Jury 62. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych przyznało Nagrodę Główną spektaklowi „Dzieje grzechu opowiedziane na nowo”, wyreżyserowanemu przez Darię Kopiec z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy. Wyróżnienia indywidualne otrzymali także: Magda Drab za rolę Eve, Artur Pałyga, który przygotował adaptację powieści Stefana Żeromskiego, oraz Aleksandra Gronowska i Michał Litwiniec, odpowiedzialni za oprawę dźwiękową.
Nagroda Główna, statuetka Wandy, została przyznana „za poruszające i jednocześnie wierne autorowi przedstawienie, w którym anachroniczna fabuła poświęcona XX-wiecznej bohaterce stała się esencją współczesnej opowieści, ukazującej złożoność kobiecego losu i wyzwania, przed którymi stoimy w dzisiejszym świecie”.
W skład jury, które wydało ten werdykt, weszli: Agnieszka Przepiórska, Adam Orzechowski, Tomasz Domagała, Juliusz Chrząstowski i Tomasz Miłkowski. Podkreślili oni „mistrzowskie połączenie wszystkich elementów spektaklu, które tworzą prawdziwe arcydzieło”.
Podczas niedzielnej gali w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie statuetkę odebrała Daria Kopiec, reżyserka nagrodzonego spektaklu.
Jury przyznało Magdzie Drab nagrodę za rolę Eve, doceniając "zwierciadlaną relację ze swoimi wcieleniami, odsłaniającą dramat piekła kobiet i wyzwalającą potrzebę odnalezienia miejsca w opresyjnym świecie".
Nagrodę za „niepokojącą i głęboką przestrzeń dźwiękową” otrzymali Aleksandra Gronowska i Michał Litwiniec, autorzy muzyki do "Dziejów grzechu opowiedzianych na nowo".
Artura Pałygę nagrodzono za adaptację, zwracając uwagę na „wypreparowanie z powieści Stefana Żeromskiego dramat młodej dziewczyny, której życiowa droga staje się matrycą losu kobiety w patriarchalnym społeczeństwie”.
Dyrektor Teatru Modrzejewskiej, Jacek Głomb, nie mógł być obecny z powodu premiery monodramu Magdy Biegańskiej w Legnicy. W swoim liście napisał: „Obiecuję, że nie przyzwyczaimy się do sukcesów na festiwalu w Rzeszowie. Jeśli dyr. Nowara zaprosi nas za rok, staniemy do rywalizacji z innymi scenami w Polsce z otwartą przyłbicą”.
Przypomnijmy.
Wyróżnienia trafiły również do aktorów Modrzejewskiej. Nagrodę za nieoczywiste piękno postaci Salomei w „Śnie srebrnym Salomei” odebrała Magdalena Biegańska. Piotr Cieplak otrzymał nagrodę za reżyserskie „wydobycie przenikliwego dramatyzmu, o nieprzemijającej – niestety – aktualności” ze „Snu srebrnego Salomei”. Z kolei Mateusz Krzyk został wyróżniony za poruszającą rolę Semenki, która w swojej powściągliwości środków aktorskich ukazała głębię postaci.
widz13:30, 28.10.2024
0 1
Brawo nasz teatr!!! 13:30, 28.10.2024