Maszyny budowlane należą do niezwykle kosztownych pojazdów. Najczęściej eksploatuje się je w systemie wielogodzinnej, codziennej pracy, niezależnie od panujących warunków atmosferycznych. Oczekuje się od nich niezawodności, jednak nie można zapominać o przeglądach technicznych. Bez nich awaria pojawia się niespodziewanie i krzyżuje plany związane z realizacją prac budowlanych w określonym terminie. Opóźnienia i naprawa generują koszty, stres i nerwy – można ich uniknąć, dbając o okresowe przeglądy maszyn budowlanych.
Okresowa diagnostyka maszyn budowlanych – jak ją zaplanować?
Najczęściej przegląd maszyn zleca się wtedy, gdy dany sprzęt przepracował określony czas, po którym wskazane jest przeprowadzenie diagnostyki. By wiedzieć dokładnie, na kiedy przypada termin przeglądu, należy kontrolować stan licznika. Ważne jest to, by takim monitoringiem zajmowała się jedna konkretna osoba. Przeważnie jest to operator, który użytkuje daną maszynę. Wyznaczony operator dysponuje odrębnym narzędziem, pozwalającym rejestrować kolejne terminy przeglądów, a także aktualny stan licznika wypracowanych godzin na danej maszynie.
W przypadku, kiedy w danej firmie nie postępuje się w taki sposób, w dalszym ciągu to operator dba o to, by informować o zbliżającym się terminie przeglądu. Zamiast rejestru i licznika, posługuje się w takiej sytuacji obliczeniem matematycznym. Polega ono na przypisaniu danej maszynie określonej liczby godzin, po wypracowaniu których warto przeprowadzić diagnostykę.
Zatem, jeśli na przykład sprawdza się stan techniczny maszyny co każde 250 godzin, trzeba uwzględnić wielokrotność tej liczby. Bierze się pod uwagę wszystkie przeglądy, które zostały wykonane od momentu, gdy określony pojazd stał się jedną z eksploatowanych maszyn w danej firmie budowlanej. Jeśli dotychczas przeprowadzono na przykład trzy przeglądy techniczne, należy pomnożyć liczbę 250 razy cztery, by wiedzieć, kiedy wskazana jest kolejna okresowa diagnostyka.
Okresowa diagnostyka maszyn budowlanych – kiedy ją zlecić?
Właściciel firmy budowlanej może również powierzyć zadanie monitoringu maszyny pod kątem okresowej diagnostyki innemu pracownikowi. Jeśli więc nie operatorowi, to osobie, która zajmuje się raportowaniem pracy uprawnionych do obsługi określonych maszyn budowlanych. Wyznaczony pracownik może być również odpowiedzialny za monitorowanie stanu liczników wszystkich maszyn budowlanych użytkowanych w firmie, w czym pomocne są narzędzia dostępne online.
W przypadku, kiedy licznik został wymieniony i nie można również oprzeć się na informacjach zawartych w książce maszyny z uwagi na to, że nie jest ona prowadzona na bieżąco, pomocne pozostają określone systemy komputerowe. Producent maszyny korzystający z takiego narzędzia może w sposób automatyczny przesłać informację do firmy budowlanej, która zakupiła dany pojazd, o zbliżającym się terminie przeglądu okresowego. Takie praktyki są jednak wciąż bardzo rzadkie.
Chcąc więc zlecić przegląd techniczny bez dokładnych informacji dotyczących faktycznego stanu danej maszyny, najlepiej zdecydować się na jak najszerszą diagnostykę. W ten sposób uda się wykryć wszelkie zużyte elementy i drobne usterki zanim dojdzie do groźniejszej awarii.
Ile kosztuje przegląd maszyn budowlanych?
Przegląd maszyn budowlanych cena ma duże znaczenie dla właściciela określonego pojazdu budowlanego, który ma zostać poddany diagnostyce. Koszty związane z przeglądem mogą być różne w zależności od tego, z usług jakiej firmy się skorzysta.
Na cenę przeglądu składa się liczba przepracowanych godzin przez daną maszynę. Istotny jest także dystans, jaki fachowiec musi pokonać, by dotrzeć do miejsca, w którym można przeprowadzić diagnostykę wyeksploatowanego pojazdu. Im więcej jest przepracowanych godzin i im dłuższa trasa do przejechania, tym koszty będą większe. Przykładowo za przegląd eksploatacyjny fachowiec może oczekiwać zapłaty w granicach około 600 zł netto za jedną godzinę swojej pracy.
Kiedy sprawdza się mobilny serwis maszyn budowlanych?
W sytuacji, kiedy niezbędny jest serwis maszyn budowlanych, warto w pierwszej kolejności rozważyć mobilne usługi firm naprawczych. To wariant, który ma wiele zalet. Przede wszystkim nie trzeba martwić się o to, jak przetransportować niedziałającą maszynę do warsztatu.
Można także liczyć na to, że naprawa pojazdu nie potrwa długo i po niej będzie gotowy do dalszej, wymagającej pracy. Oczywiście, by mieć pewność, że taki serwis jest na wysokim poziomie, należy zatrudnić doświadczoną i renomowaną firmę. Fachowcy wymienią zużyte i zniszczone elementy i dokładnie sprawdzą, czy po takich działaniach maszyna działa prawidłowo.
Jednak przed przystąpieniem do usuwania usterek, przeprowadzają rozpoznanie, czy powstałe awarie uda się naprawić poza warsztatem. Jeśli nie, wtedy uszkodzone elementy zabierają ze sobą i naprawiają ją przy użyciu specjalistycznego sprzętu.
Usługi mobilne w wielu przypadkach pozwalają na przywrócenie maszynie pełnej sprawności do działania. Pomimo tego, że naprawy dokonuje się poza warsztatem, jest ona tak samo profesjonalna i złożona, jak wówczas, gdy wykonuje się ją w firmie serwisowej.
Jak często przeprowadza się kapitalny remont maszyn budowlanych?
Podobnie, jak w przypadku przeglądów technicznych, teki generalny remont przewiduje się z dużym wyprzedzeniem, uwzględniając wypracowaną liczbę godzin przez określony pojazd. Z uwagi na to, że taka naprawa związana jest z wymianą wielu elementów, powinna być przeprowadzana raz w roku lub rzadziej. Jednak częstotliwość takich napraw zależy od poziomu wyeksploatowania maszyny i warunków, w jakiej była użytkowana.
Inne informacje i aspekty, jakie warto uwzględnić, planując generalny remont, to:
- instrukcja techniczno-ruchowa,
- możliwe zagrożenia wynikające np. z warunków, w jakich użytkuje się dany pojazd,
- przestrzeganie zasad określonych w Instrukcji Bezpiecznego Wykonywania Robót Budowlanych.
Kapitalny remont pojazdów budowlanych czy zakup nowej maszyny?
Przeważnie właściciel mocno wyeksploatowanej maszyny budowlanej decyduje się na jej kapitalny remont. Dzieje się tak dlatego, ponieważ jest to zwykle bardziej opłacalne rozwiązanie, niż zakup nowego pojazdu danego typu.
Warto jednak mieć świadomość, że taki remont wiąże się nie tylko z wymianą uszkodzonych elementów, ale również ze stworzeniem zupełnie nowych. Taki serwis jest więc kosztowny i czasochłonny, ale też i korzystny. Po nim maszyna budowlana działa bowiem tak, jakby dopiero została kupiona.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz