„Granice srebrnych przestrzeni. Polska biżuteria II połowy XX wieku” to wystawa w ramach Legnickiego Festiwalu SREBRO, ale nieco odbiegająca konwencją od supernowoczesnego designu, jaki oglądamy na pozostałych ekspozycjach.


Po pierwsze, to jedyna wystawa tegorocznego SREBRA o takiej wartości historycznej. Można obejrzeć na niej prace wykonane przed 60 laty, zarówno w powojennych spółdzielniach rzemieślniczych, jak i w pierwszych pracowniach autorskich. Po drugie, to unikatowa kolekcja prywatna, bo stworzyła ją znakomita badaczka i znawca przedmiotu – pani prof. Irena Huml. Z wykształcenia jest ona historykiem sztuki, od przeszło 40 lat zajmuje się złotnictwem, a od ponad 30 związana jest z legnickim SREBREM jako autorka tekstów krytycznych, juror, konsultant programowy i moderator sesji naukowych. Za swoje zasługi dla miasta i kultury otrzymała odznakę Zasłużony dla Legnicy.
Wspomniane zestawienie prac wykonanych przez indywidualnych twórców z przedmiotami pochodzącymi z „cepeliowskich” spółdzielni, prywatnych warsztatów rzemieślniczych, państwowych przedsiębiorstw jest lekcją historii złotnictwa w pigułce i doskonale obrazuje zmianę nie tylko na polu artystycznym czy designerskim, ale – przede wszystkim – w obszarze kultury. Widz ma okazję samodzielnie prześledzić jak zmieniały się trendy, jak realia polityczne odbijały się w pracy twórczej, jak ewoluowali artyści, którzy po latach początków w przemysłowych wytwórniach musieli usamodzielnić się, by odnaleźć się w realiach gospodarki wolnorynkowej – mówią organizatorzy.

Składająca się z ponad 300 eksponatów wystawa jest cenna nie tylko z uwagi na swoją skalę i zawartość merytoryczną czyli wysoką estetyczną jakość prac lecz, nade wszystko, jako świadectwo tamtych czasów: taką biżuterię nosiły kiedyś Polki! Wystawa potwierdza wysoki poziom polskich projektantów biżuterii, działających w niełatwych okolicznościach, a jednocześnie ukazuje nadzwyczaj skromne możliwości techniczne ówczesnych producentów.
Dopełnieniem ekspozycji jest katalog, który na ponad 70 stronach dokumentuje w kolorze wszystkie prace z wystawy i zawiera tekst wprowadzenia prof. Huml (w cenie 15 zł; do nabycia w miejscu ekspozycji – Muzeum Miedzi, a także w Galerii Sztuki).
Ta i inne wystawy Legnickiego Festiwalu SREBRO czynne są do 12 czerwca, od wtorku do niedzieli w Galeriach: Srebra pod Przepiórczym Koszem, Ring, Awans, Satyrykon, Muzeum Miedzi i LCK. Natomiast wystawy MKSZ SEXY oraz Ramona p. Cuyàsa prezentowane w Galerii Sztuki czynne będą do końca czerwca. Zapraszamy.

Irena Huml – prof. dr hab., historyk sztuki i krytyk. Autorka ok. 500 studiów, artykułów, recenzji w krajowych i zagranicznych czasopismach fachowych, wstępów do katalogów wystaw. Autorka książek: „Polska Sztuka Stosowana XX wieku” (1978), „Współczesna Tkanina Polska” (1989), „Sztuka Przedmiotu, Przedmiot Sztuki” (2003); monografii Stowarzyszenia Warsztaty Krakowskie oraz rozdziałów w drukach zwartych. Od czasu ukończenia studiów na Uniwersytecie Warszawskim związana z Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, gdzie prowadzi seminarium doktoranckie Architektury Wnętrz i Rzemiosła Artystycznego. Zajmuje się m.in. architekturą wnętrz i rzemiosłem artystycznym, sztuką dekoracyjną, ubiorem i biżuterią artystyczną. Należy do Stowarzyszenia Historyków Sztuki.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz