Istnieją dwie podstawowe metody renowacji felg samochodowych - metoda na mokro i metoda na sucho. Obie mają swoich zwolenników i przeciwników. Na czym polegają i kiedy poszczególne metody znajdują swoje zastosowanie?
Metoda na suchoW przypadku renowacji felg samochodowych metodą na sucho stosuje się przy niej malowanie proszkowe. Uzyskiwana dzięki temu powłoka ma wysoką odporność na ścieranie i trwałość, która przedłuża jej ogólną żywotność.
Za wadę malowania proszkowego felg przy dokonywaniu ich renowacji w warsztacie uznaje się niedostateczne warunki dla prawidłowego przeprowadzenia tego procesu. W efekcie malowanie proszkowe jest mało skuteczne i nie ma możliwości uzyskania blasku takiego, jak przy podobnych procesach przeprowadzanych w warunkach fabrycznych. W przypadku malowania proszkowego najczęściej będzie można uzyskać felgi w kolorze srebrzystym lub srebrzysto-białym. Inne kolory da się uzyskać, ale renowacja felg na sucho będzie wówczas sporo kosztować.
Natomiast w przyzwoitej cenie odnowimy nasze stare felgi, malując je proszkowo. Będzie to na pewno znacznie tańsze niż malowanie lakierem na mokro.
Przy malowaniu proszkowym w pierwszej kolejności należy dokładnie oczyścić felgę z każdego rodzaju zabrudzeń, następnie szlifuje się ją za pomocą piaskowania, czyli ścierania metalu drobnym ścierniwem zmieszanym z cieszą, podawanym na powierzchnię felgi pod wysokim ciśnieniem sprężonego powietrza. Potem felgę pokrywa się specjalnym proszkiem, który wygrzewa się w piecu w wysokiej temperaturze do 210 stopni Celsjusza.
Malowanie na mokroMetoda renowacji felg na mokro także ma wiele atutów, przede wszystkim to, że pozwala na uzyskanie w zasadzie dowolnego efektu wizualnego i daje możliwość malowania na różne kolory. Podczas pokrywania felgi farbą można przy okazji usunąć powierzchowne uszkodzenia metalu, przywracając mu nie tylko dawny wygląd, ale i większą trwałość, bowiem warstwa lakieru umieszczona na feldze przy zastosowaniu metody mokrej będzie miała podobną trwałość, jak lakier na karoserii.
Metoda mokra uodparnia felgę na negatywny wpływ czynników zewnętrznych. Wykazuje ona wyższą odporność na zarysowania, czy uszkodzenia kamieniami oraz otarcia o krawężniki, ale nie tak wysoką, jak felgi malowane proszkowo.
Wadą metody renowacji felg na mokro jest ich wysoka kosztochłonność i niski stosunkowo czas utrzymywania się dobrego efektu wizualnego.
Przy malowaniu na mokro felg przeznaczonych do renowacji, również należy je oczyścić, a później nanieść warstwę podkładową i zaszpachlować oraz zeszlifować drobne ubytki i rysy. Potem nakłada się na felgę kolejne warstwy lakieru.
Co wybrać?Malowanie felg nie będzie polecane w przypadku aut terenowych, które często poruszają się po kamienistych czy żwirowych drogach, gdzie nie trudno o uszkodzenie lakieru i czynność renowacji felg na mokro będzie trzeba powtarzać i ponownie nanosić lakier na felgę. Ta metoda będzie jednak bardzo dobra, jeśli chcemy tuningować nasze auto, a obecnie dysponujemy podniszczonymi felgami i nie stać nas na zakup nowych. O ile są w dobrym stanie technicznym, czyli nie są pokrzywione, można je pomalować na mokro na dowolny kolor.
Jeśli posiadamy mocno zabrudzone, skorodowane, zadrapane i ogólnie zniszczone powierzchownie felgi, przywrócimy im dawny blask dzięki malowaniu proszkowemu, o ile zostanie ono wykonane zgodnie z zasadami sztuki lakierniczej. Odnowione felgi będą lśniły i dodawały uroku każdemu autu. Staną się eleganckim dodatkiem do odnowionego lakieru i nowych opon. Powłoka lakieru uzyskana metodą malowania proszkowego jest bardzo trwała, dlatego będzie ona odporna na uderzenia kamyków, żwiru czy nawet kamieni.
W porównaniu z nią metoda malowania na mokro jest znacznie mniej trwała, ale za to daje szerokie możliwości dostosowania kolorystyki felg do indywidualnych wymagań klienta. Warstwa lakieru jest bardzo cienka, dlatego zachowuje się naturalne krzywizny czy ostre elementy felg. Polecana będzie w przypadku felg aluminiowych. Felgi stalowe lepiej i odnawiać z wykorzystaniem proszkowej metody renowacji.
Motochemia.pl Autorem artykułu jest redakcja sklepu internetowego Motochemia specjalizującego się w sprzedaży artykułów motoryzacyjnych takich jak chemia, akcesoria, kosmetyki, oleje i części samochodowe |
0 0
Jam mam stalowe felgi. Są trochę zardzewiałe ale by je malować i jeszcze za to płacić .... o nie. Alu-felgi to marzenie każdego Mam nadzieję że mikołaj mi je zamieni na gwiazdkę. Stanie się cud bo przecież wierzymy w cuda
Mikołaju - zapisz sobie bo zapomnisz. Jak będziesz wymieniał felgi to wymień moją skodzinę octavię na coś fajniejszego w czym nie pęka blok silnika !
0 0
Kilkuletnie felgi aluminiowe używane na polskich drogach .. nadają się tylko na złom.
A jak kogoś nie ma kasy na wymianę alufelg po przebiegu 50 - 100 tys. ( zleży po czym się porusza) ... to proponuję niezawodne felgi stalowe i wysoki profil opony.
0 0
Na ulicy żołnierzy drugiej armii wojska polskiego tuż przy skrzyżowaniu z ul Moniuszki wysokie krawezniki z granitu w dodatku z ostrymi krawędziami. I jak tu zrobić korytarz ratunkowy dla służb ratunkowych? No chyba że ktoś chce ryzykować uszkodzeniem felg albo opon. Powinni sfrezować krawędzie tych krawężników.
0 0
Gdzie w legnicy mogę wyprostować felgi?
0 0
A może po prostu lepiej byłoby kupić nowe felgi? Moim zdanem to jest najlepsze możliwe rozwiązanie ;) Zastnawiam się obecnie, czy np. coś stąd byłoby ok http://ladnefelgi.pl Co na ten temat myślicie?
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz