Zamknij
Ważne

Zadbaj o właściwą pozycję za kierownicą

WP(lca.pl) 06:42, 21.07.2016
Skomentuj

Jak bezpiecznie ustawić zagłówki, fotel, lusterka oraz pasy, aby podróż była bezpieczna? Jak trzymać kierownicę? Sprawdź, jaka pozycja za kierownicą jest dla ciebie bezpieczna.

Każdy kierowca jeździ, jak mu wygodnie. To prawda. Natomiast prawdą jest również, że pozycja przyjmowana za kierownicą, może być mniej lub bardziej bezpieczna. Tego uczą się kandydaci na kierowców podczas kursów i często o tym zapominają, kiedy już dostaną swój upragniony magiczny papierek, uprawniający do prowadzenia wymarzonego pojazdu.

Zaczynamy od ustawienia fotela
Po pierwsze, ustaw siedzisko tak, by widzieć to, co dzieje się przed maską. Twoje plecy powinny na całej długości opierać się fotel. Zapewniając odpowiednie oparcie dla naturalnych krzywizn kręgosłupa unikniesz zmęczenia fizycznego i bólu pleców. Równocześnie łatwiej wówczas kontrolujesz równocześnie to, co dzieje się na drodze oraz kierownicę i dźwignię biegów. Bezpiecznie manewrujesz wówczas, gdy nie musisz opierać się o kierownicę czy zapierać nogami, a cały twój ciężar spoczywa w fotelu. Możesz wtedy stabilnie i bez problemów korzystać ze sprzęgła, hamulca czy gazu. Twoja pięta powinna stabilnie opierać się o podłogę, a nie wisieć w powietrzu. Kolano powinno być lekko ugięte, aby zachować rezerwę wyprostu nogi na wypadek mocniejszego dociśnięcia hamulca w czasie nagłej konieczności. Kolana nie powinny dotykać deski rozdzielczej, gdyż utrudnia to w znacznym stopniu wykonanie manewrów, zwiększa też ryzyko poniesienia obrażeń nóg podczas wypadku.

Po drugie – ustaw prawidłowo zagłówek.
Oparcie dla głowy to nie tylko wygoda w czasie podróży. Górna krawędź zagłówka powinna sięgać niemal do czubka głowy. Wyregulowane zagłówki powinni mieć wszyscy podróżujący. Dlaczego? Zagłówek chroni potylicę oraz podstawę czaszki w momencie uderzenia, kiedy głowa odskakuje do tyłu. Dla czaszki może być groźne już uderzenie z prędkością 30 / 40 kilometrów na godzinę w tył twojego auta, a wiadomo, z uszkodzeniami kręgosłupa żartów nie ma.

Zadbaj również o właściwe ustawienie lusterek. We wstecznym lusterku powinieneś widzieć całą tylną szybę auta. W bocznym powinieneś widzieć boczny pas ruchu i kawałek własnego auta. Zwróć uwagę na ustawienie lusterek, bo dzięki temu ograniczysz zakres tzw. martwego pola, w którym nie widzisz tego, co dzieje się na pasie obok.

Po trzecie – chwyć prawidłowo kierownicę
Kierownica nie może być od ciebie odsunięta zbyt daleko. Z kolei za bardzo przysunięta do twojego ciała staje się przyczyną większych obrażeń w momencie wypadku. Niebezpieczna dla rąk staje się tu wybuchająca poduszka powietrzna. Sprawdź, czy układasz na kierownicy ręce lekko ugięte w łokciach, a nadgarstki układają się swobodnie na górnej krawędzi kierownicy. Prawidłowa pozycja kierownicy powinna umożliwić Ci delikatne zginanie łokci w trakcie wykonywania manewrów. Również chwyt kierownicy jest ważny. Najbezpieczniejszym, optymalnym jest pozycja rąk na kierownicy „za piętnaście trzecia”, kiedy to kierownica stanowi jakby odbicie zegara. Nie powinieneś trzymać kierownicy podchwytem lub krzyżując ręce. Również manewr skręcenia kierownicy nie powinien wyglądać tak, jakbyś ją pchał, ale tak, jakbyś ciągnął za ręką. Cały ruch powinien być płynny i niewymuszony.

Po czwarte – zapnij pasy
Pasy niby rzecz pospolita. Każdy zapiąć umie. Tymczasem warto wiedzieć, że prawidłowo zapięty pas musi być maksymalnie dociągnięty do ciała, przylegać ciasno do brzucha w dole. Nie wolno zapinać pasa pod pachą. Grozi to uszkodzeniem obojczyka i żeber w czasie wypadku. Pas zapięty na ramieniu może się wysunąć w czasie uderzenia, a umieszczony na szyi może poddusić lub rozciąć ciało w miejscu, w którym przylega.

 

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez firmę http://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl zajmującą się transportem pojazdów i maszyn oraz pomocą drogową w Poznaniu.
(WP(lca.pl))

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%