Wojna u bram, antyczny Homer u źródła, współczesny tekst Alessandra Baricco jako tworzywo. W niedzielę 22 marca na legnickiej Scenie Gadzickiego premiera spektaklu w reżyserii Łukasza Kosa.
- Wybraliśmy mocno skrócony, uwspółcześniony, eliminujący archaizmy tekst włoskiego prozaika Alessandra Baricco. U źródeł jest jednak Homer i dzieło, które samo w sobie jest mitem i legendą. Chcieliśmy się z nim zderzyć na oczach widza, co jest o tyle trudne, że „Iliada” nie jest dziełem napisanym dla teatru. W naszym minimalistycznym projekcie scenicznym, w oszczędnej scenografii Pawła Walickiego, postawimy na aktorów, skupimy się na detalach, wyeksponujemy ruch, gest i melodyjność inscenizacji. Chcemy wbudować w nią transowy klimat. Na scenie aktor stanie w swoim monologu sam na sam z publicznością. Twarzą w twarz, by widza wciągnąć w opowieść, a potem go utrzymać i oczarować. Jak u Homera poprzez szczegół chcemy opowiedzieć o całości. Może być zatem tak, jak w performatywnym teatrze antycznym, że każdy kolejny spektakl będzie nieco inny – zauważa reżyser polskiej prapremiery Łukasz Kos.
Ta myśl zainspirowała twórców spektaklu, by być blisko źródła, czyli Homera pieśniarza i opowiadacza. – Dlatego zdecydowana większość muzyki w przedstawieniu wykonywana będzie na żywo przez aktorów. Także w formie śpiewu i wokaliz. Partii nagranych, uzupełniających, będzie co najwyżej dziesięć procent – tłumaczy kompozytor Dominik Strycharski. Nie tylko on poszedł tym tropem. - Sceniczny ruch także nie jest wymyślony i zadany. Będzie rodzajem improwizacji i odzwierciedleniem emocji i osobowości aktora. Stanie się elementem całości przedstawienia, który powstawało w procesie prób – mówi choreografka Magdalena Ptasznik.
W dokonanej przez włoskiego pisarza, autora sztuk teatralnych i eseistę rekonstrukcji homeryckiego eposu o wojnie trojańskiej odrzucone zostały liczne powtórzenia i wszystkie partie, w których występują bogowie ingerujący w przebieg zdarzeń i wpływający na wyniki wojny. - Początkowo usunięcie z tej opowieści postaci bogów wydało mi się absurdalne. Zmieniłem zadanie zaskoczony, że pisarzowi udało zaabsorbować bogów do wnętrza i duszy ludzkich bohaterów opowieści. Także dzięki narracji, która poprowadzona została w pierwszej osobie, co nie tylko ożywia tekst, ale pozwala na opis tych samych zdarzeń z perspektywy różnych bohaterów. W efekcie stali się oni mniej bezosobowi, bardziej pełnokrwiści w swoich decyzjach, działaniach i namiętnościach. Co jest o tyle ważne, że cała opowieść przytaczana jest post factum, z perspektywy zaświatów – dodaje reżyser.
Tym tropem i własnym stwierdzeniem, że „nawet zabawa w wojnę może być źródłem wojny, gdy nagle i zaskoczeni odkrywamy, że przestaje być czymś, co nas już nie dotyczy, bo jest tylko historią. Zwłaszcza w obecnej chwili, gdy jest coraz bliżej i prawie u naszych drzwi” Łukasz Kos uzasadnia wybór tematu i tekstu. - Wojna, ów stan nieuleczalnej choroby ludzkiej, ale i część życia człowieka, ponownie stała się czymś bardzo realnym, co zawisło niemal w powietrzu. To sytuacja, która nie tylko ogniskuje ludzkie emocje i zachowania, zarówno te okropne, jak i te szlachetne, ale też ujawnia instynkt przetrwania, co znalazłem u bohaterów „Iliady” w wersji Baricco – dodaje i objaśnia reżyser, który zadebiutuje na legnickiej scenie.
„Iliada. Wojna” wg „Homera, Iliady” Alessandra Baricco w reżyserii Łukasza Kosa będzie ostatnim z dwunastu przedstawień zrealizowanych w trzyletnim legnickim cyklu Teatru Opowieści. Premiera na Scenie Gadzickiego Teatru im. H. Modrzejewskiej w Legnicy 22 marca 2015 r. o godz. 19.00. Bilet premierowy 50 zł. Uroczysty spektakl na Międzynarodowy Dzień Teatru 27 marca o godz. 17.00. Kolejne przedstawienia 28 i 29 marca o godz. 19.00. Bilet 27 zł (ulgowy 16 zł).[FOTORELACJA]9381[/FOTORELACJA]
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Co ukrywa Urząd Miasta? Brak odpowiedzi
Śmiecie od śmieciaka minusują i plusują komentarze na zlecenie ratuszowych łajz.
Jancio
12:58, 2025-05-16
Co ukrywa Urząd Miasta? Brak odpowiedzi
Urząd ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi na wniosek o dostęp do informacji publicznej. Jeśli nie wywiąże się z tego terminu, wnioskodawca może złożyć skargę na bezczynność do sądu administracyjnego. W szczególnych przypadkach urząd może wydłużyć termin do 2 miesięcy, ale musi o tym poinformować i uzasadnić opóźnienie.
GośćLegnicki
12:43, 2025-05-16
Będzie przetarg na centrum przesiadkowe
Przypomnę, Krzakowski dał zgodę na zabudowanie dawnego dworca PKS na rzecz biedronki, to był największy błąd jaki mógł zrobić...
GośćLegnicki
12:38, 2025-05-16
Od Cleo po van Gogha. Kulturalno-sportowa ofensywa
Cleo zapewne zaśpiewa swój przebij o nizszych cenach.
Tia
12:31, 2025-05-16
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz