Towarzystwo Przyjaciół Dzieci uruchamia ogólnopolską kampanię #wiemcorobić, której celem jest podniesienie świadomości na temat zagrożeń w sieci, takich jak child grooming i sextortion. Kampania skierowana jest do dzieci, rodziców oraz nauczycieli, i ma na celu edukację oraz przygotowanie do skutecznego rozpoznawania i reagowania na niebezpieczeństwa online.
Naszym celem jest, by każde dziecko potrafiło rozpoznać zagrożenie i wiedziało, jak na nie odpowiedzieć. Chcemy, aby młodzież czuła się bezpiecznie, zgłaszając przestępstwa, a nie obawiała się oceny dorosłych. Ważne, by każdy miał świadomość, że w obliczu zagrożenia nie jest sam – mówi Marta Kwiatek z Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, koordynatorka Telefonu i czatu zaufania dla dzieci i młodzieży 800119119.pl.
Kampania to także konkretne narzędzia dla dorosłych – rodziców i nauczycieli, którzy zyskają dostęp do materiałów edukacyjnych i poradników, by skutecznie wspierać dzieci i młodzież. Na stronie internetowej kampanii już teraz dostępne są wideo i materiały informacyjne, a także formularz umożliwiający zgłoszenie przestępstwa. Wkrótce nauczyciele otrzymają scenariusze lekcji i narzędzia do rozpoznawania zagrożeń wśród uczniów. Jakie zagrożenia czekają?
Child grooming to proces, w którym sprawca stara się zdobyć zaufanie dziecka, by potem wykorzystać je seksualnie. W ramach kampanii przygotowano materiały edukacyjne, które pomagają dzieciom rozpoznać niepokojące sygnały, takie jak izolowanie od bliskich czy prośby o zdjęcia o charakterze intymnym.
Grooming to proces subtelny, dlatego tak ważne jest, by młodsze osoby miały świadomość, jak się przed nim chronić i wiedziały, gdzie szukać wsparcia – podkreśla psychoterapeutka Julia Norman, ekspertka kampanii.
Sextortion to kolejny temat kampanii, który dotyczy szantażowania dzieci kompromitującymi materiałami, by wymusić korzyści finansowe. Dzieci często wchodzą w takie relacje w poszukiwaniu akceptacji, nie wiedząc, że są manipulowane.
Dzieci, które doświadczają sextortion, czują się winne i przestraszone. Muszą wiedzieć, że mają prawo do wsparcia i że mogą zgłosić to na policję lub porozmawiać z rodzicami – mówi psycholożka Magda Mroziewicz, ekspertka kampanii.
Kampania #wiemcorobić realizowana jest przy wsparciu specjalistów, w tym sędziów, psychoterapeutów, psychologów oraz przedstawicieli policji. Patronat honorowy nad inicjatywą objęli Minister Sprawiedliwości, Rzecznik Praw Dziecka oraz Komendant Główny Policji.
Z radością wspieramy tę inicjatywę, która pomaga w budowaniu świadomości o zagrożeniach w internecie. Uważamy, że edukacja na temat bezpieczeństwa online jest kluczowa, aby dzieci mogły korzystać z internetu w sposób świadomy i bezpieczny – dodaje Kasia Wilczewska, Head of Corporate Communication Pepco.
Kampania #wiemcorobić to ciągły proces. Wkrótce dostępne będą kolejne materiały, w tym scenariusze lekcji i film edukacyjny. Dodatkowo planowane są webinary i wydarzenia, które będą dostępne na stronie internetowej kampanii oraz w mediach społecznościowych Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz