Na rewitalizowanej linii kolejowej nr 284 Legnica Złotoryja Jerzmanice-Zdrój nie powstaną przystanki w Wilczycach i Kozowie. Pociągi mają zatrzymywać się wyłącznie w Legnicy Zachodniej, Złotoryi oraz Jerzmanicach-Zdroju. Sprawą od dłuższego czasu zajmuje się radny sejmiku województwa dolnośląskiego Piotr Karwan, który interweniował w tej sprawie i zapowiada dalsze działania.
Brak przystanków w Wilczycach i Kozowie potwierdził w oficjalnej odpowiedzi wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rado. Pismo jest odpowiedzią na zapytanie radnego Piotra Karwana i dotyczy rewitalizacji linii kolejowej nr 284 na odcinku Legnica Złotoryja Jerzmanice-Zdrój.
W dokumencie wskazano, że już na etapie przygotowań do programu Kolej+ przeprowadzono analizy, które nie rekomendowały odtwarzania przystanków pomiędzy Legnicą a Złotoryją.
„(...)w ramach przeprowadzonej przez wykonawcę analizy wskazano rekomendację o braku zasadności odtwarzania przystanków między Legnicą i Złotoryją na linii kolejowej nr 284 (...)” - czytamy w odpowiedzi do Karwana
Zarząd województwa podkreśla, że kluczowe znaczenie ma czas przejazdu oraz przepustowość linii kolejowej, która na tym odcinku jest jednotorowa i „niezbędne jest uzyskanie odpowiedniego kompromisu między dostępnością przestrzenną, a atrakcyjnym czasem przejazdu” oraz „osiągnięcie atrakcyjnego czasu przejazdu jest bardzo istotne z uwagi na potrzebę uzyskania maksymalnej przepustowości na wspólnym dla nich odcinku jednotorowym Legnica Złotoryja”
Według zarządu województwa „dawny przystanek Wilczyce między Legnicą i Złotoryją znajduje się w znacznym oddaleniu od miejscowości, całkowicie poza akceptowalnym zasięgiem dojścia pieszego” dlatego też po zakończeniu rewitalizacji linii LK 284 planowane są wyłącznie trzy przystanki: Legnica Zachodnia, Złotoryja, Jerzmanice-Zdrój.
Z takim stanowiskiem nie zgadza się Piotr Karwan, radny sejmiku województwa dolnośląskiego z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, który od lat angażuje się w działania na rzecz przywrócenia połączenia kolejowego Legnica Złotoryja. Jak podkreśla, inwestycja tej skali powinna służyć również mieszkańcom mniejszych miejscowości.
Nie wyobrażam sobie, aby w dzisiejszych czasach, w których tak mocno akcentuje się walkę z wykluczeniem komunikacyjnym, gdy realizuje się na naszym terenie największą inwestycję kolejową za ok. 260 mln zł, nie zapewnić dostępu do tej kolei mieszkańcom gmin Krotoszyce i Złotoryja. Dla mnie ta kwestia jest bezdyskusyjna. Przystanki w Wilczycach i Kozowie powinny bezwzględnie zostać odtworzone, aby nadal mogły spełniać swoją funkcję i obsługiwać pociągi Kolei Dolnośląskich, gdy te już zaczną jeździć trasą Legnica Złotoryja. Nie przypominam sobie, aby zakres inwestycji zakładał likwidację tych przystanków, to byłby jakiś absurd – mówi Piotr Karwan.
Radny sejmiku krytycznie odnosi się również do argumentów przedstawionych przez zarząd województwa, wskazując, że w centrum decyzji transportowych powinni znajdować się mieszkańcy, a nie wyłącznie parametry techniczne.
Odpowiedź na moją interpelację pokazuje kompletny brak zrozumienia dla problemów z jakimi codziennie mierzą się mieszkańcy małych miejscowości. Pociągi to najbezpieczniejsza forma komunikacji. Kwestia prędkości nie jest najważniejsza, najważniejsi są ludzie, którym budowana kolej ma służyć –argumentuje Piotr Karwan.
Karwan zapowiada, że nie zamierza pozostawić sprawy bez dalszych działań i będzie apelował bezpośrednio do marszałka województwa o zmianę obecnego stanowiska.
Dlatego ze swojej strony będę apelował bezpośrednio do pana marszałka o interwencję w tej sprawie i o jak najszybszą naprawę zaistniałego stanu rzeczy. Bezwzględnie należy dopilnować tego, aby na terenie gmin Złotoryja i Krotoszyce były przystanki kolejowe, dzięki czemu zlikwidowane zostanie wykluczenie komunikacyjne w dużej części powiatów złotoryjskiego i legnickiego. Liczę, że tym problemem zainteresują się także lokalni parlamentarzyści i samorządowcy, którzy włączą się w rozwiązanie tego problemu reprezentowanych przez siebie mieszkańców podkreśla – Piotr Karwan.
Pociągi miały wrócić do Złotoryi w 2026 roku, ale już wiadomo, że pojadą trzy lata później. Przypomnijmy, że umowa o finansowaniu zadania została podpisana w grudniu 2023 roku, a pierwotnie zakładano realizację projektu w ciągu 1107 dni. Nowy termin to jesień 2028 roku.
Złotoryja, do tej pory wykluczona z pasażerskiej sieci kolejowej, już wkrótce odzyska swoje miejsce na kolejowej mapie Dolnego Śląska. Rozpoczęły się prace nad rewitalizacją linii kolejowej Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój, która przywróci miastu dostęp do połączeń pasażerskich.
2025-09-23
Trwa demontaż torów i sieci trakcyjnej na linii Legnica–Złotoryja–Jerzmanice Zdrój. Kolej ma wrócić w IV kwartale 2028 roku
2025-08-23
Radny Piotr Karwan: „Mieszkańcy dostają sprzeczne informacje”. Co z linią kolejową 284?
2025-07-22
Kropiwnicki straszy PiS-em, Kupaj tłumaczy i przyznaje się do błędu
PolEXIT 13:22, 15.12.2025
Za Niemca się opłacało, za komuny, która jest mieszana z błotem przez umysłowe miernoty się opłacało, ale w demokratycznej kolonii zgniłego zachodu już się nie opłacało i trzeba było zlikwidować linie kolejowe i autobusowe. No bo magicznie wioski i mniejsze miejscowości się wyludniły i nie było potrzeby aby pociąg lub autobus jeździł do wybranej pipidówy. Takie rzeczy, tylko skorumpowanej koloni zachodu nad Wisłą. Wszystko najlepiej się opłaca zniszczyć, sprzedać Szwabowi lub koledze prywaciarzowi.
b yck14:28, 15.12.2025
teraz jest taka moda , np. rewitalizacja linii do Chocianowa : skasowano przystanki Zamienice i Duninów - dosłownie, wyrywając granitowe krawędzie peronowe.
kolejNAkolej15:01, 15.12.2025
wydaje mi się, że dobrym podejściem byłoby stworzenie przystanków na żądanie. proste i na pewno tańsze rozwiązanie.
idą gszybiarze 21:18, 15.12.2025
już widzę jak grzybiarze machają by pociąg sie zatrzymał
co to za równość15:35, 15.12.2025
Panie Karwan - Krotoszyce i Rzymówka to niby co . Oni też chcą mieć przystanek PKP
Tak wygląda budżet Legnicy na 2026 rok
Tak, tak - to jest spisek ściśle określonych kół i niecnych sił🤣 Może już czas by Lorenc z Wierzbickim zawierzyli Legnicę opiece niepokalanej?🤠
@ TED
13:19, 2025-12-16
„Świat zagadka” na Scenie na Piekarach
po co to komu ? Ani to ładne ani praktyczne.
nie
13:19, 2025-12-16
Porażający bilans policyjnej akcji „Prędkość”
Jeśli są kary to powinny być nagrody przykład Przekraczasz dozwoloną prędkość i płacisz 50 zł ale jak dostosujesz prędkość i policja rutynowo skontroluje to już nie dostajesz 50 zł nagrody
wprowadzić nagrody
13:17, 2025-12-16
Tak wygląda budżet Legnicy na 2026 rok
Słupki w exelu zgadzają się. Zatapianie Legnicy w długach przyspieszyło. Nie udało się zatopić Legnicy wodami Kaczawy w ub. roku pomimo starań miejskich służb, więc jest szansa zatopić Legnicę w długach na wieki. Legnica zachwyca.
TED
13:16, 2025-12-16