W stolicy Dolnego Śląska odbyła się międzynarodowa konferencja kolejowa z udziałem ministrów oraz prezesów spółek kolejowych z całej Unii Europejskiej. Spotkanie zorganizowano w ramach polskiej prezydencji w UE, a jego gospodarzem był Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Dziś Dolny Śląsk to nie tylko infrastrukturalne serce Polski, ale całej Europy. Dolny Śląsk jest infrastrukturalnym sercem Polski, skutecznie od lat inwestujemy w kolej i nasz sukces widać nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami. Oprócz remontów, rewitalizacji i zakupów nowych pociągów pracujemy też nad wspólnym biletem na wszystkie środki transportu w regionie. To wszystko robimy z myślą o mieszkańcach regionu – mówił otwierając wydarzenie Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Dolny Śląsk został wybrany gospodarzem wydarzenia nieprzypadkowo. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, że sukces kolei w tym regionie może być wzorem dla innych.
Dziś, ze względu na rangę naszego spotkania, możemy śmiało stwierdzić, że Dolny Śląsk i Wrocław jest europejską stolicą kolei. Gościmy tu ponad 20 delegacji rządowych, a także gości z najważniejszych unijnych instytucji oraz ekspertów branży kolejowej. Podczas paneli będziemy mówić o przyszłości i roli kolei w Polsce i Unii Europejskiej. Rozmawiamy o tematach niezwykle aktualnych, m.in. czekamy na odpowiedź od naszych partnerów z Austrii i Słowenii w sprawie połączenia Warszawa – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
Na Dolnym Śląsku kursują najszybsze pociągi regionalne w Polsce. W ostatnich latach do sieci kolejowej włączono miejscowości, w których mieszka ponad 200 tysięcy osób. Liczba pasażerów kolei regionalnej wzrosła z pięciu do dwudziestu pięciu milionów rocznie. Coraz więcej osób kupuje bilety online, obecnie już ponad połowa sprzedaży odbywa się przez internet. Rocznie z kolei w Polsce korzysta ponad pół miliarda pasażerów, a w niektórych województwach liczba podróży na jednego mieszkańca przekracza dziesięć rocznie. To oznacza, że Polska zaczyna doganiać europejskie średnie.
Nieprzypadkowo spotykamy się na Dolnym Śląsku, który w skali Polski odniósł największy sukces w ostatnich 15 latach jeśli chodzi o nowe pociągi, rozwój liczby połączeń i wzrost liczby pasażerów – mówił Piotr Malepszak, Wiceminister Infrastruktury odpowiedzialny za kolej.
W trakcie jednego z paneli dyskusyjnych debatowano o przyszłości szybkich kolei w Polsce. Wiceminister województwa dolnośląskiego Michał Rado mówił o planach utworzenia szybszego połączenia z Warszawy do Wrocławia.
Wpięcie Kolei Dużych Prędkości do Wrocławia Głównego od strony Łodzi, Sieradza i Kępna będzie szansą na blisko dwukrotne skrócenie czasu przejazdu między stolicą, a trzecim największym miastem w Polsce. To ogromna szansa do tego, by wreszcie Wrocław uzyskał dedykowaną linię kolejową do Warszawy, ale też umożliwi dalszy rozwój siatki połączeń regionalnych Dolnego Śląska, szczególnie w jego wschodniej części: do Oławy, Oleśnicy, Sycowa czy Międzyborza – podkreślił Michał Rado, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
W trakcie konferencji poruszono również temat finansowania inwestycji kolejowych, innowacji technologicznych, a także roli transportu szynowego w miejskiej i regionalnej polityce mobilności. Nie zabrakło także rozmów o transporcie towarowym oraz perspektywach budowy kolei dużych prędkości w Polsce. Zwieńczeniem wydarzenia była debata ekspertów oraz przedstawicieli operatorów kolejowych. Spotkanie we Wrocławiu uznano za ważny krok w budowaniu partnerstwa na rzecz nowoczesnego, efektywnego i konkurencyjnego transportu kolejowego w Polsce i Europie.
1 1
Tylko polexit. Precz z reżimem Brukseli
0 1
Piękny wzór, zatem pewnie uda wam się dojechać koleją z Legnicy do Jeleniej Góry w czasie mniejszym niż 3h
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz