Wiesz, po czym poznać stan amortyzatorów? Jak zorientować się, że amortyzatory w twoim aucie dożywają kresu swoich dni? Podpowiadamy, jakie nowe amortyzatory wybrać.
Amortyzatory służą do tłumienia i eliminowania, pochłaniania drgań, występujących w aucie podczas pokonywania nierówności. W czasie pracy amortyzator robi się gorący, zamieniając energię mechaniczną w energię cieplną, co tylko świadczy o tym, jak bardzo intensywnie musi pracować podczas jazdy. Niesprawne amortyzatory powodują, że auto gorzej się prowadzi, że buja się na nierównościach, nierówne zużywają się opony.
Rodzaje amortyzatorów samochodowych
Stan amortyzatorów sprawdza się podczas badania technicznego auta. Jednak nie jest to badanie miarodajne ze względu na słabą dokładność.
Droższe amortyzatory gazowe mają bardziej skomplikowaną budowę. I “gazowe” to one są głównie z nazwy, bo jednak znajduje się w ich również olej, a ich nazwa powinna brzmieć “gazowo - olejowymi”. Jeśli producent przewidział dla auta amortyzatory gazowe, to specjaliści polecają, aby przy nich pozostać, bo do ich wysokiej jakości dostosowano pozostałe elementy zawieszenia. Jeśli kryterium jest tylko cena, to warto sięgnąć po amortyzatory olejowe, które szybciej się zużywają, ale są też bardziej komfortowe.
Dobór odpowiedniego amortyzatora
Amortyzatory to element, który producenci samochodów zamawiają u dostawców. Jak znaleźć amortyzator do twojego auta? Sprawdź, kim jest producent amortyzatorów, które masz zamontowane i wybierz sobie element z jego oferty. Kupując niedrogie zamienniki, musisz wiedzieć, że ich żywotność może być mocno ograniczona. Zestaw markowy powinien wytrzymać od 120 do150 tys.km a podróbka od 40 do 60 tys.km. Należy uważać na azjatyckie podróbki miernej jakości, a także pamiętać, że nie wolno mieszać dwóch typów amortyzatorów. Albo na wszystkich osiach są gazowe, lub olejowe, nigdy pomieszane.
Po czym poznać, że amortyzatory twojego auta się kończą?
Na polskich szosach żywotność amortyzatorów sięga 50 do 60 tysięcy km, a najczęściej dostrzega się wyciek oleju na skutek zużycia manszet, czyli uszczelnień, zużycie gładzi cylindra lub tłoka amortyzatora. Pojawiają się szmery górny łożysk, a podczas kręcenia kierownicą podczas postoju pojawiają się podejrzane szmery. Stukanie na nierównościach świadczy o uszkodzeniu mocowania amortyzatora. Pamiętać trzeba o tym, że amortyzatory zawsze wymienia się parami.
Kontrola sprawności amortyzatorów bywa myląca, a na wynik testu ma wpływ tak wiele zmiennych, że trudno mówić tu o obiektywnych badaniach. Wpływ mają tu zarówno ogólna kondycja układu jezdnego, ciśnienie w oponach oraz faktyczny, rzeczywisty stan amortyzatorów. Badania amortyzatorów powinno się robić regularnie, w specjalistycznym warsztacie, wyposażonym w odpowiedni sprzęt. Profesjonalny sprzęt do badania i diagnozy amortyzatorów, powinien uwzględniać układ jezdny danego modelu pojazdu oraz jego wersję silnikową.
Pamiętaj, że na naszych drogach 5 tysięcy kilometrów wystarczy, aby auto i jego amortyzatory mocno straciły na sprawności.
Autor artykułu: Artykuł został przygotowany przez warsztat blacharsko-lakierniczy Auto-Serwis Wacholc z Koszalina - autowacholc.pl |
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz