Pierwszych pięć autobusów elektrycznych zasila już flotę gnieźnieńskiego MPK. Autobusy mają długość 12 metrów i są napędzane silnikiem o mocy 220 kW. Posiadają ogranicznik prędkości do 70 km/h oraz będą wyposażone w system rekuperacji energii. Pojemność magazynu energii ma pozwolić na przejechanie co najmniej 220 kilometrów na jednym ładowaniu, a sam magazyn ma być ładowany za pomocą złącza plug-in. Każdy z pojazdów jest wyposażony w elektryczny silnik centralny i baterie Solaris High Energy. Ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in, a w przyszłości także przez pantograf. Pierwsze kursy "elektryków" zaplanowane są na początek listopada.
Na wymianę taboru autobusowego w polskich miastach przeznaczymy z Krajowego Planu Odbudowy łącznie 3 mld 400 mln zł - poinformowała w poniedziałek w Gnieźnie minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
W poniedziałek na terenie gnieźnieńskiej zajezdni odbyła się konferencja prasowa dotycząca nowych pojazdów zasilających tabor komunikacji miejskiej w Gnieźnie. W wydarzeniu wzięła udział minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska, która podkreśliła, że "te pięć autobusów to tak naprawę mały wycinek wielkiego planu rządu wymiany taboru autobusowego w polskich miastach".
Minister zaznaczyła, że "z Krajowego Planu Odbudowy na wymianę taboru autobusowego w miastach polskich przeznaczymy łącznie 3 mld 400 mln zł. Za to będzie można wymienić blisko 1200 autobusów, dokładnie 1159" - zaznaczyła.
Dodała, że "to niezwykle ważny projekt, bo tak naprawdę, to nie tylko komfort życia i transportu zbiorowego na wyższym poziomie dla mieszkańców, ale to także komfort życia związany z poprawą jakości powietrza w mieście, zmniejszeniem zanieczyszczeń".
"Polacy, tak jak Niemcy, Francuzi i Szwedzi, zasługują na czyste powietrze i ten plan poprawy jakości powietrza w polskich miastach wdrażamy sukcesywnie każdego dnia, bo również w Gnieźnie walka o jakość powietrza trwa od wielu lat i tak naprawdę wymianą taboru autobusowego robimy kolejny krok w stronę zmniejszenia zanieczyszczeń obecnych na naszych ulicach, w naszym powietrzu, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym" - mówiła szefowa resortu klimatu.
Zaznaczyła, że z dofinansowania do wymiany taboru komunikacji miejskiej chętnie korzystają miasta w całej Polsce. Przypomniała, że niedawno uczestniczyła w podpisaniu umowy na zakup autobusów wodorowych w Rzeszowie.
"Miasta w zasadzie w całej Polsce postanowiły skorzystać ze swojej szansy, korzystając z tego, że środki z KPO są dzisiaj szeroko dostępne i możemy z nich realizować nie tylko te umowy, które już zostały podpisane w przeszłości, ale także nowe umowy (…) by faktycznie odciążać miasta z tego dość trudnego zadania, bo to zadanie istotnie waży w budżetach samorządów. Zakup jednego autobusu około 3 mln zł - to duży wydatek i powiedzmy sobie szczerze, wymiana całego taboru autobusowego bez wsparcia ze strony państwa, bez wsparcia ze strony KE pewnie byłaby dużo trudniejsza, trwałaby dużo dłużej, a my - co za tym idzie - na poprawę jakości powietrza czekalibyśmy też dłużej" - wskazała.
Prezydent Gniezna Michał Powałowski podkreślił na poniedziałkowej konferencji prasowej, że "wprowadzenie autobusów elektrycznych to kluczowy krok w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego".
"Te pojazdy nie tylko redukują emisję zanieczyszczeń, tym samym przyczyniając się do poprawy jakości powietrza. Inwestując w nowoczesne technologie, dbamy o przyszłość naszych mieszkańców i stawiamy na ekologiczne rozwiązania, które są nie tylko korzystne dla środowiska, ale także ekonomiczne w dłuższej perspektywie" - mówił.
Prezydent zaznaczył, że przedsięwzięcie pn. "Zakup autobusów elektrycznych dla Miasta Gniezna wraz z infrastrukturą" realizowane jest w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dodał, że umowa - na łącznie 10 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą - opiewa na kwotę niespełna 30 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi ponad 20,6 mln zł. Kolejnych 5 autobusów, w ramach umowy, ma trafić do Gniezna do marca 2025 roku.
Powałowski dodał, że nowe autobusy są niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami i pasażerów podróżujących z wózkami dziecięcymi. Każdy z pojazdów jest klimatyzowany i wyposażony w innowacyjny system informacji pasażerskiej. Na pokładzie jest 31 miejsc siedzących, 1 miejsce do przewozu wózka i 43 miejsca stojące.
Poza zakupem nowych środków transportu zbiorowego, w zajezdni znalazło się także 5 sztuk ładowarek typu plug-in dwustanowiskowych o mocy 120kW i 2 ładowarki mobilne pojedyncze, o mocy 40 kW oraz stację transformatorową. Ładowanie jednego autobusu będzie trwało od 2 do 5 godzin.
W ramach tego zamówienia przeszkolono także 20 kierowców i 10 mechaników - pracowników miejskiej spółki. (PAP)
ajw/ drag/
Polak 07:11, 29.10.2024
Brawo platforma obywatelska brawo unia europejska. Zero ziobro z pis dalej by blokował te miliardy gdyby rządzili.
PolEXIT07:31, 29.10.2024
Ciemnota uważa że żetony z kpo są za darmo, że IV Rzesza daje do kolwiek za darmo. Potem będzie trzeba to oddawać i wykonywać chore rozkazy przygłupów z Brukseli.
aaaa11:41, 29.10.2024
Czekamy na pierwsze przymrozki xD
Zróbmy wszystko na prąd, bo prąd się magicznie z powietrza pozyskuje, prawda? xD
Gpsc 202412:12, 29.10.2024
Strasznie chaotycznie napisany tekst. O co w nim chodzi?
Legniczanka2712:54, 29.10.2024
A to portal informacyjny Gniezna czy Legnicy ?
W poniedziałek na terenie gnieźnieńskiej zajezdni odbyła się konferencja prasowa dotycząca nowych pojazdów zasilających tabor komunikacji miejskiej w Gnieźnie. W wydarzeniu wzięła udział minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska
I przypominam że elektryki jeżdżą u nas już od początku września
Zamiast noclegu rozczarowanie. List od czytelnika
Standardy lca: usuwać komentarze przyjazne obecnej władzy. Z czymś nam się to kojarzy. Z pewnym okresem władzy. Wolność słowa. Ha, ha, ha!
Janusz i Bożenka
10:54, 2025-07-16
Kolej do Złotoryi znów w centrum zamieszania
Jedno jest pewne: lca dopóty będzie pisać źle o Koalicji 15 grudnia, dopóki Pan Prezydent nie wykupi pakietu reklam lub tekstów sponsorowanych. To jedno jest pewne.
MH
10:50, 2025-07-16
W Prochowicach będą myć pojemniki na śmieci
jeżeli tak dużo i często pisze o Prochowicach oczywiście za to płaci gmina i mieszkańcy to może napisze pani redaktor LIlla o parkujących na chodnikach samochodach np. ulica Wrocławska koło poczt samochód Kango LGE .... parkuje na chodniku i przejściu dla pieszych .To też jest ważne dla pieszych . Tylko że ja za artykuł nie zapłacę, a może i tym razem gmina .
Pieszy
10:44, 2025-07-16
Kolej do Złotoryi znów w centrum zamieszania
jednak bardzo dobrze rozplanować gdyż Chojnowska, działkowa, (później kołobrzeska) mogą faktycznie zostać zakorkowane. Pytanie jeszcze jak zabezpieczyć okolice lasku złotoryjskiego przy zbiorniku huty i okolic transformatora przez pieszymi i dzieciakami wagarowiczami itp.... wiadukt super ale nie wszędzie infrastruktura na to pozwoli i czy w ogóle.... Należy najpierw wykonać może symulacje jednego dnia. Ustawić szlabany tak jakby jeździły zaplanowane pociągi w przyszłości i zobaczyć jak reaguje na to ta część miasta w ruchu... To chyba proste do wykonania?
Należy to
10:33, 2025-07-16