Czy uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim powinien zostać zwolniony z drugiego języka obcego i mieć lekcje techniki. Czy matka może wnioskować o zajęcia z pedagogiem lub psychologiem, lub drugi język obcy dla tego ucznia zamiast techniki? Czy taki uczeń może realizować technikę z jakąkolwiek inną klasą?
Odpowiedź:Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nie jest zwalniany z nauki drugiego języka obcego. Taki uczeń nie realizuje nauki drugiego języka z mocy prawa. Natomiast może się uczyć tego języka na wniosek rodziców. Sposób organizacji zajęć techniki nie jest określony w przepisach prawa oświatowego. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizuje naukę drugiego języka lub uczestniczy w zajęciach techniki. Przepisy nie przewidują innych rozwiązań. (załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania).
Uzasadnienie:Zgodnie z przepisami uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizuje zajęcia edukacyjne na podstawie ramowego planu nauczania dla szkoły podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej, z wyjątkiem szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania).
Zgodnie z przypisem 9 pod tabelą określającą ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej, nauka drugiego języka obcego nowożytnego nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej specjalnej, oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej, przy czym na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego. Jeżeli uczeń nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki.
Przepisy nie określają zasad organizacji zajęć techniki . W związku z tym sposób organizacji tych zajęć, zakres treści programowych itp. powinien zostać określony w IPET, który określa między innymi zakres i sposób realizacji wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (§ 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych).
Zapamiętaj!Uczeń może realizować technikę z innym oddziałem, jednak decyzja w sprawach organizacyjnych powinna wynikać z ustaleń zespołu, potrzeb ucznia, jego możliwości psychofizycznych, sposobu realizacji wymagań programowych. Możliwe jest np. zorganizowanie dla ucznia zajęć z pedagogiem czy psychologiem w czasie zajęć języka obcego z klasą, natomiast technikę zorganizować w innych godzinach, z innym oddziałem klasowym.
Zgodnie ze stanowiskiem zamieszczanym na stronach internetowych kuratoriów: "dyrektor szkoły umieszcza dodatkowe godziny zajęć przeznaczone na zajęcia z techniki w arkuszu organizacji szkoły, w takim wymiarze jak zajęcia z drugiego języka obcego nowożytnego; zajęcia z techniki prowadzone są zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego z zakresu tych zajęć; uczeń otrzymuje ocenę z techniki; zajęcia z techniki należy dokumentować w dzienniku zajęć lekcyjnych, w którym wskazane są obowiązkowe zajęcia edukacyjne; w arkuszu ocen i na świadectwie wykreśla się drugi język obcy nowożytny i wpisuje ocenę z techniki (Obowiązki dyrektora przedszkola, szkoły, placówki wobec dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wynikające z przepisów prawa, http://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2017/11/obowiazki-dyrektora-wobec-dziecka-i-ucznia-posiadajacego-orzeczenie-o-potrzebie-ksztalcenia-specjalnego.pdf, dostęp z 04.09.2019 r.; Pytania z prezentacji p. E. Neroj wraz z opracowanymi odpowiedziami, kuratorium.waw.pl/download/1/15905/Odpowiedzinapytania.pdf, dostęp z 04.09.2019 r.).
Przeczytaj też:
Marzenna Czarnocka
kadrydlaoswiaty.wip.pl
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz