Dzień przed sesją Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Maciej Kupaj zwołał konferencję prasową, na której ogłosił, że nie chce kolei do Złotoryi. Użył do tego argumentów o paraliżu komunikacyjnym ulicy Chojnowskiej, blokadzie cmentarza i zagrożeniu dla zajezdni autobusowej. Nie byłoby w tym nic nowego, gdyby nie fakt, że tym razem prezydent Legnicy otwarcie uderza w projekt, który dla sąsiednich gmin oznacza koniec wykluczenia i realny rozwój.
Co więcej, swój dramatyczny apel kieruje nie tam, gdzie powinien. Inwestorem rewitalizacji linii kolejowej nr 284 jest PKP PLK, ale Kupaj pisze do radnych Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, którzy nie mają żadnej decyzyjności w tej sprawie. Polityczna zagrywka? Próba zablokowania inwestycji, którą rozpoczął poprzedni rząd? A może po prostu brak rozeznania?
Niezrozumiałe jest dlaczego prezydent Legnicy apeluje do Sejmiku, który w tej sprawie nie jest stroną, inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a nie Sejmik. Inwestycja realizowana jest od 2023 roku, nie rozumiem więc skąd nagle takie zainteresowanie polityka Platformy Obywatelskiej połączeniem kolejowym – komentuje na swoim facebookowym profilu radny Sejmiku Piotr Karwan.
I dodaje wprost: Apel prezydenta to zaskoczenie dla mieszkańców Złotoryi, którzy od lat czekali na powrót kolei. Równie szokujące jest nazwanie ich „obciążeniem edukacyjnym”.
Rzeczywiście, w swoim apelu Maciej Kupaj sugeruje między innymi, że kolej doprowadzi do „dodatkowego obciążenia edukacyjnego i finansowego dla Legnicy”, bo uczniowie z innych gmin mogą chcieć dojeżdżać do szkół w mieście.
Dla burmistrza Złotoryi Pawła Kuliga i wójta Jana Tymczyszyna to wypowiedź trudna do zrozumenia. Jak poinformował portal e-legnickie.pl, obaj nie wierzą, że prezydent Legnicy naprawdę chce zatrzymać inwestycję. Szykują swoje oficjalne stanowisko.
Publikujemy pełne oświadczenie Macieja Kupaja, w którym prezydent tłumaczy, dlaczego rewitalizacja linii kolejowej Legnica–Złotoryja w jego ocenie zagraża interesom miasta. Losy inwestycji są dziś niepewne, o dwa lata zostało przesunięty koniec jej realizacji. Pewne natomiast jest jedno, po delikatnie mówiąc, naruszeniu dobrych stodunków dobrosąsiedzkich z gminami Miłkowice i Krotoszyce, prezydent Kupaj postanowił zrazić do siebie kolejnych sąsiadów, czyli Złotoryję.
Ona07:25, 10.07.2025
Z przykrością obserwuję, jak ten człowiek pod pozorną troską o miasto otwiera kolejne fronty walki z naszymi bliższymi i dalszymi sąsiadami. Widzę, że język siły , brak chęci kompromisu i dbałość tylko o swoje/nasze interesy to jedyna droga tego człowieka. A polityka to raczej sztuka poszukiwania najlepszych rozwiązań, budowania sojuszy i szukania rozwiązań. Zarządzanie zaś, to równie trudna sztuka rozwiązywania problemów, również lub głównie w swoim zasobie, a nie żądanie aby słońce zaczęło kręcić się nawet nie wokół ziemi, a wokół Legnicy. Do tego potrzebna jest jednak rozwinięta kompetencja empatii i inteligencji emocjonalnej, której z każdym tygodniem widzę coraz mniej.
Jak mawiał klasyk: Pycha kroczy tuż przed upadkiem. No ale nic. Uśmiechnijcie się. Jak wybraliście tak macie. Tylko szkoda tej Naszej pięknej Legnicy.
TN07:29, 10.07.2025
W zeszłym roku pan prezydent nie miał żadnych zastrzeżeń, a nawet ochoczo poszukiwał nazwy dla nowego przystanku.
22 maja 2024 roku:
https://portal.legnica.eu/aktualnosci/konsultacje-w-sprawie-nazwy-nowego-przystanku-kolejowego-w-legnicy,19711,1,6.html
Rewitalizacja tej linii ma kluczowe znaczenie dla poprawy infrastruktury kolejowej w regionie oraz zwiększenia dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców. Inwestycja ta ma na celu modernizację torów, poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych oraz zwiększenie komfortu podróży.
PKP PLK zwraca uwagę na wybór odpowiedniej nazwy dla nowego przystanku. W związku z tym Maciej Kupaj prezydent prezydenta prosi mieszkańców o propozycję nazwy dla nowego przystanku. Swoimi pomysłami można się podzielić na Facebooku Miasta Legnicy oraz Prezydenta Miasta Legnicy.
Fest 07:54, 10.07.2025
Dlaczego tylko wyborcy PiSu i Konfederacji są najbardziej aktywnymi użytkownikami na mediach społecznościowych? I jedyne co potrafią pisać to tylko obraźliwe teksty na Facebooku ? Znieważanie osoby publicznie jest karane. Mam Wasze dane i zgłaszam to na policję. Nie ma zgody aby być w sieci bezkarnym. Polskie społeczeństwo naprawdę mentalnie schodzi na dno.. "Aby zło odniosło zwycięstwo, wystarczy żeby dobrzy ludzie nic nie robili" E. Burke
Kupidyn07:57, 10.07.2025
Bzdura bzdura i jeszcze raz bzdura
trzeba dostosowywać drogi a nie blokować ekologiczne środki transportu
chodzi tu również o mieszkańców miejscowości na trasie
nie.taka.stara.legni08:09, 10.07.2025
W tym oświadczeniu prezydenta nie ma nic o chęci całkowitego zablokowania inwestycji. Autorka artykułu po raz kolejny manipuluje faktami i wykazuje się brakiem umiejętności czytania ze zrozumieniem. A argumenty nie są bezzasadne, bo faktycznie doprowadzą do paraliżu tego rejonu Legnicy, okolicznych miejscowości, z których mieszkańcy dojeżdżają przecież bardzo często do pracy właśnie do Legnicy plus komunikacja miejska MPK ... Oczywiście, że połączenie ze Złotoryją, Jerzmanowicami i dalej Jelenią Górą jest atrakcyjne turystycznie, ale każdy włodarz miasta musi trzeźwo i realnie patrzeć jaki wpływ inwestycje będą miały na miasto w szerszym kontekście właśnie dla dobra mieszkańców swojego miasta. Zwraca również słuszną uwagę na to, że "nie w takim kształcie" i że zabrakło pochylenia się nad wykonaniem analiz wpływu tej inwestycji na miasto. Podsumowując ... co w tym złego, że Prezydent Miasta Legnicy chce zadbać o swoje miasto i o swoich mieszkańców? Może właśnie z racji odraczania się tej realizacji jest to dobry moment na wnoszenie poprawek, uwag do planowanych prac realizacji omawianego połączenia kolejowego ...
TN08:33, 10.07.2025
W zeszłym roku pan prezydent poszukiwał nazwy nowej stacji. Nie zająknął się ani słowem o jakichkolwiek problemach związanych z nowo powstającą inwestycją. W tym roku nagle się obudził.
Czym to jest spowodowane?
Przede wszystkim pociąg pasażerski przejedzie znacznie szybciej niż towarowe, które obecnie jeżdżą. Poza tym nie przesadzajmy. To nie będzie natężony ruch. Maksymalnie dwa pociągi na godzinę. Ktoś trafnie na Facebooku napisał, że większym problemem są właśnie przejazdy pociągów towarowych, ale oczywiście tym nikt się nie zajmie, bo to uderzałoby w interesy KGHM.
Kirioo08:22, 10.07.2025
Skończ waść, wstydu oszczedź...
Krysia08:23, 10.07.2025
Mnie ciekawi dlaczego występuje w imieniu mieszkańców, bez wcześniejszych konsultacji?
kolejorz gt08:32, 10.07.2025
Ale problem - walnie się estakadę i pociąg przeeefruuuunie nad ulicami
Claudii08:47, 10.07.2025
Typowy niszczyciel z PO. Miałem nadzieję że może choć jeden się wyłamie i zadba o przyszlosciowe inwestycje. Oni są od jednej matki.
Jak tak08:49, 10.07.2025
Kupajskiego nie lubie to z tym akurat ma racje.! Pociagi puscic estakadą albo wybudowac mosty dla aut :V
Brawo Qpa!08:54, 10.07.2025
Blokuj! Nie potrzeba tej trasy. Niech sobie samochody POkupią, to będą mieli czym dojechać a jak nie stać to siedzieć na doopie!
tak będzie08:55, 10.07.2025
Teraz prezydent Złotoryi wprowadzi wizy dla legniczan
UKRYTY CEL09:02, 10.07.2025
Wykorzystywanie lokalnych konfliktów / podsycanie istniejących sporów, aby odwrócić uwagę od głównych problemów i skupić ją na wewnętrznych podziałach.
I TU WŁAŚNIE09:09, 10.07.2025
zapewne wychodzi hipokryzja reszty mieszkańców! Północ i zachód Legnicy zostanie zayebanany korkami, a co w zamian? Piekaryjczycy piedolleni beda blokować puszczenie najtańszej i jedynie słusznej drogi czyli przedłużenie 4pasmowej pięknej (drogi donikąd) Sikorksiego do rejonów Lotniska! Nad problemem tych przejazdów nalezy mocno sie pochylic, poniewaz temat jest bardzo ciezki. Niedługo deweloper wjedzie na Kołobrzeską za Osirem i tam tez zacznie sie komunikacyjny sajgon, a gdzie jeszcze pociągi!
pociag do huty09:14, 10.07.2025
Hutnicy chcą pociągu do miejsca pracy bo normalnie autem lub autobusem nie da sie dojechać.
będzie trasa09:16, 10.07.2025
Bez konsultacji społecznych ten list jest tylko swobodna wypowiedzią
Myślmy przyszłościow10:15, 10.07.2025
Nie jestem za Kupajem ale facet ma racje. Świąd idzie do przodu i trzeba myśleć dwa kroki do przodu. Budowa tunelu moze to jest dobry pomysł
DWDL09:19, 10.07.2025
Pytanie jest zasadnicze - czy Prezydent Legnicy ma dbać o interesy mieszkańców tego miasta czy też ościennych? Przecież jest oczywiste, że na przywróceniu połączeń pasażerskich ze Złotoryją skorzystają w olbrzymim stopniu mieszkańcy tego miasta, a nie legniczanie.
teraz młodzi09:20, 10.07.2025
Uczniowie z innych gmin mogą chcieć dojeżdżać do szkół w mieście, ponieważ wiedzą, że Legnica posiada bardzo dobre placówki edukacyjne. Chcą korzystać z wysokiego poziomu nauczania, nowoczesnej infrastruktury oraz szerokiej oferty edukacyjnej, co czyni te szkoły atrakcyjnymi i wartościowymi dla młodych ludzi z innych gmin. Tzw "palenie mostów" utrudnianie im przejazdów pociagami nic tego nie zmieni. Młodzi maja swój cel i masowo zapiszą sie do legnickich placówek oświatowych.
Brawo prezydent 10:12, 10.07.2025
To chodzi o to żeby kolej zrobiła wiadukt i nie będzie problemu inaczej będziemy stać w korkach godzinami
?09:26, 10.07.2025
Prezydent nie ma racji.
Ta linia kolejowa jest bardzo potrzebna również mieszkańcom Legnicy, zwłaszcza tym, którzy uprawiają turystykę w Karkonosze. Problem blokady drogi na ulicy Chojnowskiej można rozwiązać budując tam wiadukt. Podobna sytuacja jest na Piekarach, gdzie jest wiadukt nad Al.Piłsudskiego i nikomu nie przeszkadzają pociągi jadące w kierunku Kłodzka. Problemu by nie było, gdyby kiedyś ktoś lepiej pomyślał i zbudował zjazd z S3 na drodze Legnica-Złotoryja (za hutą).
kk09:55, 10.07.2025
To prawda, brakuje tego zjazdu
Nn09:31, 10.07.2025
Danuta Holecka nadaje.
Dobrze, że nie10:21, 10.07.2025
TW Stokrotka, kochanka Urbana.
@?09:32, 10.07.2025
To pięknie brzmi, ale tutaj estakada raczej nie wchodzi w grę z uwagi na ruch pociągów towarowych. Ciężkie składy nie wjadą na takie wzniesienie, a zbudowanie długiej estakady o łagodnym nachyleniu to koszt dziesiątek milionów złotych.
Yanek 09:32, 10.07.2025
Ten portalik pisowski szczuje i judzi jak tv russpublika.
Japa,10:24, 10.07.2025
tłumoku z dysleksją. Won do tefałenu.
TN09:51, 10.07.2025
Mój post z godziny 07:29 masowo zminusowany, a nikt się nie odniósł do niego merytorycznie. Inne wpisy również masowo minusowane. Czy to armia botów? Czy tak ma wyglądać dyskusja z wiadomym środowiskiem? A przytoczyłem tylko ubiegłoroczny wpis ze strony urzędu. Szukano nazwy dla nowej stacji. Nagle po roku nowa stacja jest be, zła i skomplikuje ruch.
ST4410:03, 10.07.2025
Ja podejrzewam, że w zeszłym roku prowadzono "akademickie" rozmowy bez konsultacji z fachowcami. Na Chojnowskiej już teraz jak leci skład towarowy do/z huty, to są korki czasami do Galerii Ferio. Niektórzy piszą tutaj o estakadach - MOŻE drogowa miałaby sens (ale raczej jest niewykonalna), bo kolejowa absolutnie nie. Ja prowadziłem przed laty składy towarowe "Gagarinem" M62/ST44. To nadal jest jedna z silniejszych lokomotyw na polskich torach (choć radziecka konstrukcja🤣), ale nawet ona nie podjedzie z ładownym składem na estakadę o dużym wzniosie.
strażak10:07, 10.07.2025
to sługusy z urzędu
niegłupi11:12, 10.07.2025
Qpie spadaja słupki i każe urzedazom klikac zeby odwrocic rankingi. Mysli, ze lud jest *%#)!& i bedzie sugerował sie lajkami a nie sytacja w miescie. Ewidentnie widac, ze to dzialanie swojaków.
@ST4411:15, 10.07.2025
Wyjaśnienie jest bardzo proste, pan prezydent był świeżo po objęciu stanowiska i chciał sobie jakoś zjednać mieszkańców, stąd też ta inicjatywa nadania nazwy nowej stacji. Miało być fajnie, medialnie, Facebookowo, a tymczasem wpadł we własne sidła.
Biorąc pod uwagę to co napisałeś odnośnie składów towarowych jedyne sensowne rozwiązanie to tunel, ale koszty byłyby spore i bez partycypacji kilku podmiotów szansę na realizację są niewielkie.
~~~10:06, 10.07.2025
Pan prezydent chyba zapomniał, że bez uczniów szkół średnich z powiatów ościennych, to połowa szkół w Legnicy nie miałaby sensu istnienia... a na nowych ulicach buduje się wiadukty nad torami... Jestem legniczaninem od urodzenia i jestem w 100% za przywracaniem dawnych połączeń kolejowych. A ten apel to jakaś kpina.
A ja jestem za 10:10, 10.07.2025
Na Chojnowskiej już teraz rano stoję w korku.
Jgdex 10:08, 10.07.2025
Bardzo dobrze, że próbuje zabezpieczyć miasto przed korkami. Tak powinien działać każdy prezydent.
Zum Fest, do Festa10:16, 10.07.2025
Nikt tutaj nikogo nie znieważa. Nie bój się prawdy, ona cię wyzwoli. Tego rezydenta nawet jego farmy troli nie obronią. Zgłaszają na policję a nawet do Łysego. A tak na marginesie na plakatach wyborczych miał więcej włosów
Czy to też zniewaga, czy oszustwo ?
@ ---10:17, 10.07.2025
Zakładam, że przeczytał Pan w całości rzeczony apel i mimo tego nie obawia się potencjalnego negatywnego wpływu wzmożenia ruchu kolejowego na LK 284 w obrębie przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ulicy Chojnowskiej w Legnicy? (zakładam, że jest Pan czynnym kierowcą)
Pani Lillo10:31, 10.07.2025
Z apelu wynika, że Prezydent Kupaj NIE jest przeciwny tej inwestycji, natomiast opowiada się za jej modyfikacją, aby nie okazała się dla Legnicy gwoździem do trumny. Czy nie doczytała Pani do końca?
Realusta10:33, 10.07.2025
Panowie kolejarze, proponuję wybudować tunel i będzie po problemie. Zostawianie mieszkańców z problemem to trochę słabe.
Głos rozsądku 11:01, 10.07.2025
Wszyscy powinniśmy poprzeć prezydenta bo jak rozumiem to wszyscy będziemy stać w korkach. Kierowcy, autobusy, dzieci jadące do szkoły. Kolej zwiększy tylko sobie zyski. Zanim zwiększa ilość pociągów może powinni zacząć od budowy wiaduktu, tunelu, nasypu ……….
pociągi nie sa OK11:28, 10.07.2025
NALEŻY przenieść wszystkie przejazdy kolejowe ZA MIASTO LEGNICA
Należy wygasić dworzec kolejowy w Legnicy ponieważ powoduje on zainteresowanie podróznych którzy chcą tam dojechać samochodem i stoja w korkach a ostatecznie nie mają gdzie zaparkować i oni potem kręcą sie po mieście szukając miejsca . Jak znajdą to biegną na pociąg.
