Przekładnia to mechanizm, który znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach: w samochodach, maszynach, a nawet w małych urządzeniach elektrycznych. Są one odpowiedzialne za przenoszenie mocy lub, w zależności od typu, za zwiększanie przełożenia w celu uzyskania np. wyższego momentu obrotowego. Jednocześnie przekładnie są bardzo wytrzymałymi komponentami ze względu na ich trudne warunki pracy. Wyjaśniamy, jak one działają i w jakich obszarach są stosowane.
Czym są przekładnie i jak działają?Przekładnia zębata to rodzaj mechanicznej przekładni, w której moment obrotowy jest przenoszony za pośrednictwem połączonych ze sobą kół zębatych. Przekładnie służą do przenoszenia mocy pomiędzy wałami czynnymi i biernymi. Proces ten odbywa się poprzez zmianę prędkości obrotowej wału napędowego. Krótko mówiąc, jest to kwestia przeniesienia momentu obrotowego ze źródła do odbiorcy.
Przekładnie ślimakowe to rodzaj przekładni z wałami prostokątnymi, gdzie przekładnia ślimakowa przypomina wirnik śrubowy z gwintem w kształcie trapezu. Współpracuje ona ze ślimacznicą, która jest przekładnią wklęsłą o przekroju wzdłużnym i zębach walcowych. Przekładnia ślimakowa może wytrzymać większe obciążenia, a powierzchnia styku jest liniowa. Przy odpowiednich parametrach przekładnia ślimakowa może być mechanizmem samohamownym.
Łatwo zatem dojść do wniosku, że precyzja wykonania tych elementów odgrywa kluczową rolę, a na zmmborkowscy.pl można znaleźć między innymi wysokiej jakości przekładnie zębate i ślimakowe. Kolejnym ważnym aspektem są parametry wykorzystywane do pomiaru pracy przekładni. O przełożeniu geometrycznym mówimy wtedy, gdy ich wielkość jest określona przez wielkość koła zębatego. Przełożenie kinetyczne jest określane przez parametry dwóch prędkości obrotowych, wału czynnego i biernego. Przełożenie dynamiczne jest obliczane przy użyciu parametrów przełożenia kinetycznego.
W jakich gałęziach przemysłu stosowane są przekładnie zębate i ślimakowe?Przekładnie zębate są stosowane w wielu różnych gałęziach przemysłu, od farmacji, przez budownictwo, po rolnictwo. Są one stosowane w szerokiej gamie urządzeń mechanicznych.
Do wyboru są przekładnie jednostopniowe, tzn. takie, w których para kół współpracuje ze sobą, oraz przekładnie wielostopniowe ze współpracą szeregową. W tym ostatnim przypadku, przekładnie mogą być stopniowane poprzez zwiększenie lub zmianę liczby zębów. Zębatka może pracować z listwą zębatą – wtedy mówimy o zmianie ruchu obrotowego w posuwisty.
Najciekawszym rozwiązaniem jest zastosowanie przekładni ślimakowej. Stosuje się je w celu uzyskania większego momentu obrotowego, np. o przełożeniu 100:1. Stosuje się je w urządzeniach rozdzielających, takich jak rozdzielacz, napęd stołu frezarskiego lub układ kierowniczy samochodu. Daje to efekt lekkości, np. przy skręcaniu kierownicą, nawet gdy dotyczy to dwóch gumowych opon przyciskanych całą masą pojazdu do podłoża.
0 0
Właściwie to fajna ta przekładka. Jak będę w oszonie to kupie jedną na zapas.
0 0
"przenoszenie mocy"! XD
i niech moc będzie z autorem tych bzdur.
0 0
Zamiast pisać jakiś przydługi tekst, wypadało zaprezentować rysunki albo krótki film.
Podejrzewam, że pisał jakis humanista, bo technik podszedłby do tematu inaczej.
0 0
[quote="Gość"]"przenoszenie mocy"! XD
i niech moc będzie z autorem tych bzdur.[/quote]
:)
0 0
[quote="Gość"][quote="Gość"]"przenoszenie mocy"! XD
i niech moc będzie z autorem tych bzdur.[/quote]
:)[/quote]
Rozwińcie tę "myśl" :)
0 0
są "układy przenoszenia napędu", a nie "mocy"!
TRYBISZ? :)
0 0
[quote="Gość"]są "układy przenoszenia napędu", a nie "mocy"!
TRYBISZ? :)[/quote]
https://www.ebmia.pl/wiedza/porady/mech ... chaniczne/
poczytaj... może zatrybisz...
Podpowiem:
"Aby móc jednocześnie zmieniać parametry przenoszonej mocy, elementy te muszą wykazywać się różną wielkością, określaną najczęściej na podstawie ich średnicy lub liczby zębów (w przypadku przekładni zębatych). Poniżej podział przekładni zaproponowany przez Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
choć wątpię... byś trybił...
0 0
Tylko prawdziwy mechatronik po studiach wie coś tam na ten temat.
0 0
[quote="Gość"][quote="Gość"]są "układy przenoszenia napędu", a nie "mocy"!
TRYBISZ? :)[/quote]
https://www.ebmia.pl/wiedza/porady/mech ... chaniczne/
poczytaj... może zatrybisz...
Podpowiem:
"Aby móc jednocześnie zmieniać parametry przenoszonej mocy, elementy te muszą wykazywać się różną wielkością, określaną najczęściej na podstawie ich średnicy lub liczby zębów (w przypadku przekładni zębatych). Poniżej podział przekładni zaproponowany przez Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
choć wątpię... byś trybił...[/quote]
No i gdzie tam masz te "układy przenoszenia mocy"? Ty głupi jesteś czy się zgrywasz?