Zamknij

Alhambra, Galaxy, Sharan. Który wybrać?

10:39, 15.05.2015
Skomentuj

VW Sharan, Seat Alhambra oraz Ford Galaxy wydają się ciekawą alternatywą dla osób poszukujących niedrogiego samochodu o dużej ładowności i stosunkowo niedużym spalaniu, mogącego pomieścić większą rodzinę.

Volkswagen rozpoczął produkcję Sharana w 1995 roku. W tym samym roku Ford zaprezentował minivana, którego nazwał Galaxy. Kto chciał dorównać konkurentowi wprowadzając podobny model do oferty? Okazuje się, że nikt.

Rywalizujące ze sobą koncerny postanowiły nawiązać współpracę i podzieliły się obowiązkami. Ford odpowiadał za wygląd zewnętrzny samochodu, natomiast VW za układ napędowy. Produkcję umieszczono w portugalskiej fabryce niemieckiego koncernu. Rok po rozpoczęciu produkcji, do Sharana i Galaxy dołączyła Alhambra – bliźniaczy model z logo Seata na masce.

Największą zaletą „trojaczków” jest niewątpliwie ich pojemność. Przy rozłożonych wszystkich siedmiu siedzeniach bagażnik jest co prawda niewielki – zaledwie ok. 250 litrów, jednak po zdemontowaniu siedzisk zwiększa się on do 2600 litrów!

Gama silników użyta w tych modelach nie różni się zbytnio od dostępnej w innych samochodach z koncernu Volkswagen. Najpopularniejszy był dwulitrowy motor o mocy 115 koni mechanicznych, który nie mógł się pochwalić zbyt dobrymi osiągami. Podobnie rzecz się miała z 1.9 TDI – dynamiczność znanej i cenionej jednostki napędowej pod maską samochodu o wadze ponad 1,6 tony nie oszałamia. Chociaż wachlarz silników montowanych w Volkswagenie stopniowo poszerzał się o lepsze konstrukcje, to żaden z nich nie osiągnął takiej popularności jak dostępna jedynie w Fordzie benzynowa jednostka o pojemności 2.3.

W przypadku pierwszej generacji, Sharan i Alhambra różniły się jedynie znaczkiem na grillu. W nowym modelu poczyniono już istotne zmiany, jednak w dalszym ciągu są to bliźniacze modele. Bliźniacze, ponieważ już w 2000 roku, kiedy przechodziły one nieznaczny facelifting, trzecie dziecko z miotu, czyli Ford Galaxy zupełnie wyrzekło się od swojego rodzeństwa i zmieniło wygląd. Od stycznia produkowana jest II wersja po faceliftingu.

Na rynku wtórnym jest stosunkowo łatwo o Forda i VW – w serwisie otoMoto można znaleźć ponad 800 egzemplarzy. Trudniej kupić natomiast Alhambrę. Tych jest zaledwie niespełna 400. Najtańsze egzemplarze Forda z kierownicą po lewej stronie można znaleźć już za 2,5 tysiąca złotych, czyli nieco o ponad tysiąc mniej niż w przypadku pozostałych dwóch minivanów. Średnia cena wszystkich trzech modeli w serwisie jest podobna i wynosi około 20 tysięcy złotych.

Największa liczba użytkowników szuka pojazdów nie starszych niż z 2000 roku. Najpopularniejszy przedział „do” to rocznik 2005. W tym zakresie najtaniej można kupić Forda. Ceny zaczynają się już od 3900, a kończą na 27 tysiącach złotych. Za tyle samo kupimy najdroższą Alhambrę, jednak dolna granica jest tutaj wyższa i wynosi 6 tysięcy złotych.

Najbardziej kosztowny okaże się zakup Volkswagena Sharana - za egzemplarze z roczników 2000-2005 trzeba zapłacić od 7 do nawet 35 tysięcy złotych. Niezależnie od modelu najwięcej użytkowników deklaruje, że są w stanie zapłacić za nie 15 tysięcy złotych. Nieco mniej może przeznaczyć 10 tysięcy (Sharan, Galaxy) i 20 tysięcy (Alhambra). W przypadku ceny najniższej, deklarowany przedział zaczyna się zgodnie od 10 tysięcy.

Chociaż w starszych egzemplarzach wszystkich trzech modeli jakość wykonania wnętrza nie powala, mogą pojawić się problemy z elektryką, a w zawieszeniu stuki, to podkreśla się, że koszty części zamiennych są niezbyt wygórowane i nie powinny być szczególnym obciążeniem dla portfela.

(otomoto.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%