Odsetek na poziomie 37 proc. oznacza 42-proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2024 - podano w najnowszym raporcie Adyen Index "Retail Report 2025". Co dziesiąty Polak (11 proc.) po raz pierwszy skorzystał z AI, jako wsparcia w zakupach, w ciągu ostatnich 12 miesięcy - dodano.
Ze sztucznej inteligencji podczas zakupów korzysta 37 proc. Polaków, najczęściej z pokolenia Z - wynika z najnowszego raportu Adyen Index. Ponad połowa konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów - wskazano.
Wśród przedstawicieli pokolenia Z, czyli osób w wieku 16-27 lat, odsetek osób korzystających z rad AI podczas zakupów wynosi 64 proc., wśród millenialsów (28-43 lata) 49 proc., generacji X - 29 proc., a baby boomers - 13 proc. Jak wynika z raportu, 58 proc. polskich konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów.
52 proc. badanych przyznało, że technologia pomaga im odnaleźć inspirację podczas kupowania odzieży, dodatków i produktów spożywczych, a także w innych sferach życia. Taki sam odsetek respondentów korzysta z AI, aby trafiać na mniej znane marki, co według autorów raportu stwarza realną szansę dla firm na budowanie partnerstw i rozwijanie strategii cross-sellingowych. Dzięki sztucznej inteligencji najlepsze pomysły znajduje z kolei 5 proc. badanych.
Otwartość na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości zadeklarowało 49 proc. uczestników badania. Technologia ta ma więc potencjał nie tylko jako narzędzie wspierające decyzje zakupowe, ale także jako kanał sprzedaży, który może kształtować nowe nawyki konsumenckie - wskazali autorzy raportu.
Badanie Adyen Index "Retail Report 2025" przeprowadzono między 26 lutego a 12 marca br. wśród 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych. Ankietowani pochodzili m.in. z: Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii i Australii, Indii oraz Chin. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw. (PAP)
mbl/ pad/
to się opłaca18:14, 23.05.2025
AI zawsze mówi by kupować w internecie. Mówi że w galeriach handlowych jest bardzo drogo. Dodatkowo wskazuje tanie intenetowe sklepy.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Jak wybrać i nosić sportową spódniczkę
tylko jak przekonać Legniczanki by chciały nosić takie sportowe spódniczki
mało sportowe
21:51, 2025-05-23
Produkt z Action wycofany. Sieć ostrzega
hmmm kurs niklu na teraz to 15 327,50USD / tona ogólnie cena niklu trochę słaba i moze dlatego ta cała afera
zegarek z niklu
21:40, 2025-05-23
Miasto szuka wykonawcy centrum przesiadkowego
Jeszcze te zawalające się magazyny hurtownie zoologiczna rozebrać groźi to zawaleniem a tam ludzie pracują chyba na czarno bo przecież inspekcja pracy by to zamkła na zly stan techniczny!
Kaczyński
20:47, 2025-05-23
Legnica: Wiosenne słońce i przyjemne temperatury
Dlaczego nie zaprasza się turystów na weekend do Legnicy ? Po co wysyłać miejscowych do innych wsi i miast ? Postawić tu dorożki z konikami. Otworzyć w całym centrum ogródki gdzie mozna coś zjeść. Postawić saturatory i maszyny z watą cukrową. Klepać pamiątki typu magnesiki dla turystów z widoczkami miasta. Miasto trzeba rozruszać. Poprzedni rząd i prezydent prawie zgasili miasto. Ludzie opuszczali Legnicę bo tu ani dyskoteki ani co zjeść. Ludzie lubią proste sprawy. Piwo + golonka albo placki ziemniaczane ! Ściągać tu ryby i smażyć je na legnickim rynku
rozruszajmy miasto
20:45, 2025-05-23