Zamknij
Polecamy

Dodaj komentarz

Wrocław przed wielką zmianą. KDP, Świebodzki i obwodnica kolejowa wracają do gry

Lilla Sadowska Lilla Sadowska 17:59, 18.11.2025 Aktualizacja: 08:28, 18.11.2025
1 Dworzec we Wrocławiu (Jednozgloskowiec) Dworzec we Wrocławiu (Jednozgloskowiec)

Polskie Linie Kolejowe SA i Centralny Port Komunikacyjny podpisały porozumienie, które według deklaracji obu stron otwiera drogę do największej przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego od dekad. W dokumencie zapisano wspólne działania prowadzące do doprowadzenia kolei dużych prędkości do stacji Wrocław Główny do 2035 roku, modernizacji kluczowych odcinków linii oraz rozwoju nowych przystanków i relacji aglomeracyjnych. Synergia inwestycji ma stworzyć we Wrocławiu węzeł nowej generacji przygotowany na rosnący ruch pasażerski i towarowy.

 

Kolej dużych prędkości ma dotrzeć na Wrocław Główny do 2035 roku

 

Według deklaracji PLK SA i CPK pociągi KDP mają wjeżdżać od strony Jelcza Laskowic i Brochowa i zatrzymywać się przy najdłuższych peronach centralnej stacji miasta. Projektowanie prowadzone przez CPK w powiązaniu z istniejącą infrastrukturą PLK ma umożliwić rozwój szybkich połączeń dalekobieżnych oraz poprawę codziennego funkcjonowania kolei aglomeracyjnej, regionalnej i towarowej.

 

Budowa nowoczesnych węzłów kolejowych, takich jak Wrocław, to fundament sukcesu programu kolei dużych prędkości. To inwestycja, która zmienia codzienne podróże mieszkańców i pozycję Dolnego Śląska na kolejowej mapie Europy - mówi Piotr Malepszak z Ministerstwa Infrastruktury.

 

 

Wkrótce ma zostać podpisane kolejne porozumienie z Miastem Wrocław dotyczące wyniesienia linii Wrocław Sobótka Świdnica nad ulicą Buforową. Taki układ ma umożliwić budowę bezkolizyjnego skrzyżowania oraz poprowadzenie tramwaju na Jagodno bez styku z torami kolejowymi. Deklarowany celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa, sprawniejsza komunikacja miejska i lepsze połączenia regionalne.

 

Dzisiejsze porozumienie to realny krok w stronę lepszych połączeń aglomeracyjnych oraz budowy kolei dużych prędkości. Dziś przechodzimy do czynów - podkreśla Michał Jaros z Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

 

We współpracy z miastem ma powstać również przystanek Wrocław Maślice, który przybliży kolej mieszkańcom osiedla i ułatwi dojazdy dzięki planowanej pętli tramwajowej.

 

Wrocławski węzeł ma zostać przygotowany na rosnący ruch

 

Do końca 2034 roku PLK zapowiada zwiększanie przepustowości i modernizację kluczowych odcinków. Już na przełomie roku ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę linii nr 143 Psie Pole Sołtysowice w ramach programu FENiKS, co ma umożliwić wprowadzenie większej liczby połączeń aglomeracyjnych w kierunku Oleśnicy i Trzebnicy.

 

W ramach przebudowy węzła kolejowego planowana jest modernizacja towarowej obwodnicy Wrocławia i przekształcenie jej w obwodnicę aglomeracyjną z nowymi przystankami. Przywrócona ma zostać także stacja Wrocław Świebodzki, z której pociągi według deklaracji PLK mają wyruszać od 2029 roku w stronę Środy Śląskiej, Wołowa i Kątów Wrocławskich, a później także w kierunku Trzebnicy, Rawicza i Oleśnicy.

 

Wrocławski węzeł kolejowy funkcjonuje na granicy swojej przepustowości. W 2024 roku stacja Wrocław Główny obsłużyła blisko 29 milionów pasażerów. Przebudowa pozwoli dać pasażerom nowe możliwości codziennych dojazdów i dalszych podróży - zaznacza Piotr Wyborski, prezes PLK.

 

Inwestycje mają odseparować ruch towarowy od pasażerskiego

 

CPK planuje budowę linii nr 86 w kierunku Bierutowa, która ma tworzyć ciąg dedykowany również ruchowi towarowemu. Trasa przez Oleśnicę, Bierutów i Czernicę do stacji Wrocław Brochów ma kierować pociągi na obwodnicę towarową, co według PLK pozwoli odciążyć centrum i zwiększyć przepustowość w stronę portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz w kierunku Czech.

 

Naszym celem jest czas przejazdu między Wrocławiem i Warszawą poniżej 100 minut. Linia ma być gotowa do końca 2035 roku - przypomina cel projektuPiotr Rachwalski z zarządu CPK.

 

 

Kluczowe działania mają obejmować dobudowanie czwartego toru na estakadzie nad ulicą Grabiszyńską, przebudowę węzła Grabiszyn, uruchomienie stacji Wrocław Świebodzki oraz wprowadzenie ruchu pasażerskiego na towarową obwodnicę Wrocławia. PLK i CPK deklarują realizację planów przy zachowaniu ciągłości ruchu pociągów.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu lca.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%