Rewitalizacja linii Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój zostaje rozszerzona. PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą około 263 mln zł na modernizację torów, sieci trakcyjnej i przejazdów, budowę nowego przystanku Legnica Zosinek oraz przebudowę stacji w Jerzmanicach-Zdroju. O nowych ustaleniach 1 września poinformowała Marta Pabiańska z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Po ustaleniach z Urzędem Marszałkowskim zdecydowaliśmy się rozszerzyć zakres inwestycji. Dzięki temu do Jerzmanic-Zdroju dojadą cięższe składy towarowe, a sama stacja będzie przygotowana do kolejnych inwestycji planowanych w kierunku Wojcieszowa i Lwówka Śląskiego. Pociągi pasażerskie pojadą ze Złotoryi do Wrocławia w około 70 minut, a prace w formule „projektuj i buduj” potrwają do 2028 roku – informuje Marta Pabiańska z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Modernizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój to inwestycja o fundamentalnym znaczeniu dla mieszkańców powiatów złotoryjskiego, lwóweckiego i karkonoskiego. Przywrócenie połączeń kolejowych ograniczy wykluczenie komunikacyjne, ułatwi codzienne dojazdy do pracy i szkół, a także wesprze turystykę i lokalną gospodarkę. PKP PLK zapewniają, że wprowadzane zmiany pozwolą na lepsze parametry techniczne i wyższy standard podróży. Modernizacja obejmie m.in. tory, sieć trakcyjną oraz przejazdy kolejowo-drogowe, co podniesie bezpieczeństwo pasażerów i kierowców.
Jednym z najważniejszych elementów projektu jest przebudowa stacji w Jerzmanicach-Zdroju. Będzie ona przygotowana tak, aby w przyszłości mogła obsługiwać połączenia w kierunku Wojcieszowa i Lwówka Śląskiego. Oznacza to, że linia od początku zostanie powiązana z regionalną siecią kolejową i przygotowana na długofalowy rozwój. W ramach inwestycji powstanie także nowy przystanek Legnica Zosinek z pełnym wyposażeniem, wiatami, ławkami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem.
Zgodnie z planami, pociągi pasażerskie będą mogły pokonać trasę ze Złotoryi do Wrocławia w około 70 minut, rozwijając prędkość do 120 km/h. Projekt przewiduje również rozwiązania ważne dla gospodarki – tory zostaną dostosowane do przewozu cięższych towarów, a pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 100 km/h. Przy realizacji robót PKP PLK uwzględniają potrzeby lokalnych przedsiębiorstw, w tym Huty Miedzi „Legnica”, zapewniając ciągłość obsługi transportowej także w czasie modernizacji.
Inwestycja prowadzona jest w formule „projektuj i buduj”, co pozwala na bieżąco dostosowywać zakres robót do oczekiwań mieszkańców i partnerów samorządowych. Zakończenie prac przewidziano w 2028 roku. Wydłużony termin wynika z konieczności wprowadzenia rozwiązań poprawiających geometrię toru, bezpieczeństwo i trwałość infrastruktury.
Wartość całego projektu to około 263 mln zł, finansowanych w ramach programu „Kolej Plus”. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Złotoryi i okolic zyskają dostęp do nowoczesnych połączeń kolejowych, a region otrzyma impuls rozwojowy, który przełoży się zarówno na mobilność mieszkańców, jak i konkurencyjność gospodarki. Linia do Złotoryi to dziś jeden z kluczowych projektów kolejowych na Dolnym Śląsku. Inwestycja, która po latach przywraca kolej mieszkańcom i otwiera nowe perspektywy dla całego regionu.
W celu zapewnienia wyższego standardu podróży oraz lepszych parametrów technicznych dokonaliśmy rewizji programu. Pozwoli ona na osiągnięcie wyższych wartości eksploatacyjnych, co w konsekwencji umożliwi przewoźnikom przygotowanie bardziej atrakcyjnej oferty – powiedział Daniel Dygudaj, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych we Wrocławiu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
[ZT]110052[/ZT]
Jak informowaliśmy na lca.pl, pierwotnie zakładano, że pociągi powrócą do Złotoryi w 2026 roku, jednak termin ten okazał się nierealny i zakończenie inwestycji przesunięto na jesień 2028 roku z powodu kolizji z siecią LPN oraz konieczności wprowadzenia nowych rozwiązań projektowych. W czerwcu 2025 roku radni PiS próbowali w Sejmiku Województwa Dolnośląskiego przeforsować apel o przywrócenie pierwotnego harmonogramu, ale nie uzyskał on poparcia. Prezydent Legnicy Maciej Kupaj apelował o wstrzymanie prac, wskazując że modernizacja w obecnym kształcie może sparaliżować ruch drogowy w mieście. Samorządowcy ze Złotoryi, Lwówka Śląskiego i sąsiednich gmin zwracali się do parlamentarzystów o wsparcie inwestycji i dopilnowanie jej terminowej realizacji. Wszystko to pokazuje, jak duże znaczenie ma linia Legnica–Złotoryja–Jerzmanice-Zdrój dla regionu i jak mocno jest wyczekiwana zarówno przez mieszkańców, jak i lokalną gospodarkę oraz turystykę.
nopaczpani15:07, 01.09.2025
Jeśli linia jest "tak mocno wyczekiwana", to musi dywersanty ją najpierw zlikwidowali i rozkradli tory! Pewnie jakieś "werwolfy, albo "ruskie", jak po drugiej wojnie. Światowej. Bo przecież nie "polskie", kolejne rządy i ich namaszczeni namiestnicy na poszczególne "regiony" tego kraju z g-ó-w-n-a i paździerza.
Hello World!15:21, 01.09.2025
Rok 2039. Planowany odcinek linii kolejowej Wrocław - Złotoryja zostanie ukończony w roku 2044.
ddd17:51, 01.09.2025
To w końcu ktoś wziął pod uwagę możliwość zakorkowania miasta i modernizacja będzie z poprawkami czy olali temat i "niech się martwią ci z następnej kadencji"?
Romek 19:50, 01.09.2025
Nowe szyny kolejowe zostały już rozłożone po długości starej trasy kolejowej. Teraz leżą, rdzewieją i gniją zarośnięte chwastami wzdłuż linii Złotoryja Legnica.
Tedeusz19:52, 01.09.2025
Do 2028 roku już zmieni się władza, jak Pan pozwoli to szybciej. Kłamstwo i obłuda, chora gra na czas z prostymi ludźmi
Oświadczenie klubu MKS Miedź Legnica ws. pobicia
Czyli była jednak ochrona a opowieści o tym że Jarek rozwalił kibiców Miedzi trochę napompowana?
Miedziak
23:50, 2025-09-01
Wypadek na ul. Żołnierzy II Armii Wojska Polskiego
skoro wlazł na czerwonym to nie autobus potrącił
strażak
23:13, 2025-09-01
Piłkarskie Piątki na Zakaczawiu
Piszecie o ul. Bytomskiej - tej ulicy nikt nie zna !!! Napiszcie, że zajęcia odbywają się na "ruskim boisku" i wszystko jasne 🤣
Z dzielnicy
23:12, 2025-09-01
Wstąp na wystawę „Przepraszam, że przeszkadzam”
Kołchoz i Niemcy ? Weź się doucz dyżurny głu ku i tłuku pisowski.
Alfons batyr kibol i
21:41, 2025-09-01