Zamknij

Legnica znów bez pociągów w głąb Polski

07:14, 13.12.2013
Skomentuj

Legniczanie nie pojadą już bezpośrednim pociągiem do stolicy – ani obecnej, ani historycznej. Wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy kolei, bez połączeń dalekobieżnych z Legnicy do Warszawy i Krakowa.

Dwa dalekobieżne połączenia znikają wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy kolei, jaka dokona się w nocy z soboty na niedzielę (14—15 grudnia). Chodzi o pociągi pośpieszne: Interregio „Łużyce” Przewozów Regionalnych z Węglińca do stacji Kraków Płaszów (przez Legnicę, Wrocław, Opole, Katowice) oraz TLK „Wrocławianin” spółki PKP Intercity, z Legnicy do Warszawy Wschodniej (przez Wrocław, Kalisz i Łódź). Oba przetrwały nieco ponad rok. Uruchomiono je przy okazji poprzedniej zmiany rozkładu – 9 grudnia 2012.

Likwidację kursów do Krakowa Przewozy Regionalne tłumaczą decyzją samorządu województwa. Pociąg był wprawdzie pośpieszny, a więc i uruchomiony przez PR na komercyjnych zasadach niezależnie od finansowania z budżetu, ale dopiero na odcinku od Wrocławia. Pasażerowie korzystający z niego na fragmencie trasy między Węglińcem a wrocławskim dworcem głównym jechali de facto składem osobowym, czyli w nomenklaturze spółki pociągiem Regio. A te zamawiane i finansowane są właśnie przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Dlaczego jednak konkretnie „Łużyce” musiały zniknąć z rozkładu?

– W związku z całkowitym przekazaniem linii Wrocław Gł. - Legnica - Węgliniec - Zgorzelec do obsługi spółce Koleje Dolnośląskie, Przewozy Regionalne nie będą posiadać na tej linii żadnych pociągów REGIO. To powoduje brak możliwości powiązania z pociągiem dalekobieżnym – tłumaczy Marta Milewska, rzecznik PR.

Chodzi więc wyłącznie o kwestie organizacyjne, a nie o frekwencję. Na tę, przynajmniej na pierwszy rzut oka, narzekać w „Łużycach” nie można było. Całkiem inaczej za to sprawy miały się, jeżeli chodzi o „Wrocławianina” – czyli pociąg PKP IC z Legnicy do Warszawy.

– Wycofanie z oferty pociągu do i z Legnicy wynika z niewielkiego zainteresowania pasażerów oraz ograniczonych środków na realizowanie połączeń pociągami kategorii TLK – wyjaśnia Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

Rzeczywiście, na odcinku z Legnicy do Wrocławia Głównego składem podróżowało w najlepszym razie kilkanaście osób. Można więc chyba uznać, że uruchomienie tych pociągów było porażką. Nie tylko zresztą ekonomiczną, ale i polityczną. Nim bowiem legniczanie zyskali bezpośrednie połączenie ze stolicą, o rozpoczęcie kursowania przez przewoźnika na tej trasie zabiegało wielu działaczy. W tym także legnicki poseł Platformy Obywatelskiej, Robert Kropiwnicki. Tuż przed uruchomieniem „Wrocławianina” o autorstwo ówczesnego – jak się wtedy wydawało – wielkiego sukcesu pokłócił się nawet z władzami miasta.

Jednak akurat w przypadku Kropiwnickiego likwidacja wywalczonego, jak sam twierdził, również przez niego połączenia jest częścią wyraźnie złej passy. Do tej pory w niwecz zdążyły obrócić się już jego wysiłki na rzecz budowy drogi ekspresowej „S3” na odcinku Legnica – Lubawka. Przypomnijmy, że poseł lobbuje także ostatnio za utworzeniem połączeń osobowych pomiędzy Legnicą a Głogowem. Czy okażą się tak samo mało popularne, jak pociąg do Warszawy? 

Jedynymi dalekobieżnymi połączeniami, jakie będą odjeżdżać z legnickiego dworca kolejowego, pozostaną: pociąg ekspresowy „Wawel” relacji Wrocław Główny – Hamburg (możemy nim również dojechać do stolicy, tylko że niemieckiej) oraz Regioekspresy (pociągi pośpieszne) do Drezna. Te ostatnie będą także jedynymi składami Przewozów Regionalnych, jakie po niedzielnych zmianach będą kursowały pomiędzy Legnicą a Wrocławiem. Wszystkie pozostałe kursy przejmą Koleje Dolnośląskie. Co ciekawe, KD od niedzieli uruchomią swój pociąg osobowy pod nazwą... „Łużyce”. Oczywiście nie będzie to pociąg do Krakowa, jak likwidowane właśnie „Łużyce” Przewozów Regionalnych. Nazwę taką zyska późnowieczorny kurs z Wrocławia do Węglińca przez Legnicę. Szczegółowy rozkład jazdy ważny od najbliższej niedzieli jest już dostępny na stacjach, w wyszukiwarkach połączeń (http://rozklad-pkp.pl) oraz w formie przystępnej do druku w serwisie WWW zarządcy torów – spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (http://plk-sa.pl).

(DZ (lca.pl))

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%