Zamknij

Jaka przyszłość czeka branżę logistyczną i transport?

Artykuł PartneraArtykuł Partnera 18:01, 14.10.2024 Aktualizacja: 18:02, 14.10.2024
Skomentuj

Firmy, które podejmą wyzwanie i skutecznie wdrożą innowacyjne rozwiązania w obszarach transportu towarów i logistyki, zyskają istotną przewagę konkurencyjną na dynamicznie zmieniającym się rynku. Rozwiązania umożliwiające automatyzację procesów czy planowanie tras pozwolą lepiej odpowiadać na zmieniające się oczekiwania klientów, zwiększać efektywność operacyjną oraz ograniczać negatywny wpływ na środowisko.

Rozwój pojazdów elektrycznych

Coraz większą rolę w branży transportowej odgrywają pojazdy elektryczne, a dokładniej strategie stopniowego wdrażania pojazdów z napędem elektrycznym. Choć udział tych aut wciąż jest niewielki, wiele firm nadal zapowiada inwestycje w tego typu rozwiązania. Analitycy wskazują jednak, że przełom w masowej elektryfikacji flot pojazdów użytkowych nastąpi dopiero w perspektywie średnioterminowej. Według raportu Cambridge Econometrics i Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska, pełna konkurencyjność e-vanów i e-ciężarówek w porównaniu do aut spalinowych będzie możliwa najwcześniej w 2025 roku, a pojazdów na ogniwa paliwowe – w 2030 roku.

Ważne dla przyśpieszenia tego procesu będą inwestycje w rozwój technologii (akumulatory, infrastruktura ładowania, ogniwa paliwowe) oraz wprowadzenie regulacji prawnych, które będą skutecznie wspierać dekarbonizację sektora transportu drogowego. Wyzwaniem będzie też stworzenie infrastruktury ładowania w trakcie pokonywania długich tras. Już dziś na potrzeby optymalizacji tras i identyfikowania miejsc parkingowych, które zapewniają optymalne warunki dla kierowców i bezpieczeństwo przewożonego ładunku, przewoźnicy wdrażają SNAP Parking, rozwiązanie, o którym więcej przeczytasz na stronie: https://www.snapacc.com/.

Dążenie do zrównoważonego rozwoju

Jednym z trendów, który będzie wyznaczał kierunek rozwoju branży transportowej, jest dążenie do zrównoważonego rozwoju. Rosnąca presja ze strony inwestorów, regulatorów i samych konsumentów wymusza na firmach podejmowanie konkretnych działań na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko.

Oprócz inwestycji w pojazdy elektryczne firmy poszukują również innych rozwiązań, które pozwolą im zredukować emisję CO2 i zmniejszyć ślad węglowy. Przykładem jest wykorzystanie technologii monitorujących zachowanie kierowców na drodze, która pozwala nie tylko ograniczyć zużycie paliwa, ale również zmniejszyć koszty związane z konserwacją pojazdów.

Ponadto coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na przeniesienie części łańcucha dostaw bliżej rynków docelowych, ograniczając w ten sposób liczbę przejechanych kilometrów. Takie podejście, połączone z cyfryzacją procesów, m.in. optymalizacją tras, pozwala osiągnąć znaczące oszczędności i zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko.

Wdrażanie innowacyjnych, zrównoważonych rozwiązań staje się wyznacznikiem konkurencyjności w branży transportowej. 

Optymalizacja dostaw

Rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie szybkości i wygody dostaw stanowią kolejne istotne wyzwanie dla branży. Tradycyjny model łańcucha dostaw, oparty na przesyłkach od producentów do magazynów i dalej do sklepów stacjonarnych, ustępuje miejsca bezpośrednim dostawom do klienta.

Trend ten został znacząco przyspieszony przez rozwój handlu elektronicznego. Według danych udział e-commerce w rynku wzrósł o 14,2% w kwietniu 2024 r. w porównaniu do kwietnia poprzedniego roku, a prognozy przewidują, że jego wartość może osiągnąć 192 mld zł do 2028 roku. Oferty specjalne, takie jak podczas Black Friday, biją rekordy popularności, a coraz więcej konsumentów decyduje się na zakupy online zamiast w sklepach stacjonarnych.

Dla firm logistycznych oznacza to konieczność poszukiwania bardziej efektywnych i zrównoważonych metod realizacji dostaw. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, autonomicznych pojazdach, giełdach transportowych czy crowdsourcingu mogą pomóc w ograniczeniu kosztów i negatywnego wpływu na środowisko. Przedsiębiorcy, którzy skutecznie zoptymalizują ten etap łańcucha dostaw, zyskają znaczącą przewagę i będą w stanie lepiej odpowiadać na zmieniające się oczekiwania klientów.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%