Szybsze połączenia, bezpieczniejsze przejazdy i wygodniejsze perony – 2024 rok przyniósł znaczące usprawnienia na sieci kolejowej Dolnego Śląska. W Legnicy podróżni korzystają już z czterech wind, zmodernizowanych peronów i odnowionej hali peronowej, która łączy zabytkowy charakter z nowoczesną funkcjonalnością. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych poprawił się również czas przejazdu na najważniejszych trasach w regionie.
W wyniku zakończonych inwestycji, codzienne podróże między Wrocławiem a Międzylesiem stały się znacznie szybsze. Prace pozwoliły na skrócenie czasu przejazdu o około 15 minut, a najnowszy pociąg dalekobieżny z Wrocławia do granicy polsko-czeskiej pokonuje trasę w mniej niż 100 minut. Dzięki temu pasażerowie mogą szybciej dotrzeć do granicy, co przyczynia się do poprawy komunikacji międzynarodowej. Prace obejmowały m.in. wymianę torów, remont wiaduktów oraz modernizację systemu sterowania ruchem. To efekt prac o wartości ponad 117 mln zł z budżetu państwa.
Podobne zmiany miały miejsce na trasie Wrocław – Oleśnica – Milicz oraz wzdłuż Nadodrzanki i Magistrali Podsudeckiej. Dzięki tym inwestycjom skrócił się czas przejazdu na wszystkich kluczowych odcinkach, co wpływa na poprawę efektywności transportu kolejowego na Dolnym Śląsku.
Ważnym punktem 2024 roku była przebudowa 300-metrowego tunelu na trasie Wrocław – Jelenia Góra, co umożliwiło dwutorowy ruch pociągów i poprawiło przepustowość linii. Całość inwestycji wyniosła 130 mln zł i została w pełni sfinansowana z budżetu państwa. Z kolei prace na trasie Boguszów Gorce – Mieroszów obejmowały modernizację wiaduktu w Kowalowej, co poprawiło przejazdy pociągów oraz komunikację drogową w tym rejonie.
W ramach inwestycji na estakadzie w Głogowie przywrócono dwutorowy ruch na ważnej linii Wrocław – Szczecin, a także zmodernizowano kluczowe elementy infrastruktury, w tym mosty i przepusty.
PKP PLK kontynuowały także modernizację przejazdów kolejowo-drogowych. W 2024 roku zainstalowano nowe systemy zabezpieczeń na sześciu przejazdach w aglomeracji wrocławskiej, w tym na trasach Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce oraz Wrocław – Szczecin. Dodatkowo, w ramach projektu finansowanego z KPO, do połowy 2025 roku zabezpieczonych zostanie kolejnych 30 przejazdów na Dolnym Śląsku.
W 2024 roku zakończono także prace na dworcu w Legnicy, gdzie zmodernizowano perony oraz zamontowano windy, które ułatwiają dostęp do pociągów osobom o ograniczonej mobilności. Przebudowana została również hala peronowa, zapewniając pasażerom komfortowe warunki podróży. Inwestycja w Legnicy kosztowała 60 mln zł i została sfinansowana ze środków budżetowych.
Z kolei na innych dolnośląskich stacjach, takich jak Jawor, Bolesławiec i Kłodzko, zmodernizowano wiaty, a na stacjach w Ciechanowicach, Gryfowie Śląskim i Oławie zamontowano nowe ławki, wyświetlacze i gabloty. Wprowadzono również nowe stojaki na rowery w Brzegu Dolnym, Jeleniej Górze i Wałbrzychu, co ułatwia pasażerom łączenie podróży kolejowych z aktywnością fizyczną.
2024 rok przyniósł także wyzwania związane z powodzią, która zniszczyła tory w Kłodzku i okolicach. Zalała urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz uszkodziła odcinki torów w Bystrzycy Kłodzkiej i Długopolu-Zdroju. Dzięki szybkiej reakcji PKP PLK udało się jednak przywrócić przejezdność linii i kontynuować remonty, minimalizując opóźnienia w realizacji inwestycji.
Tomasz00:50, 31.12.2024
Wyremontowano, ale w zasadzie tylko peron 3 i 4. Brakuje tablic interaktywnych. Zegary w różnych częściach dworca wskazują różne godziny. Wydano sporo pieniędzy, było wiele perturbacji, a efekt końcowy nie na miarę 21 wieku niestety, zaściankowość ciągle widoczna. 00:50, 31.12.2024
Do likwidacji 08:57, 31.12.2024
Szkoda tylko że PKP funkcjonuje niczym przykładowo Poczta Polska, obydwoje wciąż przesypiają okazję i dają się panoszyć prywaciarzom lub obcym, przez co niestety wygrywają ofertą, udogodnieniami czy cenami. Dla Polaków i Polski powinny na pierwszym miejscu być państwowe zakłady, zadając wszelką konkurencję na śniadanie, ale niestety jedynie czym potrafią konkurować to w tworzeniu kolejnych spółek-córek zarządzanych prezesami i zarządami, byle by przy korycie się utrzymać piorąc pieniądze. 08:57, 31.12.2024
XDXD09:02, 31.12.2024
0 1
Po uj Tobie te tablice interaktywne? Są normalne rozkłady jazdy i tak powinno być, szkoda prądu na taki badziew. MPK taki syf ma przy każdym przystanku i co to zmienia? Albo nie działają, albo pokazują czas z dupy nie pokrywający się z rozkładem, albo po prostu i tak autobusy jeżdżą jak chcą. Jeszcze ta ohydna pomarańczowa czcionka co wali po oczach... Naprawdę już nie ma na co wywalać pieniędzy podatników? A długi rosną i je tylko spłacamy coraz to nowymi podwyżkami. 09:02, 31.12.2024