Polskie Linie Kolejowe SA i Centralny Port Komunikacyjny podpisały porozumienie, które według deklaracji obu stron otwiera drogę do największej przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego od dekad. W dokumencie zapisano wspólne działania prowadzące do doprowadzenia kolei dużych prędkości do stacji Wrocław Główny do 2035 roku, modernizacji kluczowych odcinków linii oraz rozwoju nowych przystanków i relacji aglomeracyjnych. Synergia inwestycji ma stworzyć we Wrocławiu węzeł nowej generacji przygotowany na rosnący ruch pasażerski i towarowy.
Według deklaracji PLK SA i CPK pociągi KDP mają wjeżdżać od strony Jelcza Laskowic i Brochowa i zatrzymywać się przy najdłuższych peronach centralnej stacji miasta. Projektowanie prowadzone przez CPK w powiązaniu z istniejącą infrastrukturą PLK ma umożliwić rozwój szybkich połączeń dalekobieżnych oraz poprawę codziennego funkcjonowania kolei aglomeracyjnej, regionalnej i towarowej.
Budowa nowoczesnych węzłów kolejowych, takich jak Wrocław, to fundament sukcesu programu kolei dużych prędkości. To inwestycja, która zmienia codzienne podróże mieszkańców i pozycję Dolnego Śląska na kolejowej mapie Europy - mówi Piotr Malepszak z Ministerstwa Infrastruktury.
Wkrótce ma zostać podpisane kolejne porozumienie z Miastem Wrocław dotyczące wyniesienia linii Wrocław Sobótka Świdnica nad ulicą Buforową. Taki układ ma umożliwić budowę bezkolizyjnego skrzyżowania oraz poprowadzenie tramwaju na Jagodno bez styku z torami kolejowymi. Deklarowany celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa, sprawniejsza komunikacja miejska i lepsze połączenia regionalne.
Dzisiejsze porozumienie to realny krok w stronę lepszych połączeń aglomeracyjnych oraz budowy kolei dużych prędkości. Dziś przechodzimy do czynów - podkreśla Michał Jaros z Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
We współpracy z miastem ma powstać również przystanek Wrocław Maślice, który przybliży kolej mieszkańcom osiedla i ułatwi dojazdy dzięki planowanej pętli tramwajowej.
Do końca 2034 roku PLK zapowiada zwiększanie przepustowości i modernizację kluczowych odcinków. Już na przełomie roku ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę linii nr 143 Psie Pole Sołtysowice w ramach programu FENiKS, co ma umożliwić wprowadzenie większej liczby połączeń aglomeracyjnych w kierunku Oleśnicy i Trzebnicy.
W ramach przebudowy węzła kolejowego planowana jest modernizacja towarowej obwodnicy Wrocławia i przekształcenie jej w obwodnicę aglomeracyjną z nowymi przystankami. Przywrócona ma zostać także stacja Wrocław Świebodzki, z której pociągi według deklaracji PLK mają wyruszać od 2029 roku w stronę Środy Śląskiej, Wołowa i Kątów Wrocławskich, a później także w kierunku Trzebnicy, Rawicza i Oleśnicy.
Wrocławski węzeł kolejowy funkcjonuje na granicy swojej przepustowości. W 2024 roku stacja Wrocław Główny obsłużyła blisko 29 milionów pasażerów. Przebudowa pozwoli dać pasażerom nowe możliwości codziennych dojazdów i dalszych podróży - zaznacza Piotr Wyborski, prezes PLK.
CPK planuje budowę linii nr 86 w kierunku Bierutowa, która ma tworzyć ciąg dedykowany również ruchowi towarowemu. Trasa przez Oleśnicę, Bierutów i Czernicę do stacji Wrocław Brochów ma kierować pociągi na obwodnicę towarową, co według PLK pozwoli odciążyć centrum i zwiększyć przepustowość w stronę portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz w kierunku Czech.
Naszym celem jest czas przejazdu między Wrocławiem i Warszawą poniżej 100 minut. Linia ma być gotowa do końca 2035 roku - przypomina cel projektuPiotr Rachwalski z zarządu CPK.
Kluczowe działania mają obejmować dobudowanie czwartego toru na estakadzie nad ulicą Grabiszyńską, przebudowę węzła Grabiszyn, uruchomienie stacji Wrocław Świebodzki oraz wprowadzenie ruchu pasażerskiego na towarową obwodnicę Wrocławia. PLK i CPK deklarują realizację planów przy zachowaniu ciągłości ruchu pociągów.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Dwa nowe autobusy elektryczne już w MPK
Rok temu zaplanowano budowę ładowarek na terenie zajezdni MPK i nadal budowa jest planie. Co nie pykło?
TED
22:29, 2025-11-18
Dwa nowe autobusy elektryczne już w MPK
Wiadomo, że Krzeszewska jest Zastępcą Prezydenta od kultury, sportu, kotków i piesków. Wiadomo, ze pracuje w zarządzie Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej we Wrocławiu, wiadomo, że pracuje w Radzie Społecznej Wojewódzkiego Szpitala w Legnicy, wiadomo, że w kapsule czasu została doklejona do zdjęcia. Nie wiem, co Krzeszewska ma wspólnego z MPK. Stanęła do zdjęcia z Kupajem Prezydentem Legnicy reprezentującym właściciela MPK, z Baszczykiem Członkiem Rady Nadzorczej MPK, z Borysem Prezesem MPK i byłymi prezesami MPK. Jaki ma związek Krzeszewska, z MPK czy robi za paprotkę. A może jest inna przyczyna nieznana mieszkańcom Legnicy. Może redakcja rozwieje wątpliwości.
Taradej
22:23, 2025-11-18
Dolny Śląsk czeka kolejowy przełom
a gdzie Legnica?
oho ho
21:26, 2025-11-18
Koniec z nieużytkiem przy Miśka i Gumińskiego
spędzenia czasu blisko domu!!!! jakiego domu , jaki czas i w jakim miejscu przy torach i obwodnicy ale ten kraj porąbany
japie
21:20, 2025-11-18