Pociągi są niedobre dla miasta,
Sarkazm 11:34, 10.07.2025
nietrafiony, bo absolutnie nie o tym jest komentowany tutaj apel MK. Inwestycje kolejowe są pożądane - pod warunkiem, że zaprojektowane i zrealizowane we właściwy sposób.
Dobrze że nagłośnion11:35, 10.07.2025
Będą budować centrum przesiadkowe. To nie sztuka zwiększyć ilość przejazdów, trzeba jeszcze dostosowywać się do obecnych czasów.
drobne tak tak11:37, 10.07.2025
Nadmierna ilość przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną powoduje korki drogowe
Nadmierna ilość pieszych w mieście powoduje że mogą oni chcieć przejść przez ulice
Mieszkańcy maja teraz nowy sposób podróżowania. Biorą hulajnogę elektryczną i pędzą na zakupy. Czasami widać kilka osób na jednej hulajnodze. Pędzą tak szybko że trudno ich policzyć.
A tak na poważnie to proponuje wprowadzić w Legnicy darmowe autobusy ( jak w Lubinie ) bo mamy tu potężny i bogaty zakład hutniczy. Stać miasto na darmowe autobusy. Należy wprowadzić też darmowe miejsca parkingowe. Kto to widział by Legnica wynajęła sobie firmę która bierze opłaty a sama jest z innego miasta. To jest bezsensowne. Wprowadził to poprzedni prezydent a nowy moze to zmienić.
Marek Legnica11:53, 10.07.2025
Może deweloper przekalkulował, ile straci, jak wybuduje bloki przy działającej linii kolejowej.
Wcześniej już pisali o sprzyjaniu deweloperom przez Kupaja na Gumińskiego. Ja bym przyjrzał się temu wątkowi.
Pociągi to przyszłość i właśnie one zmniejszają ruch samochodowy. Poza tym ludzie z okolicznych miejscowości mogą pracować i uczyć się. Wykluczenie komunikacyjne w XXI wieku to skandal.
Drogi Marku12:02, 10.07.2025
Przeczytałeś ten apel czy też ograniczyłeś się do tytułu autorstwa naszej kochanej pisówki red. Lilki?🙂
Drogi „Drogi Marku”12:21, 10.07.2025
Przeczytałem właśnie. . Martwi się o dojazd do inwestycji na ulicy Kołobrzeskiej, gdzie deweloper planuje inwestycję. To tylko potwierdza moje przypuszczenia.
Jako zagorzały przeciwnik PISu nadal uważam, że ludzie mają prawo do komunikacji zbiorowej.
Kupaj teraz powinien skupić się na rozwiązaniu problemów związanych z tą inwestycja, a nie ją blokować. Deweloper też sobie poradzi.
Codziennie jeździ 12:37, 10.07.2025
Bzdury piszesz, spróbuj przejechać rano przez ten przejazd. Ludzie już stoją w korkach.
vv13:15, 10.07.2025
Prezydent Kupaj to trudny i skomplikowany charakter, mysle, że nie sprawdził by się NAWET NA STANOWISKU SOŁTYSA.
Pisior13:25, 10.07.2025
Nie ma takiej rzeczy rzeby nie można sfałszować albo zaklamac. Kupaj albo bendzie kasa na lca albo hejt. Alfons batyr moim panem.
Nergal i Teodorczyk inaugurują „Thou Art Darkest”
Dewianci
Claudio
13:27, 2025-07-10
Kupaj: rewitalizacja to, paraliż Chojnowskiej
Nie ma takiej rzeczy rzeby nie można sfałszować albo zaklamac. Kupaj albo bendzie kasa na lca albo hejt. Alfons batyr moim panem.
Pisior
13:25, 2025-07-10
Jak zrobić ze starego rankingu sensację dnia?
Nie na takiej rzeczy rzeby sfałszować albo zaklamac. Alfons batyr moim panem. Chwalmy go i Jarosława zawsze dziewice. Amen.
Pisior
13:23, 2025-07-10
Jechała na bani bez prawka, z fałszywymi tablicami
Tosz to moja baba. Zerwała się z łańcucha. A mówiłem rze ma pilnować nory i małego.
Pisior
13:22, 2025-07-10
24 2
Być może w międzyczasie wypowiedzieli się specjaliści branżowi. Niestety, nawet laik widzi, że zbudowanie estakady w tym miejscu - czy to drogowej czy kolejowej - to piekielnie trudny temat.