Samorząd Województwa Dolnośląskiego zapowiedział ogłoszenie przetargu na pierwszy etap budowy obwodnicy Złotoryi, która ma stać się jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Zapowiedziano także modernizacje trzech linii kolejowych. Cały pakiet projektów o wartości około 130 milionów złotych finansowany jest głównie z Krajowego Planu Odbudowy i funduszy europejskich. O inwestycjach mówili Marszałek Województwa Dolnośląskiego Paweł Gancarz, wicemarszałek Michał Rado oraz dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei Mateusz Masłowski.
Najbardziej wyczekiwaną inwestycją w pakiecie jest obwodnica Złotoryi. Nowy, kilkukilometrowy odcinek pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy poza miasto, odciążyć lokalne ulice i poprawić bezpieczeństwo mieszkańców. Samorząd podkreśla, że to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w tej części regionu, istotna z punktu widzenia całego powiatu. Przetarg na pierwszy etap budowy przechodzi do przygotowania i ma zostać ogłoszony na początku przyszłego roku. Po wyłonieniu wykonawcy inwestycja ruszy w trzyletnim cyklu.
Równolegle samorząd rozwija program eliminowania wykluczenia komunikacyjnego w regionie. Dolny Śląsk ma już za sobą rewitalizację 80 kilometrów linii kolejowych, a kolejne 200 kilometrów znajduje się w przygotowaniu. Ogłoszone modernizacje są kolejnym etapem działań, które mają zwiększyć dostęp do transportu publicznego oraz poprawić warunki podróży.
Każda złotówka z KPO wykorzystana na infrastrukturę to złotówka, którą możemy zachować w budżecie województwa. Modernizujemy linie, które od lat służą mieszkańcom, i przygotowujemy je do bezpiecznej eksploatacji przez kolejne dekady – podkreślił Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Modernizacje dotyczą linii nr 326, 341 i 311. Zmiany obejmą zwiększenie prędkości, wzmocnienie podtorza oraz montaż nowych systemów bezpieczeństwa. Wicemarszałek Michał Rado podkreślił szczegółowy zakres prac.
Modernizacje, które ogłaszamy dziś, znacząco poprawią bezpieczeństwo, przepustowość i parametry techniczne torów. Na linii 326 podniesiemy prędkość do 100 km/h, na odcinku Dzierżoniów Bielawa wzmocnimy podtorze pod cięższe składy, a na linii 311 wprowadzimy nowoczesną sygnalizację przejazdową. To inwestycje, które realnie przełożą się na komfort i punktualność transportu – powiedział Michał Rado, wicemarszałek województwa, odpowiedzialny między innymi za infrastrukturę komunikacyjną.
Linia nr 326 do Trzebnicy była pierwszą linią przejętą i zrewitalizowaną przez samorząd ponad piętnaście lat temu. Od tego czasu cieszy się jednym z największych potoków pasażerskich, dlatego dziś wymaga kolejnych prac.
Modernizacja torów i wymiana podkładów pozwolą nie tylko podnieść prędkość, ale przede wszystkim zapewnić trwałość infrastruktury na kolejne lata. Z kolei wzmocnienie podtorza na linii 341 jest konieczne z uwagi na eksploatację przez nowocześniejsze, cięższe składy. Na linii 311 montujemy infrastrukturę tzw. samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, która znacząco poprawi bezpieczeństwo w dwóch miejscach o ograniczonej widoczności. To działania, które odpowiadają realnym potrzebom pasażerów – poinformował Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
Prace na wszystkich trzech liniach kolejowych mają zakończyć się do połowy 2026 roku. W przypadku obwodnicy Złotoryi rozpoczęcie robót zależy od przebiegu procedury przetargowej, a czas realizacji inwestycji przewidziano na trzy lata. Samorząd podkreśla, że cały pakiet inwestycji wzmacnia infrastrukturę Dolnego Śląska i poprawia dostępność transportową w regionie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Kunice budują nowy żłobek. Umowa podpisana
Kuniczanie nie chcieli kopalni węgla kamiennego ale to i tak nic nie da bo przyszłość to węgiel. Za chwilę Unia zmieni zdanie zobaczycie i będzie rozkaz z Brukseli = kopać
kapitan z kopalni
22:11, 2025-12-11
Niezwykłe wyróżnienie dla Anny Farmas-Czerwińskiej
Skazana na sukces
Jeszcze legniczanin
21:14, 2025-12-11
Prokuratura oskarża kadrę ośrodka w Jerzmanicach
Ciekawe ile wytrzymałby z tą nastoletnią patologią prokurator i sędzia? Kiedy by stracili cierpliwość i przyłożyli gnojom.
Nn
21:07, 2025-12-11
Nowe nasadzenia kompensacyjne w Legnicy
Wyżyna się drzewa w parku miejskim, a potem mamy nasadzenia kompensacyjne gdzie popadnie
TED
21:04, 2025-12-11