Zamknij

„Aktywni w domu” zamiast Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego

Lilla SadowskaLilla Sadowska 10:40, 24.09.2024 Aktualizacja: 10:52, 24.09.2024
Skomentuj ZUS Foto: Piotr Florek (lca.pl) ZUS Foto: Piotr Florek (lca.pl)

Iwona Kowalska - Matis (materiały prasowea)

Program „Aktywni w domu” od października zastąpi Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. To wsparcie skierowane do rodziców, którzy pragną samodzielnie opiekować się dzieckiem i nie planują podjęcia pracy. Do lipca 2024 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił 6,8 miliarda złotych na RKO dla 858 tysięcy dzieci.

- Ten program zastąpi już w październiku obecnie „działający” kapitał opiekuńczy (RKO). Rodzic opiekujący się dzieckiem dostanie podobnie jak teraz w ramach RKO - 12 tysięcy złotych na dziecko, które będą przez nas wypłacane, co miesiąc przez dwa lata, czyli po 500 złotych miesięcznie – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

Rodzic otrzyma 12 tysięcy złotych na dziecko, wypłacanych w miesięcznych ratach po 500 zł przez dwa lata. Świadczenie przysługuje na każde dziecko w wieku od 12. do 35. miesiąca życia, niezależnie od posiadania orzeczenia o niepełnosprawności. Wsparcie nie jest uzależnione od dochodów rodziny i nie podlega opodatkowaniu.

- W sytuacji, gdy rodzic ma przyznany RKO, może nadal dostawać te pieniądze aż do wyczerpania maksymalnej kwoty RKO, czyli 12 tysięcy złotych — dodaje Iwona Kowalska-Matis.

Pieniądze z programu „aktywnie w domu” przysługują każdemu rodzicowi, który spełnia określone warunki, w tym także osobom, które zakończyły pobieranie RKO. Warto dodać, że program nie obejmuje obywateli Ukrainy ze statusem UKR, którzy przybyli do Polski w związku z wojną.

Rodzice zainteresowani szczegółami programu mogą skontaktować się z ekspertami ZUS podczas dyżurów telefonicznych.

Najbliższe terminy dyżurów to:

9.09. (poniedziałek) od 10:00 do 12:00 - nr tel. 76 852 57 02,

12.09. (czwartek) od 10:00 do 12:00 - nr tel. 76 819 57 59,

17.09. (wtorek) od 9:00 do 11:00 - nr tel. 75 646 87 53,

24.09. (wtorek) od 9:00 do 11:00 - nr tel. 75 646 86 63,

30.09. (poniedziałek) od 9:00 do 11:00 - nr tel. 75 646 87 53.

Ważne pytania:

1. Kto może otrzymać wsparcie?

2. Kiedy i w jakiej wysokości będą wypłacane pieniądze?

3. Jakie dokumenty należy załączyć do wniosku?

Jak przypomina rzeczniczka, wnioski będą przyjmowane tak jak do tej pory wyłącznie elektronicznie. Wniosekzłożony w formie papierowej nie zostanie przez ZUS rozpatrzony.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie ZUS.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%