Zbliża się kluczowy moment w planach dotyczących rozbudowy dolnośląskiego odcinka autostrady A4 między Legnicą a Wrocławiem. Odbyło się już posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, na którym omawiano kluczowe aspekty warunkujące wybór wariantu do wystąpienia z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Autostrada A4, będąca częścią trasy międzynarodowej E-40, odgrywa niezwykle ważną rolę zarówno w krajowym systemie drogowym, jak i europejskiej sieci drogowej. Prowadzi od portu Calais we Francji, aż po wschodnie krańce Kazachstanu, łącząc różne kraje i regiony. W Polsce rozpoczyna swój bieg w Jędrzychowicach k. Zgorzelca i kończy się na przejściu granicznym z Ukrainą w Korczowej, mając łączną długość około 672 km i przebiegając przez pięć województw. Na Dolnym Śląsku liczy prawie 194 km.
Dolnośląski fragment autostrady A4 jest miejscem o intensywnym ruchu, co niestety skutkuje zatorymi i zdarzeniami drogowymi. Dlatego od lat trwa debata publiczna na temat konieczności rozbudowy autostrady A4 lub poszukiwania alternatywnych rozwiązań. Kierowcy narzekają, mieszkańcy i przedsiębiorcy denerwują się na utrudnienia w ruchu drogowym. Wypadki i zatory stają się niestety normą, szczególnie na odcinku pomiędzy Legnicą a Wrocławiem.
Pracując nad rozwiązaniem tego problemu, w 2021 roku podpisano umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz Programu funkcjonalno-użytkowego dla budowy/rozbudowy autostrady A4 Legnica Południe-Wrocław Wschód/węzeł Stary Śleszów i drogi ekspresowej S5 Sobótka-Bolków. Przygotowano też roczną inwentaryzację przyrodniczą oraz przeprowadzono liczne spotkania z społecznością. Obecnie jesteśmy w kluczowej fazie, która będzie miała wpływ na przyszłość tej ważnej trasy.
Najważniejszym celem inwestycji jest rozbudowa autostrady A4 o przekroju dwujezdniowym, trzypasowym z pasem awaryjnym, co z pewnością wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jest to pierwsze zadanie w Polsce, które obejmuje tak długi i złożony odcinek autostrady wybudowanej w latach 30-tych ubiegłego wieku. Krok po kroku, przesuwamy się w stronę bardziej bezpiecznych i efektywnych rozwiązań komunikacyjnych na Dolnym Śląsku.
Historia A4 na odcinku od Zgorzelca do Wrocławia:
w latach 1936-1939 wybudowany został ponad 100 km odcinek Reichsautobahn (Rab 9), który łączył Berlin z Wrocławiem i dalej Bytomiem,
w latach 1994-1996 wybudowano 1300 metrów odcinka trasy od Jędrzychowic koło Zgorzelca do węzła z DK4,
w latach 1994 -1996 wyremontowano fragment A4 od Krzyżowej do Krzywej o długości ok. 10 km, jako fragment modernizowanego odcinka A18 Golnice – Krzywa,
w latach 2000-2001 oddano do użytku odcinek nowoczesnej autostrady o długości 125 km od Bielan Wrocławskich do Nogowczyc w województwie opolskim,
w latach 2004-2006 etapowo remontowano autostradę o długości ok. 92 km na odcinku od Krzywej do Bielan Wrocławskich,
w latach 2006-2009 został wybudowany w nowym śladzie odcinek autostrady A4 od Jędrzychowic do Krzyżowej o długość ok. 51 km wraz z budową nowego węzła Krzyżowa,
w latach 2014 – 2019 remontowano nawierzchnię na obu jezdniach A4 na odcinku od Bielan Wrocławskie do węzła Brzeg (dawniej Przylesie) o długości ok. 40 km.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz