiasz do pionu legniczan piszących z imienia i nazwiska. A sam piszesz jak sowiecki agent z tajniaka. Przy okazji wstyd dla miedziowej spółki.
Do mirosław kraska
19:13, 2025-08-23