Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) przyznało Kolejom Dolnośląskim dofinansowanie w wysokości 124,5 mln zł w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Środki zostaną przeznaczone na zakup nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Elf 2 produkowanych przez bydgoską firmę PESA. To kolejny pozytywnie rozpatrzony wniosek przewoźnika, który otrzymał wsparcie na zakup dziesięciu pięcioczłonowych pociągów.
Regionalni przewoźnicy kolejowi w całej Polsce mieli możliwość składania wniosków o dofinansowanie zakupu taboru ze środków unijnych. Koleje Dolnośląskie ponownie znalazły się wśród najwyżej ocenionych wnioskodawców, co pozwoli na dalszą modernizację i rozwój siatki połączeń.
To bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wnioskowaliśmy o 50 procent wartości zakupu pociągów. Uzyskane środki pozwolą zwiększyć liczbę połączeń oraz otworzyć się na nowe kierunki. Zrobimy wszystko, by uzyskać pełne dofinansowanie, co pokryłoby koszty zakupu pięciu pojazdów – powiedział Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Dolny Śląsk od lat konsekwentnie rozwija transport kolejowy, inwestując zarówno w nowy tabor, jak i rewitalizację zamkniętych linii. Przewoźnik przygotowuje się do uruchomienia od grudnia 2024 roku nowego połączenia na trasie Wrocław – Zielona Góra. W 2025 roku Koleje Dolnośląskie planują przejechać 15 milionów kilometrów po torach, co przełoży się na większą liczbę połączeń i krótszy czas przejazdu, zwłaszcza do miejscowości na Ziemi Kłodzkiej.
Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego Michał Rado podkreśla, że samorząd aktywnie angażuje się w rozwój kolei.
Inwestujemy w kolej na każdym poziomie. Przywracamy pociągi do miejscowości wykluczonych transportowo oraz tych, które ucierpiały w ubiegłorocznej powodzi. Nowe inwestycje pozwolą znacząco przyspieszyć proces rozwoju i jednocześnie obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów. To ważny krok w umacnianiu roli kolei w regionie – zaznaczył Michał Rado.
CUPT, działające pod nadzorem ministra właściwego ds. transportu, zarządza funduszami unijnymi przeznaczonymi na inwestycje infrastrukturalne, w tym rozwój transportu kolejowego. Środki z Krajowego Planu Odbudowy będą wykorzystywane głównie do refinansowania zakupów taborowych. Dofinansowanie może obejmować również przewoźników, którzy sfinansowali nowe pociągi ze środków własnych lub w ramach umowy kredytowej. W ubiegłym roku Koleje Dolnośląskie podpisały umowę z PKO BP na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Elf II. Przewoźnik do 29 sierpnia br. ma możliwość realizacji tzw. prawa opcji, co pozwoli na zamówienie kolejnych 10 pojazdów tego typu.
Dzięki unijnemu wsparciu Dolny Śląsk kontynuuje dynamiczny rozwój infrastruktury kolejowej, poprawiając dostępność transportową regionu i oferując mieszkańcom oraz podróżnym bardziej komfortowe i ekologiczne rozwiązania.
0 0
Jak to "od grudnia 2024 rok planują"??? Mamy koniec lutego 2022r.