Obecnie modyfikacje pojazdów obejmują nie tylko kwestie tuningowania silnika czy montaż dodatkowych akcesoriów, ale także dbanie o wygląd auta w możliwie najbardziej spersonalizowany sposób. Oklejanie samochodu folią stanowi jedno z nowszych i coraz popularniejszych rozwiązań dostępnych na rynku. Dzięki tym nowoczesnym materiałom kierowca zyskuje możliwość odmienienia wyglądu auta, a zarazem zabezpieczenia jego lakieru przed zarysowaniami i innymi uszkodzeniami. Rozwój technologii przyczynił się do wytworzenia folii samochodowych o zaawansowanych właściwościach ochronnych i estetycznych.
Firmy zajmujące się produkcją folii samochodowych w znacznej mierze skupiają się na opracowywaniu materiałów o jak najwyższej odporności mechanicznej i chemicznej. Folia musi wytrzymać intensywne działanie czynników zewnętrznych, takich jak promieniowanie UV, wilgoć, wysokie i niskie temperatury, a także kontakt z drobnymi kamykami i piaskiem unoszonym przez koła. Kluczowym etapem wytwarzania materiału jest dobranie odpowiednich polimerów i składników, które nadadzą jej wymagane parametry elastyczności, przylegania oraz odporności na blaknięcie. Innowacyjne laboratoria badawcze producentów prowadzą stałe testy, dążąc do uzyskania wyższych właściwości antykorozyjnych, a także specjalnych warstw ułatwiających późniejsze zdejmowanie folii bez uszkadzania oryginalnego lakieru.
Pojazd pokryty nowoczesną folią zyskuje powłokę ochronną, będącą barierą pomiędzy naturalnym lakierem a otoczeniem. Tego rodzaju warstwa zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się drobnych rys powstałych w trakcie codziennej eksploatacji bądź w czasie dłuższych wyjazdów. Nie trzeba też obawiać się tak intensywnego wpływu promieni słonecznych, mogących powodować płowienie oryginalnego koloru. Wielu producentów folii samochodowych dba o to, aby ich folie posiadały samoregenerujące właściwości – oznacza to, że drobne zadrapania potrafią się zasklepić pod wpływem ciepła, chociażby przy zetknięciu z gorącą wodą. Z uwagi na trwałość i większą elastyczność wiele folii samochodowych świetnie nadaje się do aplikacji na elementy o skomplikowanych kształtach, np. zderzaki czy lusterka boczne.
Podstawą skuteczności folii jest klej akrylowy lub inny specjalistyczny polimer. W procesie montażu, po wstępnym dopasowaniu arkusza folii do kształtu fragmentu karoserii, nanosi się ją na powierzchnię, przy czym kluczową rolę odgrywa regularne wygładzanie i usuwanie ewentualnych pęcherzyków powietrza przy użyciu rakli lub podobnego narzędzia. Warstwa klejąca musi być na tyle mocna, żeby folia nie odpadała w trakcie jazdy i wytrzymywała warunki pogodowe. Jednocześnie musi jednak pozwalać na ewentualne korekty położenia folii w trakcie instalacji, a w przyszłości – na usunięcie całego materiału bez naruszenia oryginalnego lakieru. Po solidnej aplikacji folia potrzebuje czasu, aby dopasować się do mikroskopijnych nierówności powierzchni auta i w pełni związać z podłożem.
Zróżnicowanie w palecie barw i wzorów sprawia, że właściciel pojazdu może swobodnie kreować wizerunek swojego auta. Folie matowe dają efekt surowego eleganckiego wykończenia, stonowanego i wyróżniającego się na tle błyszczących karoserii. Z drugiej strony - ceniąc sobie mocne przyciąganie uwagi, można wybrać folie metaliczne, połyskujące w jasnym słońcu lub nawet folie chromowane, umożliwiające odbijanie otoczenia w efekcie lustrzanym.
Kierowcy i firmy transportowe podejmują decyzję o zastosowaniu folii nie tylko po to, aby nadać swojemu pojazdowi bardziej wyrazisty wygląd, ale także w celu zabezpieczenia lakieru przed codziennymi zagrożeniami: odpryskami, drobnymi zarysowaniami i korozją mogącą rozwijać się w miejscach uszkodzeń. Długofalowo przekłada się to na łatwiejsze utrzymanie auta w dobrym stanie wizualnym, co w przyszłości może wpłynąć na wyższą wartość odsprzedaży. Użytkownicy doceniają również elastyczność w kwestii zmian designu – jeśli po pewnym okresie właściciel stwierdzi, że dotychczasowy kolor mu się znudził lub chce powrócić do oryginalnego lakieru, wystarczy zdemontować folię.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz