Zamknij
Ważne

Dodaj komentarz

Młodzieżowe Słowo Roku ma już 10 lat! Rusza wielkie odliczanie do tegorocznej edycji

Wojciech Obremski Wojciech Obremski 11:59, 29.09.2025 Aktualizacja: 20:35, 29.09.2025
Skomentuj Jubileuszowa edycja plebiscytu PWN (Mat. prasowy) Jubileuszowa edycja plebiscytu PWN (Mat. prasowy)

 

Młodzieżowe Słowo Roku ma już 10 lat! Rusza wielkie odliczanie do tegorocznej edycji. Już 8 października 2025 roku rozpoczynają się zgłoszenia do nowej odsłony plebiscytu organizowanego przez Wydawnictwo Naukowe PWN, wydawcę serwisu sjp.pwn.pl. Od 2016 roku konkurs nie tylko bawi, ale także dokumentuje językowe trendy wśród młodego pokolenia. To właśnie eksperci i jury Młodzieżowego Słowa Roku badają, jak dynamicznie zmienia się współczesna polszczyzna i jak młodzież kształtuje język codzienności.
 

Jubileuszowa, dziesiąta edycja plebiscytu Młodzieżowe Słowo Roku to dla nas szczególny moment. Konkurs na stałe wpisał się w kalendarz językowy i społeczny, pokazując, jak dynamicznie zmienia się język młodych ludzi” – podkreśla Natalia Wojciechowska, Prezes PWN. Dzięki poprzednim edycjom poznaliśmy takie określenia jak „essa”, „śpiulkolot”, „rel”, „sigma”, a także nieco starsze „dzban” czy „alternatywka”.

 

Jak przebiega Młodzieżowe Słowo Roku 2025

 

Plebiscyt przebiega w formule dwuetapowej. W pierwszym etapie, który potrwa od 8 października do 5 listopada 2025 roku, każdy będzie mógł przesyłać propozycje słów wraz z ich znaczeniem i przykładem użycia. Następnie Jury wybierze finałowe propozycje, które w kolejnym etapie powalczą o tytuł Młodzieżowego Słowa Roku 2025.
 

Dziesięć lat to niewiele w kalendarzu, ale w języku to cała epoka. Ewolucja młodzieżowego słownika pokazuje, że zmienia się on szybciej niż internetowe trendy, a kolejne edycje dostarczają bezcennego materiału językoznawcom i miłośnikom żywej polszczyzny.

 

Partnerzy i językowe inspiracje młodych

 

Tak wyjątkowe wydarzenie nie mogłoby się odbyć bez wsparcia partnerów. Mecenasami Głównymi jubileuszowej edycji są ORLEN oraz PKO Bank Polski S.A., a wśród mecenasów znajdują się również Apart oraz marki Oxford i Pelikan. Partnerem wspierającym jest Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.


Organizatorzy zapraszają także do oglądania materiałów przygotowanych w ramach PWN Studio, m.in. rozmowy Bartka Chacińskiego z jurorami plebiscytu – Pauliną Mikułą i Dominikiem Więckiem – o tym, jak kultura internetu wpływa na język młodych.


Już niedługo poznamy pierwsze propozycje – bo tegoroczna edycja startuje 8 października. Czeka nas kosmiczny skok w tempo języka młodego pokolenia.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%