Rejestracja samochodu jako zabytkowego wiąże się dla jego właściciela z wieloma zaletami. Jak jednak ją przeprowadzić? Jakie wymagania musi spełniać auto, by otrzymać żółte tablice?
Brak obowiązku utrzymania ciągłości ubezpieczenia OC, tańsze składki oraz ważny bezterminowo przegląd – to tylko niektóre z korzyści wynikających z posiadania żółtych tablic rejestracyjnych. Właściciele wyposażonych w nie karetek, radiowozów czy wozów strażackich mogą ponadto zachować oryginalne sygnały świetlne i dźwiękowe, co byłoby niemożliwe w przypadku samochodów zarejestrowanych na białych tablicach. Oczywiście by uzyskać żółte tablice, pojazd musi spełniać określone wymagania, a następnie przejść procedurę rejestracji.
Jak uzyskać żółte tablice rejestracyjne? Pojazd zabytkowy – wymaganiaAktem prawnym regulującym to, jaki pojazd (samochód, motocykl lub motorower) może zostać wpisany do rejestru zabytków, jest Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, która mówi, że musi on spełnić określone wymagania:
być wyprodukowanych przynajmniej 30 lat przed rejestracją. To kryterium spełniają między innymi klasyczne Volkswageny Garbusy (więcej informacji na temat ich historii oraz tego, jak wpłynęły na całą branżę jest dostępnych na https://garbus.pl/pl/n/2);
należeć do linii lub modelu nieprodukowanego co najmniej od 15 lat;
posiadać nie mniej niż 75 procent oryginalnych części.
To, iż samochód aktualnie nie posiada wystarczającej ilości oryginalnych części, nie oznacza też, że nie otrzyma statusu pojazdu zabytkowego. W takim przypadku należy przeprowadzić remont z wykorzystaniem oryginalnych podzespołów oraz – w odpowiednich proporcjach – nowych części do klasycznych VW w garbus.pl.
Od tych zasad istnieją pewne wyjątki. Dotyczą one przede wszystkim pojazdów wchodzących w skład kolekcji muzealnych. Poza tym konserwator może wpisać do rejestru zabytków również samochody, które nie spełniają wymienionych wyżej wymagań, ale np.:
brały udział w ważnych wydarzeniach historycznych lub kulturalnych;
należały do wybitnej postaci;
miały duże osiągnięcia w sporcie;
do jego produkcji wykorzystano wyjątkowe rozwiązania technologiczne.
Duże znaczenie ma też kwestia oryginalności całej konstrukcji. Poza wspomnianym już minimalnym udziałem oryginalnych części, auto nie może być poddane żadnym przeróbkom (np. na kabriolet). Niedopuszczalna jest również wymiana silnika (zwłaszcza na jednostkę o innych parametrach). Kryteria mogą różnić się w zależności od województwa, bo ostateczna decyzja należy do konserwatora.
Żółte tablice rejestracyjne. Jak uzyskać status pojazdu zabytkowego?Według prawa drogowego, za pojazd zabytkowy może być uznany egzemplarz, który znajduje się w jednym z następujących rejestrów:
w rejestrze zabytków;
w wojewódzkiej ewidencji zabytków;
we wpisie do inwentarza muzealiów.
Najłatwiejszą opcją może okazać się ta trzecia. W ostatnich latach powstaje coraz więcej prywatnych muzeów motoryzacji, które – oczywiście za dopłatą – dodadzą samochód do swoich zbiorów, otwierając jego właścicielowi drogę do uzyskania żółtych tablic.
Właściciele najpopularniejszych modeli muszą też liczyć się z tym, że konserwator wyda decyzję odmowną nawet, jeśli auto spełnia wszystkie wymagania. Tak może stać się w przypadku, w rejestrze znajduje się już wiele innych egzemplarzy danego modelu. Dotyczy to przede wszystkim samochodów polskiej produkcji, popularnych i produkowanych na masową skalę w okresie PRL. Posiadacze rzadziej widywanych na polskich drogach, np. Garbusa (więcej informacji o jego historii na polskich drogach https://garbus.pl/pl/n/1), nie mają większych powodów do obaw.
Anonimowy Gość01:00, 20.05.2021
Jak uzyskać żółte tablice rejestracyjne?
No jak. Większość paseratti i golfików już za chwilę dostaną żółte tablice. Jak ten czas leci.
Anonimowy Gość10:00, 21.05.2021
Ja bym proponował wydawać żółte papiery dla debilnych kierowców Audi, BMW i Passatów .
Anonimowy Gość12:00, 21.05.2021
A gdzie informacja że za opinię właściciel auta musi zapłacić?
Ubezpieczenie na niektóre samochody które łapią się na żółte blachy są śmiesznie niskie więc osobiście wole zapłacić za OC i nie bujać się jakimiś żółtymi tablicami poza tym przegląd też wolę zrobić. Jedyna korzyść żółtych tablic to sytuacje gdy ktoś kupi samochód bez dokumentów i warto aby taki pojazd dostał prawnie drugie życie i to jest jedyny plus żółtych tablic że taką możliwość dają.
Z całym szacunkiem ale materiał mało konkretny i jak na moje namawiający do korzystania z żółtych tablic.
Wszelkie zmiany w moim samochodzie muszę konsultować, w sytuacji gdzie to ja dałem 100% pieniędzy na zakup auta ktoś ma mi stawiać warunki co mogę w swoim aucie zrobić, słabo to wygląda. Jedyna korzyść jaką dają żółte tablice to niby niższe OC (a chodzi tu o możliwość wykupienia go na kilka dni) i ten niby brak konieczności robienia przeglądu. Średnie udogodnienia. Jeśli kogoś stać na zakup auta to powinien się liczyć z kosztami.
Anonimowy Gość01:00, 22.05.2021
Ludzie biorą auta na wynajem długoterminowy a potem po 3 latach mogą je wykupić. To ponoć się bardzo opłaca.
Anonimowy Gość10:00, 22.05.2021
Wystarczą żółte papiery.
Anonimowy Gość08:00, 23.05.2021
G.wniane plastikowe taczki z daszkiem. Robione ze szmelcu sprowadzanego z Chin itp., z wyżyłowanymi na maxa silnikami i oprogramowaniem fałszującym parametry i osiągi :)
Tak! Te to z pewnością lepsze są od tych 30lat i więcej, które nadal jeżdżą!
Mariusz777711:00, 23.05.2021
Żółte tablice można mieć gdy samochód ukończy 25 rok od wyprodukowania. i od zakończenia produkcji ostatniego egzemplarza musi minąc 20 lat
Pożegnanie Bartłomieja Żygadły
Gitara
Elo óml
07:36, 2025-07-16
Pożegnanie Bartłomieja Żygadły
18 lipca w czwartek, WOgóle czytasz to co piszesz?
belzebub
07:21, 2025-07-16
Zamiast noclegu rozczarowanie. List od czytelnika
Przecież tojuz poszło w prywatne ręce, prezydent dogadał się z właścicielem drukarni ktora prowadzi na zlotoryjskiej,a sam właściciel mieszka obok schroniska, Przypadek? Nie sądzę.
Stary starego
06:43, 2025-07-16
Stanie przed sądem za jazdę po narkotykach
Wydalić, jednego mniej
Anna
06:36, 2025-07-16