Podczas wybierania nowego auta i porównywaniu dostępnych opcji trzeba rozważyć mnóstwo kwestii. Jedną z kluczowych spraw jest napęd samochodu. Poznaj podstawowe informacje, które pomogą Ci w podjęciu decyzji!
Praca silnika sama w sobie nie sprawi, że auto zacznie się poruszać. Moc generowaną przez jednostkę napędową należy odpowiednio przetransferować, by wprawić koła w ruch. Każdy klasyczny układ napędowy składa się z następujących elementów:
Złożone układy mają dodatkowe mechanizmy, np. reduktor albo sprzęgło wiskotyczne – z kolei w niektórych autach z silnikiem elektrycznym stosuje się prostsze konstrukcje. Niezwykle ciekawym i efektywnym rozwiązaniem jest elastyczny napęd, stosowany w nowoczesnych modelach. Łączy w sobie zalety podstawowych wariantów, a kierowca dostaje możliwość wyboru oraz łatwiejszego dopasowywania się do aktualnych warunków na drodze.
Tylny napęd zakłada przeniesienie momentu obrotowego na tylną oś (RWD). W efekcie tylne koła „pchają” cały pojazd. Takie samochodu z reguły są cięższe i spalają więcej paliwa. Napęd tylny daje m.in. większą zwrotność, ale też nadsterowność. Kierowca musi umiejętnie dozować moc podczas pokonywania zakrętów.
Napęd na przednie koła (FWD) oznacza „ciągnięcie” samochodu. Auta przednionapędowe bywają podsterowne, za to są lżejsze, bardziej stabilne i zużywają mniej paliwa. Problemy z szerokim pokonywaniem zakrętów czy przyczepnością tyłu pojazdu rozwiązują systemy trakcji oraz zaawansowane zawieszenia samochodów.
Napęd na obie osie pojazdu może być stały lub dołączany, manualnie bądź automatycznie. 4x4 zapewnia m.in. lepsze przyspieszenie, przyczepność podczas ruszania i zwiększania prędkości, a także większe bezpieczeństwo w ciężkim terenie i trudnych warunkach. W przeszłości takie rozwiązanie charakteryzowało pojazdy terenowe. Obecnie korzystają z niego także inne rodzaje samochodów.
Przykładem takiego rozwiązania jest 4MOTION, stosowany przez Volkswagena. Stały napęd na cztery koła pozwala natychmiast dostosowywać się do zmian na drodze – za optymalny rozdział mocy na każde z kół odpowiada sprzęgło Haldex V generacji. Samochody wyposażone w ten typ napędu wyróżniają się znakomitą trakcją i stabilnością.
4MOTION Active Control pozwala płynnie zmieniać charakterystykę pracy napędu w samochodzie. Jeden do jazdy po asfalcie, drugi na śliskie nawierzchnie, trzeci w teren, a czwarty do indywidualnego ustawienia poszczególnych parametrów. Odpowiednio używane tryby gwarantują wysoki komfort jazdy oraz bezpieczeństwo – praktycznie zawsze i wszędzie!
0 0
*%#)!& nieprzydatny artykuł napisany przez *%#)!& redaktorzynę. Wypisuję się z tego portalu.