Po ponad 20 latach bezruchu i 4 latach intensywnych prac, lokomotywa SP42-001 wyruszyła na swoją pierwszą jazdę z historycznymi wagonami pasażerskimi. Wydarzenie to przyciągnęło kilkadziesiąt osób, które "uzbrojone" w aparaty fotograficzne, wzięły udział w inauguracyjnej wycieczce z Wrocławia do Legnicy i z powrotem.
W kwietniu bieżącego roku spalinowóz przeszedł jazdę próbną i otrzymał wszystkie dopuszczenia do ruchu. Lokomotywa została odrestaurowana, a jej malowanie przywrócono do historycznej wersji z czasów jej codziennej służby. Seria SP42, zrodzona z legendarnej "Stonki" SM42, powstała w 1969 roku. Lokomotywy tej serii były wykorzystywane do prowadzenia pociągów pasażerskich i wyposażone w kocioł grzewczy WB-5, co sprawiło, że nazywano je "kociołkami".
SP42-001, jako pierwsza przedstawicielka serii, ma bogatą historię, w tym najdłuższe stacjonowanie w Legnicy. Lokomotywa zamknęła połączenie do Karpacza z pociągiem pasażerskim w 2000 roku. Planuje się, że po rewitalizacji linii nr 340, lokomotywa ponownie pojawi się na trasie, organizując specjalne przejazdy.
Trasa inauguracyjnej podróży prowadziła przez miejsca, gdzie lokomotywy serii SP42 można było spotkać w ich codziennej pracy. Historyczny skład wyjechał z Wrocławia Głównego i przejechał przez Środę Śląską, Malczyce, Legnicę i Miłkowice, docierając do Rokitek. Na każdej stacji czekały na uczestników niespodzianki, w tym zwiedzanie stacji Malczyce oraz oprowadzanie po Legnicy, dawnym "domu" SP42-001.
W Rokitkach podróżni mieli okazję podziwiać elementy dawnej infrastruktury kolejowej, w tym semafory kształtowe oraz wieżę ciśnień. W składzie pociągu znalazł się także historyczny wagon "Bautzen 84" w oliwkowym malowaniu, wypożyczony od firmy ALS s.c.
W drodze powrotnej do Wrocławia Głównego skład przejechał przez Jawor, Rogoźnicę, Strzegom oraz Jaworzynę Śląską. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć historyczną sygnalizację kształtową w Rogoźnicy oraz jeden z najstarszych dworców kolejowych w Strzegomiu. Jaworzyna Śląska, miasto powstałe dzięki kolei, również była ważnym punktem na trasie.
Skład pociągu obejmował SP42-001, wagon kuszetka, wagon salonka (z lat 1976-77) oraz "Bautzen 84" (budowany w latach 1978 oraz 1984-85 w Görlitz i Bautzen). Podróż była nie tylko okazją do przeżycia niezwykłej przygody, ale także do przypomnienia historii i dziedzictwa polskiej kolei.[FOTORELACJA]20543[/FOTORELACJA]
[WIDEO]16169[/WIDEO]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz