Po burzliwej i momentami ostrej debacie radni Sejmiku Województwa Dolnośląskiego nie poparli apelu klubu Prawa i Sprawiedliwości do rządu RP o pilną interwencję w sprawie zablokowanej modernizacji linii kolejowej Legnica–Złotoryja. Wnioskodawcy chcieli, by sejmik zwrócił się do rządu o pomoc w usunięciu kolizji infrastrukturalnych, wznowieniu prac budowlanych i zakończeniu inwestycji zgodnie z pierwotnym harmonogramem do października 2026 roku. Większość radnych powiedziała „nie”.
Głosowanie poprzedziła ostra wymiana zdań i seria politycznych zarzutów. W centrum sporów znalazł się prezydent Legnicy Maciej Kupaj, który miał okazję przemówić do gremium.
Chciałbym jednoznacznie podkreślić, że jeśli rzeczywiście planujemy odbudowę linii kolejowej z Legnicy do Złotoryi, to musimy to zrobić w sposób przemyślany i profesjonalny. Nie możemy sobie pozwolić na bylejakość. To zbyt ważna inwestycja, mająca potencjał rozwojowy dla całego regionu. Ta linia, choć dziś nieczynna i zapomniana, przebiega przez obszary o dużym potencjale gospodarczym i społecznym. Wierzę, że możliwe jest przywrócenie jej do życia, ale tylko pod warunkiem, że zostanie ona wykonana kompleksowo, z poszanowaniem potrzeb mieszkańców, lokalnych samorządów i realiów komunikacyjnych. To nie może być kolejna inwestycja „zrobiona na szybko”, tylko dlatego, że kończą się środki unijne czy polityczne kadencje. Chodzi o to, by za kilka lat nikt nie musiał się tłumaczyć, dlaczego pociągi nie jeżdżą, albo dlaczego zbudowano coś, co nie spełnia swojej funkcji – mówił Maciej Kupaj.
Jego stanowisko nie spodobało się niektórym radnym.
Mieszkańcy Złotoryi, Jawora, Kamiennej Góry czy całego powiatu legnickiego czekają na tę linię od ponad trzydziestu lat. I mają już serdecznie dość pustych obietnic, konferencji prasowych i kolorowych mapek. To nie jest temat do nieskończonych debat, tylko podstawowa sprawa: ludzie chcą dojechać do pracy, szkoły, lekarza. Chcą normalnie żyć. A od dekad słyszą tylko „jeszcze nie teraz”. Ile można? Nie mówimy o budowie nowej autostrady przez pół Polski, tylko o przywróceniu połączenia, które kiedyś było i powinno już dawno działać. To wstyd, że w 2025 roku wciąż mówimy o wykluczeniu komunikacyjnym. Mieszkańcy są sfrustrowani i rozgoryczeni, bo czują się zostawieni na uboczu. Zamiast konkretów słyszą tylko o analizach, przetargach i korektach projektów. Dlatego mówię jasno: albo ta linia rusza teraz, bez politycznego przeciągania, albo miejcie odwagę powiedzieć ludziom wprost, że ich głos się nie liczy. Bo na razie właśnie tak to wygląda – ripostował Andrzej Kredkowski, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
Do sprawy odniósł się też członek zarządu województwa Jarosław Rabczenko, który zaznaczył, że pierwotny zakres prac był całkowicie nieprzemyślany. Powołał się na odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury, którą na interpelację otrzymał poseł Robert Kropiwnicki.
Ministerstwo przyznało, że pierwotny zakres inwestycji był niewystarczający. Nie przewidziano poprawy geometrii torów ani przebudowy peronów, a linia wciąż objęta byłaby ograniczeniami prędkości do 60–80 km/h. Po analizie, w ramach programu PKP PLK, zakres został rozszerzony. Naszym celem jest umożliwienie ruchu pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h, budowa nowoczesnej infrastruktury oraz realne włączenie tego obszaru w regionalną siatkę połączeń – mówił Jarosław Rabczenko.
Radny Piotr Karwan zarzucił prezydentowi Kupajowi, że jego publiczne wątpliwości mogą tylko zaszkodzić.
Panie prezydencie Kupaj, chciałbym pana uspokoić. Koncepcja tej inwestycji została przygotowana zgodnie z obowiązującymi przepisami, w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Ani premier Morawiecki, ani minister Adamczyk, ani tym bardziej Donald Tusk nie zajmują się projektowaniami linii. Założenia były opracowane przez specjalistów, a wykonawca wyłoniony w przetargu realizuje je zgodnie z zawartą umową. Chce pan dziś zgłaszać potrzebę zmian w jej zakresie? Proszę bardzo, ale nie my jako samorząd województwa, mamy to robić. Jest podpisana umowa, której trzeba przestrzegać. Próby „doklejania” pomysłów w trakcie realizacji mogą opóźnić projekt albo go zablokować. Tymczasem słyszę z pana strony narrację, która może sprawiać wrażenie, że to inwestycja nieprzygotowana, nieprzemyślana. To bardzo niebezpieczne, bo ten projekt to efekt wieloletnich starań wielu ludzi, parlamentarzystów, samorządowców, także moich koleżanek i kolegów z poprzedniej kadencji. I teraz, gdy wszystko jest w realizacji, potrzeba współpracy, a nie nieufności. Buduje pan w Legnicy centrum przesiadkowe, świetnie. Trzymam za to kciuki, to bardzo ważna inwestycja. Ale niech ono będzie naprawdę funkcjonalne, czyli połączone z siecią kolejową, która realnie zacznie działać. Ta linia to szansa także dla pana miasta. Proszę jej nie zatrzymywać – zakończył Piotr Karwan.
Wniosek PiS nie przeszedł. W praktyce oznacza to jedno: inwestycja nie zostanie przyspieszona, a jej realne zakończenie zgodnie z aktualnym harmonogramem, planowane jest dopiero na 2028 rok.
wszystko pozałatwian18:33, 10.07.2025
Brawo !
tego chcieli mieszkańcy i tak będzie jak chcieli
HURRRA18:35, 10.07.2025
Złotoryja może otwierać szampana !
ha ha ha18:38, 10.07.2025
Jesteście *%#)!& narodem głosowaliście i cały czas głosujecie na nieudaczników.
Polak18:42, 10.07.2025
mądry po szkodzie
Ha ha ha 19:20, 10.07.2025
Możecie pisiory apelować do Rydzyka albo karła z Żoliborza.
nan19:37, 10.07.2025
ilu wyborców PO ze Złotoryi, Swierzawy, Lwówka i samej legnicy zmieniło właśnie zdanie ? Absolutnie koncertowy pokaz politycznego samobójstwa. Ubolewam
Gosia od Rafcia22:23, 10.07.2025
cóż szkodziło obiecać
zig22:57, 10.07.2025
oni nawet teraz będą ich bronić i na nich głosować z uśmiechem na ustach
Ghjk19:42, 10.07.2025
Danuta Holecka nadaje.
Oppyty19:43, 10.07.2025
Ten pisowski portal przebija już tv russpublika w kła mat wie i manipulacji.
Cvbn19:58, 10.07.2025
Demokracja.
Alexander20:07, 10.07.2025
Ludzie tu nie chodzi o to ktory polityk ma racje tu chodzi o komunikacyjne wykluczenie miasteczek i wsi byly konsultacje spoleczne na temat inwestycji wtedy nikogo to nie obchodzilo a jak inwestycja ruszyla to raban ze sparalizuje to dojazd z Chojnowa i Boledlawca jakby nie bylo A4 ktora dojedzie sie 2x szybciej do Legnicy i na dokladke ominie zakorkowane centrum.
ula rk20:10, 10.07.2025
O co w tym show chodzi? Apel, jak apel, nikt by go nie zauważył, gdyby nie zdumiewająca akcja prezydenta, który podczas obrad sejmiku wypowiedział trzy zdania i ...zamilkł. Chodzi oczywiście o Prezydenta Stolicy Zagłębia Miedziowego. Muszę jutro stawić się na badania w Lubinie a tu strach jechać :)
Alexander 20:13, 10.07.2025
W tym kraju nigdy nic nie zostanie zrealizowane dopuki wszystko bedzie brane pod uwage po lini partyjnej wszystko co robi PO neguje PIS i wicewersa .
O ludziach sie tu nie mysli oni sa potrzebni tylko gdy zblizaja sie wybory i to nie do konca jak wykazaly te ostatnie. Mysle ze polityka nie powinna pchac sie do biznesu tylko rzadzic krajem a przedsiebiorcy dadza sobie sami rade z powierzonymi inwestycjami.
Marek Legnica20:14, 10.07.2025
Oczywiście Lca.pl to PISowska szczujnia, ale ta trasa powinna być uruchomiona. Mieszkańcy Bolesławca , Chojnowa, Miłkowic mogą sobie dojechać pociągiem do centrum Legnicy.
wick20:31, 10.07.2025
Na rogatkach w Złotoryi już ustawiają straże. Na ruch bezwizowy raczej nie możemy liczyć. Biada nam! Biada!
Nn20:41, 10.07.2025
A po co niby legniczanie mają jeździć do Złotoryi? Jedna effka, która ma tam pracę niech jeździ samochodem m
Tn22:56, 10.07.2025
Bo to piękne, czyste, zadbane i malownicze miasteczko. Polecam wizytę.
gupi20:48, 10.07.2025
Złotoryja ukarana ! ...za Niemca , tak nigdy nie było !
p-o tęga lewackiego ścierwa ; wygrywa !
Ghjjj20:55, 10.07.2025
Ty naprawdę jesteś gupi.
TK21:20, 10.07.2025
Jak na razie to kupa szkody same
1.dziury dalej są
2.krzaki trawa knieje po szyję
3. Brud i syf na ulicach
4. Śmieci się walają śmieci nie opróżniane za mało śmietników
5. Wyciągnął kasę od ludzi bo dwa akty notarialne trzeba było robić bo powódź której nie było
6. Blokada połączeń komunikacyjnych to już agentura chyba ruska nawet
?21:31, 10.07.2025
Radni wystraszyli się nazioli. Hańba!
Słabiutko 22:00, 10.07.2025
Kto mu doradził zrobienie konferencji i to oświadczenie ?
grtyx23:01, 10.07.2025
Raczej: po jaką cholerę partia kazała?
Nick22:54, 10.07.2025
I ten zalew wyzwisk wyzywający komentujących od PiSu, nazi itp. W szlachetnej obronie PO, oczywiście. Paskowi tvn w akcji na komentarzach. Nie widzę różnicy z paskami Pis. Poziom ten sam.
Marsz Pamięci na placu Słowiańskim.
*%#)!& w banie, a w mediach udostępniają fake niewsy i jawnie kłamią, a na wiecu chcą się po prostu wyżyć i dalej prowadzić swoją ochydna politykę kłamstw. Trzeba zacząć działać bo ta właśnie mniejszość z konfederacji i braunowcy *%#)!& nasz kraj swoimi z dupy wyjętymi teoriami o szczepieniach, migracji, islamizacji, judaizacji, ukrainizacji i chu wie czym jezcze. To są ludzie którzy są bardzo aktywni w mediach i dzięki temu zdobywają tam poklask i więcej fanatyków, taka prawda i czas w końcu aby racjonalni ludzie zaczęli się temu oficjalnie sprzeciwiać! Oni nie działają w żaden sposób w interesie Polski, zobaczcie jak mam przestrzeni kilku lat zmieniła się polityką ma gorsze i co robią w mediach społecznościowych.
Takis
01:03, 2025-07-11
Naćpany i bez prawa jazdy wjechał pod ciężarówkę
Ja już pije wszystko z butelki i do dna z nikim kawy nie pije bo zapomnę znowu kim jestem
Antek
00:49, 2025-07-11
Naćpany i bez prawa jazdy wjechał pod ciężarówkę
Mój kumpel też tak miał włosy mu się przezedziły słabą ma pamięć brwi wypadły łapie wszystko jak pelikan i mroczki ma przed oczami
Grzech
00:47, 2025-07-11
Naćpany i bez prawa jazdy wjechał pod ciężarówkę
Widzę że z nasz się na rzeczy Pamięć dobra ale krótko trwała może brwi miał do połowy wypalone ostatnio w tej Legnicy wszyscy łysi i bi
Iza
00:43, 2025-07-11
0 1
Do domu wracaj pełoniemieckilandzie